Armour penetration och quantum shielding

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
fraktalen

Armour penetration och quantum shielding

Inlägg av fraktalen »

Hej,

Jag undrar hur ni skulle resolva flera stycken armour penetration rolls mot quantum shielding.

Säg att jag skjuter med Pask Punisher mot en ghostark och får 6 rending shot. 2 st pens 2 st glans och 2 st skott med AP value 12.

Delar man upp dessa rends i pools och låter motståndaren resolva en pool åt gången? Så dom första pensen tar ner quantumshielding och sen kommer dom skotten som tidigare var glansar att bli pens och dom två skotten med AP 12 blir också pens?

Eller kommer alla skott "samtidigt" på armour 13?

Tack!
Andreas Berglund

Rank 1# ITC Europe 2017
Rank 1# ITC Scandinavia 2018

Jonke

Re: Armour penetration och quantum shielding

Inlägg av Jonke »

Rulla för armour penetration en i taget tills skölden går ner (säger jag utan att ha tittat i nån regelbok).

Användarvisningsbild
fraktalen

Inlägg av fraktalen »

Ok det är ju också en variant. Regelboken har jag läst noga utan att bli mycket klokare. Det står inte EXAKT hur man bör göra som det gör under till exempel wound allocation. Dom har lämnat det ganska mycket "up in the air" om man bör allokera allt samtidigt eller om man kan resolva på andra sätt.

Det man kan snegla på är väl wound allocation där det står att man bör dela upp skott med olika styrka i pools.
Andreas Berglund

Rank 1# ITC Europe 2017

Halvar

Inlägg av Halvar »

har ingen regelbok än (första gången posten i sverige tar mer än två dagar, fem arbetsdagar har det tagit hittills) men när tar man cover saves? eftersom det är först efter det som skölden försvinner.
Ja' än't bittä'!

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

fraktalen skrev:Ok det är ju också en variant. Regelboken har jag läst noga utan att bli mycket klokare. Det står inte EXAKT hur man bör göra som det gör under till exempel wound allocation. Dom har lämnat det ganska mycket "up in the air" om man bör allokera allt samtidigt eller om man kan resolva på andra sätt.

Det man kan snegla på är väl wound allocation där det står att man bör dela upp skott med olika styrka i pools.
Ska man gå efter ett annat exempel där anfallarens chans att wounda ändras beroende på utfallet av wounds så är det vid majority toughness. Om man har en unit med totalt fyra modeller, två med t5 och två med t4, så förstår i alla fall jag det som att man bestämmer majority toughness per vapentyp som skjuter. Dvs om man orsakar fyra träffar med en assault cannon mot gruppen ovan så woundar man alla fyra träffarna på t5 oavsett hur många modeller som skulle dö av den. Det är först efterföljande vapentyper som får wounda mot t4 om en av t5-modellerna dog av assault cannon.

Enligt den metodiken skulle en vapentyp slå alla sina armour penetration mot av inklusive quantum shielding och endast efterföljande vapentyper skulle få slå armour penetration mot ett lägre av om en tidigare vapentyp orsakat en penetrating hit.

Edit; å andra sidan kanske vehicle squadrons är ett ännu bättre exempel och där verkar man resolva varje hit för sig, sprängs ett fordon slår man ap mot nästa med dess av.
Senast redigerad av 1 Elevatorlake, redigerad totalt 5 gånger.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Halvar skrev:har ingen regelbok än (första gången posten i sverige tar mer än två dagar, fem arbetsdagar har det tagit hittills) men när tar man cover saves? eftersom det är först efter det som skölden försvinner.
Träffa
Wounda
Allokera wounds
Ta armour saves & cover saves
Ta bort casualties

Har man flera olika armour saves/cover saves blir allokeringen och saves lite itterativt eftersom man tar save per modell som jag förstått det. Dvs har man fyra wounds att allokera och träffar en unit med en modell med 3+ och en med 4+ där 3+ står närmast så tar försvararen save ett och ett på 3+ tills den misslyckas och sedan tas resten på 4+?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Fenris

Inlägg av Fenris »

Man avgör ett vapen i taget, om vapen 1 gör en pen så har behöver träffarna med vapen 2 bara slå mot AV11 istället för AV13.
Om man skjuter ett vapen som punisher cannon (20 skott om jag inte minns fel), så slår man alla träffarna mot AV13 eftersom de är skjutna från samma vapen.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
fraktalen

Inlägg av fraktalen »

Ok men vart i regelboken står det att alla armour pens måste inträffa samtidigt?

Wounds till exempel allokeras 1 by 1 så varför skulle inte armour pens kunna hanteras på samma sätt?
Andreas Berglund

Rank 1# ITC Europe 2017

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Alla vapen med samma namn rsolvas samtidgt. Så med olika vapen kan man först sänka skölden och sen skjuta dom andra, men har man bara en vapentyp så går dom alla mot av13.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
fraktalen

Inlägg av fraktalen »

Från Shooting at Vehicles i regelboken:

"If any hits are scored, roll for each to see if they penetrate the vehicle’s Armour Value (see below)."

Each syftar på enskilda hits eller tolkar jag fel?
Andreas Berglund

Rank 1# ITC Europe 2017

Skriv svar