Focused Witchfire.. Autohittar??
Focused Witchfire.. Autohittar??
Hamnade i en diskussion om Focused Withfire, där jag hela tiden har trott man ska rulla gör att träffa, men wordingen är ju minst sagt oklar..
"They follow all the normal rules for Witchfire, but you can choose the specific target that you want the power to affect."
"To affect".. Inte "To hit"
Hur ska det tolkas?
Det låter ju onekligen som om jag väljer vem powern ska påverka, inte vem jag vill den ska träffa.
Vidare, om jag manifestar fler points än vad som krävs
"..the power is resolved against the model you chose"
"Is resolved against" och inte "can hit"
Låter ju som en autohit?
Jag vet att första raden säger att den följer de vanliga witchfire reglerna, men sen kommer ju ett BUT och dessa specialregler.
Jag trot tex att Eldars Mind War autohittar, och den är ju en focused.
Gäller det då för alla, eller har den annan wording kanske?
"They follow all the normal rules for Witchfire, but you can choose the specific target that you want the power to affect."
"To affect".. Inte "To hit"
Hur ska det tolkas?
Det låter ju onekligen som om jag väljer vem powern ska påverka, inte vem jag vill den ska träffa.
Vidare, om jag manifestar fler points än vad som krävs
"..the power is resolved against the model you chose"
"Is resolved against" och inte "can hit"
Låter ju som en autohit?
Jag vet att första raden säger att den följer de vanliga witchfire reglerna, men sen kommer ju ett BUT och dessa specialregler.
Jag trot tex att Eldars Mind War autohittar, och den är ju en focused.
Gäller det då för alla, eller har den annan wording kanske?
Re: Focused Witchfire.. Autohittar??
Olika typer av witchfires följer olika regler för targetting. Inte to hit. Det måste du alltid slå om du inte auto-träffar som tex en Nova.
En focussed gör egentligen bara en förändring, och det är att du får välja vilken modell som tar emot effekten av Powern istället för den närmaste. Den gör inga andra förändringar när det gäller to hit, cover saves etc etc.
En focussed gör egentligen bara en förändring, och det är att du får välja vilken modell som tar emot effekten av Powern istället för den närmaste. Den gör inga andra förändringar när det gäller to hit, cover saves etc etc.
Så targetting gissar jag är benämningen på det som görs innan det rullas för To Hit?
Jag gissar att det innefattar att kolla Line Of Sight och Range. Eller?
Om jag då läser på Tyranidernas Maleceptor och dess Psychic Overload.
Psychic Overload is a focused witchfire power with a range of 24".
The target must take a Leadership test on 3D6
Punkt 2 i vanlig shooting phase är ju "choose a target", två steg före att man ska rulla för att träffa.
Innebär det autohit för denna powern, och att focused witchfire bara gör att man kan välja vilken modell som är target?
Jag gissar att det innefattar att kolla Line Of Sight och Range. Eller?
Om jag då läser på Tyranidernas Maleceptor och dess Psychic Overload.
Psychic Overload is a focused witchfire power with a range of 24".
The target must take a Leadership test on 3D6
Punkt 2 i vanlig shooting phase är ju "choose a target", två steg före att man ska rulla för att träffa.
Innebär det autohit för denna powern, och att focused witchfire bara gör att man kan välja vilken modell som är target?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Du måste fortfarande roll to hit. Fwf ger inget undantag för detta.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Diskussionen är inte irrelevant dock. Jag anser witchfires som inte har en skytteprofil träffar automatiskt.
Däremot spelar jag inte så då praxis är att man slår to hit.
Däremot spelar jag inte så då praxis är att man slår to hit.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Jag har förstått det som om det finns flera undantag.
Eller ska tex Eldars Mind War och Executioner också rulla för att träffa?
(Det är inte så jag sett de användas)
De har samma wording: target.
Alla witchfires kräver to hit slag oavsett vad den gör för effekt precis som Tröger säger om det inte står att den autoträffar.
Men precis som flogger anser jag att "icke shooting attacks" borde autoträffa. Tyvärr gör de ju inte det.
Men precis som flogger anser jag att "icke shooting attacks" borde autoträffa. Tyvärr gör de ju inte det.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Då har folk helt enkelt spelat fel mot dej. Sålänge man inte har ett undantag så måste man träffa, där finns det inget snack.Kaptenen skrev:Jag har förstått det som om det finns flera undantag.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
-
Elevatorlake
Reglerna är väl rätt tydliga? Det står ju specifikt på witchfire att man måste slå för att träffa och under focussed står inget om att man inte skulle behöva slå för att träffa utan endast att de följer reglerna för vanlig witchfire förutom att ma ka välja target. Vidare står det ju i fetstil under nova att de träffar automatiskt så man kan väl lugnt utgå ifrån att det hade gjort det under focussed också om avsikten var att de skulle träffa automatiskt också?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Njäe, jag tycker de är lite luddiga.
Fetstilen på Focused är:
"If the total number of warpcharge points harnessed excess the warp charge cost required to manifest the psychic power is resolved against the model you chose."
Det kan lätt läsas som om jag väljer vem powern ska påverka.
Witchfire är som vanlig shooting, om den inte är klassificerad som en undertyp (Beam, focused eller Nova).
Beam autohittar i en linje, Nova autohittar i en cirkel.
Focused väljer mål, men syftar även tillbaka till ursprungsregeln igen.
Syftningen skulle kunna vara att den används som vilket vapen som helst rakt igenom, eller bara att den följer ett vanligt vapens sätt att träffa till skillnad från Beam och Nova som har unika sätt.
Om det inte var meningen att den skulle autohitta kunde de formulerat det mycket enklare, tex att om fler warp charges än behövligt manifesteras så blir skottet ett precision shot om du träffar.
De går över ån efter vatten för att beskriva en enkel effekt, eller så menar de att den faktiskt ska autohitta men skriver det väldigt otydligt.
Jag tycker absolut att det går att läsa på båda håll.
Fetstilen på Focused är:
"If the total number of warpcharge points harnessed excess the warp charge cost required to manifest the psychic power is resolved against the model you chose."
Det kan lätt läsas som om jag väljer vem powern ska påverka.
Witchfire är som vanlig shooting, om den inte är klassificerad som en undertyp (Beam, focused eller Nova).
Beam autohittar i en linje, Nova autohittar i en cirkel.
Focused väljer mål, men syftar även tillbaka till ursprungsregeln igen.
Syftningen skulle kunna vara att den används som vilket vapen som helst rakt igenom, eller bara att den följer ett vanligt vapens sätt att träffa till skillnad från Beam och Nova som har unika sätt.
Om det inte var meningen att den skulle autohitta kunde de formulerat det mycket enklare, tex att om fler warp charges än behövligt manifesteras så blir skottet ett precision shot om du träffar.
De går över ån efter vatten för att beskriva en enkel effekt, eller så menar de att den faktiskt ska autohitta men skriver det väldigt otydligt.
Jag tycker absolut att det går att läsa på båda håll.