Using the best save availiable
Using the best save availiable
Jag fick en liten fundering, ponera att man har re-roll på cover save men inte på vanliga save, om man då har en 3+ save och en 4+ cover, får man välja fritt om man vill slå för 3+ save eller för 4+ med re-roll?
Regelboken säger såhär:
"a model only ever gets to make one saving throw, but it has the advantage of always using the best available save."
3+ är ju bättre än 4+ men om man jämför 3+ med 4+ med re-roll så lyckas man 2/3 gånger ~= 67% med 3+ men med 4+ med re-roll så lyckas man ½+½*½ = 3/4 = 75%.
Regelboken säger såhär:
"a model only ever gets to make one saving throw, but it has the advantage of always using the best available save."
3+ är ju bättre än 4+ men om man jämför 3+ med 4+ med re-roll så lyckas man 2/3 gånger ~= 67% med 3+ men med 4+ med re-roll så lyckas man ½+½*½ = 3/4 = 75%.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Using the best save availiable
Det brukar rulas som att bästa saven är den läfsta siffran, dvs 3+ är bättre än 4+ så därför måste man slå 3+ saven.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
DEtta bör vi nog ta upp i SWEfaq. Jag är inte riktig med på den rulingen.DHettNeck skrev:Det brukar rulas som att bästa saven är den läfsta siffran, dvs 3+ är bättre än 4+ så därför måste man slå 3+ saven.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
En liten följdfråga här: I vilka sammanhang dyker detta problemet upp. Ge gärna lite exempel!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
- Pappersbåt
En demonprins med 3+ armour, lyckad cursed earth och reroll inv. saves tack vare greater rewarf
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.
Inte alls ett ovanligt scenario faktiskt.Pappersbåt skrev:En demonprins med 3+ armour, lyckad cursed earth och reroll inv. saves tack vare greater rewarf
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Mantle Autarch på jetbike, 4+ rerollable cover i det öppna, 3+ armour save.
Trodde detta var en enkel fråga som hade varit på tapeten innan 
Jag funderade vid tillfället på eldars mantle of the laughing god och faolchu's wing vilka båda ger möjligheten att slå om sina cover saves.
Men antar att det finns flera liknande situationer, där det är relevant.
Jag funderade vid tillfället på eldars mantle of the laughing god och faolchu's wing vilka båda ger möjligheten att slå om sina cover saves.
Men antar att det finns flera liknande situationer, där det är relevant.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
Det har tagits upp i sjätte och även då fanns det olika åsikter om vad som är det "bästa" savet.
Ja' än't bittä'!
Bolt pistol eller power wepaon är liknande, fast det är inte saves.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.