Nya basstorlekear för 40K
Re: Nya basstorlekear för 40K
Notera återigen, som mattias påpekade, det är presens, baserna som de nu levereras med.
Återigen kan man konstatera att GW skiter fullständigt i sina kunder. "Vi tycker det är ballt med nya baser och om folk som spelar SPELET, blir bekymrade över att det ställer till det bryr vi oss inte alls."
GW har helt tappat konceptet. Sist jag var på GW Göteborg med grabben och i vanlig ordning blev överfallen av en av de prostituerade som arbetar där, frågade snubben; "samlar ni på figurer?" Alltså, WTF!?!? Nej, vi spelar ett spel MED figurer tokdåre, stor skillnad.
GW i konkurs 2015 så kan nya friska krafter göra något vettigt av 40K.
Sent from my iPhone using Tapatalk
GW har helt tappat konceptet. Sist jag var på GW Göteborg med grabben och i vanlig ordning blev överfallen av en av de prostituerade som arbetar där, frågade snubben; "samlar ni på figurer?" Alltså, WTF!?!? Nej, vi spelar ett spel MED figurer tokdåre, stor skillnad.
GW i konkurs 2015 så kan nya friska krafter göra något vettigt av 40K.
Att det här gick från logik till semantik..
"Are supplied with" må vara presens, men det står inte "currently supplied with" eller något liknande.
Om jag går in i lokala butiken idag och handlar (presens) en box gubbar så kommer de att vara 25mm baser på dem.
"are supplied with" meningen säger inte att jag ska byta ut dem mot andra baser, jag följer den ordagrant genom att använda baserna som medföljer.
"Are supplied with" må vara presens, men det står inte "currently supplied with" eller något liknande.
Om jag går in i lokala butiken idag och handlar (presens) en box gubbar så kommer de att vara 25mm baser på dem.
"are supplied with" meningen säger inte att jag ska byta ut dem mot andra baser, jag följer den ordagrant genom att använda baserna som medföljer.
Presens, ja, men eftersom de inte får (are supplied with) nya baser vid en "uppdatering" så verkar det ju endast gälla de modeller som ännu inte satts på en bas och då med tveksamheter om vad som gäller gällande tidpunkt för när de egentligen får en bas.Katarsis skrev:"Are supplied with" = presens.Kimich skrev: Page 9 BRB bottom right hand corner box. "The rules in this book assume that models are mounted on the base they are supplied with."
Står inget om att det gäller senaste versionen av modellen. Hade det stått "type of model" eller liknande hade det varit lite mer väl definierat.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Det verkar finnas en föreställning om att GW har nån sorts genial masterplan för 40k som man kan få en glimt av bara man detaljstuderar meningsbyggnaden i relevanta regelavsnitt. Jag tror GW bara vill att ni skall ha lite kul tillsammans och fly från vardagen med era motorsågsbeväpnade rymdgubbar liksom. Vill man basa om för man tycker större baser är snyggare så fine gör det. Vill man basa om för att ens krixagubbar skall vara bättre än polarens krixagubbar så var så god om det är så viktigt liksom. Vill man inte basa om så skit i det, GW vill bara att du skall vara glad och ha kul med spelet. Det är nog inte svårare än så. 
Det där är en jättetrevlig inställning och funkar fint hemma med bästa polarna. På en större förening och framförallt på turneringar blir det inte lika enkelt.fredrik skrev:Det verkar finnas en föreställning om att GW har nån sorts genial masterplan för 40k som man kan få en glimt av bara man detaljstuderar meningsbyggnaden i relevanta regelavsnitt. Jag tror GW bara vill att ni skall ha lite kul tillsammans och fly från vardagen med era motorsågsbeväpnade rymdgubbar liksom. Vill man basa om för man tycker större baser är snyggare så fine gör det. Vill man basa om för att ens krixagubbar skall vara bättre än polarens krixagubbar så var så god om det är så viktigt liksom. Vill man inte basa om så skit i det, GW vill bara att du skall vara glad och ha kul med spelet. Det är nog inte svårare än så.
Kommer SweFAQ ta ställning till det här?
Vilka är drabbade just nu, tre boxar ur BA och enskilda Nids' enheter + ev. Necrons? Eller gäller det allt i power armour?
Vilka är drabbade just nu, tre boxar ur BA och enskilda Nids' enheter + ev. Necrons? Eller gäller det allt i power armour?
Självklart kommer SVFAQn att ta ställning till detta. Exakt hur det blir diskuteras fortfarande.Pipkin skrev:Kommer SweFAQ ta ställning till det här?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
När man såg de första bilderna tänkte jag att GW kanske hade någon idé om att marines numera ska stå på 32 mm-baser. Efter att ha kollat igenom BA-codexen är jag istället fullständigt övertygad om att GW inte har tänkt alls på det utan bara slänger med lite större baser med nya modeller för att det ser coolt ut. Baserna varierar rätt kraftigt mellan enheter i codexen.
För er som inte har sett codexen har tactical squads, sanguinary guards och death company 32 mm-baser. Det mesta annat (förutom terminators och bikes) har 25. Exempelvis har devastators 25 mm-baser så en marine med bolter "ska" ha 32 mm-bas om han är med i en tac-squad men 25 mm-bas om han är med i en dev-squad. Och det är inte helt konsekvent heller. En chaplain till fots har t.ex. 25 mm, en chaplain med jump pack har 32 mm, medan Lemartes har 25 mm. Och notera även att tactical squads till alla andra chapters fortfarande säljs med 25 mm-bas.
För er som inte har sett codexen har tactical squads, sanguinary guards och death company 32 mm-baser. Det mesta annat (förutom terminators och bikes) har 25. Exempelvis har devastators 25 mm-baser så en marine med bolter "ska" ha 32 mm-bas om han är med i en tac-squad men 25 mm-bas om han är med i en dev-squad. Och det är inte helt konsekvent heller. En chaplain till fots har t.ex. 25 mm, en chaplain med jump pack har 32 mm, medan Lemartes har 25 mm. Och notera även att tactical squads till alla andra chapters fortfarande säljs med 25 mm-bas.
^ Innebär det helt enkelt att nymålat fått 32mm men gammalt står kvar på vad de hade?