Jeppas guide till hur många attacker saker har.
Re: Jeppas guide till hur många attacker saker har.
Nej, det står bara på ett ställe i reglerna, nämligen på sidan 73. Sen står det i en del codexar också att man får en extra attack, men det är ju enligt dig inte samma sak som det som står i regelboken om extraattacker.
Jag tycker att det står väldigt tydligt att den får en extra attack om den har två Dreadnought close combat weapons. Några andra vapen nämns över huvud taget inte i regeln.Rofugos skrev:s. 73 verkar ju vara väldigt tydlig med att en Walker med två närstridsvapen får en extra attack, även om vapnen är olika. Som i fallet med Ironclad och Chainfist.
Med tre eller fyra armar får den iofs ingen bonusattack för två vapen, om vi ska leka RAW-leken.
headwar nu misförstår du mig.. jag säger bara att "+1 Two wapons" (s37) och DCCW (s73) inte är samma sak..
att DCCW reglen står i många codexar, är samma sak..
Mortarion. Regeln på sidan 73 om DCCW står det facktiskt bara CCW inte DCCW..
att DCCW reglen står i många codexar, är samma sak..
Mortarion. Regeln på sidan 73 om DCCW står det facktiskt bara CCW inte DCCW..
Nefrums skrev:Dreaden med det extra närstrids vapnet får +1 attack
Nefrums skrev:Så det blir 4 attacker för närstrids dreaden
Nefrums skrev:Sen kollar man om nån av dem har två vapen. Ja närstrids dreaden har två lika dana vapen
Så den får bonus två ggr för att den har 2 närstridsvapen? Det verkar väl inte helt genomtänkt?Nefrums skrev:Så det blir närstrids dreaden får slå 5 ggr.
Amat, ergo sum
För övrigt anser jag att särskrivningar bör förstöras!
För övrigt anser jag att särskrivningar bör förstöras!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Det här är bara absurt RAW-tolkande.
Så du menar att en deiler med 3 CCW skulle få slå 4 gånger stillastående medans en dread med 2 CCW skulle få slå 5 gånger. Det verkar helt sjukt och du vet det också.
Så du menar att en deiler med 3 CCW skulle få slå 4 gånger stillastående medans en dread med 2 CCW skulle få slå 5 gånger. Det verkar helt sjukt och du vet det också.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Patrizzo: Det är två olika saker den får bunus för. Dels för att den har två vapen och sen för att den har ett vapen som ger +1 attack..
DHettNeck: defilern skulle också få 5 attacker.
DHettNeck: defilern skulle också få 5 attacker.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Varför skulle den det. På defielern står det ju att attacken för 2*CCW redan är inkluderat i profilen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
nej det står att atacken för den andra dccw är inkluderad, inte för 2 ccw..
så skulle jag tolka det i alla fall.
Men tycker många att regeln som säger att varje DCCW ger +1 attack ersätter regeln att modeller med 2 vapen får en bonus attack så är det helt ok för mig att spela så..
Jag tycker dock att det är stora skilnader på de två reglerna, och jag hittar inget stöd i några regler eller någon faq nån stanns för att den ena skulle ersätta den andra..
Om man antar att DCCW regeln ersätter "+1 Two weapons" regeln, Vad händer då i följande situation: en dread med 4 DCCW slås mot en enhet med förmågan du får inte bonusattacken för två vapen? Blir den av med alla 3 bonusattackerna eller bara en?
så skulle jag tolka det i alla fall.
Men tycker många att regeln som säger att varje DCCW ger +1 attack ersätter regeln att modeller med 2 vapen får en bonus attack så är det helt ok för mig att spela så..
Jag tycker dock att det är stora skilnader på de två reglerna, och jag hittar inget stöd i några regler eller någon faq nån stanns för att den ena skulle ersätta den andra..
Om man antar att DCCW regeln ersätter "+1 Two weapons" regeln, Vad händer då i följande situation: en dread med 4 DCCW slås mot en enhet med förmågan du får inte bonusattacken för två vapen? Blir den av med alla 3 bonusattackerna eller bara en?
Klart man ska spela som det står i reglerna. Walkers har en specialregel som säger att de får en +1A bonus utöver det första vapnet (det räknas med i profilen ibland) samt så slåss dom som infanteri i närstrid. Infanteri får även en +1A bonus om de har två eller fler närstridsvapen (single-handed weapons).
Det enda som jag ser som en svårighet är, om dreadnaught close combat eller de close combat weapons en walker har kan räknas som singlehanded weapons. Det är kravet så som jag har förstått det för att få den andra av ovan nämnda bonusar.
Det enda som jag ser som en svårighet är, om dreadnaught close combat eller de close combat weapons en walker har kan räknas som singlehanded weapons. Det är kravet så som jag har förstått det för att få den andra av ovan nämnda bonusar.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.