WYSIWYG diskussion, vi vill höra era tankar!

Regelfrågor och förslag på husregler
frigobben

Re: WYSIWYG diskussion, vi vill höra era tankar!

Inlägg av frigobben »

Personligen har jag varit helt förskonad mot dåliga "count-as" och WSIGWYG-brott på turneringar, och snarare är det så att de som gjort teman som kanske går lite utanför standard, har varit fantastiskt välgjorda, med både bra tanke och bra genomfört.

Precis som många är inne på är det ju en sammanvägning av massa faktorer som i slutändan landar i ett "ja" eller "nej" för de flesta. Olika har väl olika bedömningar både var man hamnar på respektive skala, men också var brytpunkten är för att något skall vara ok. Jag tänker på:

1. Hur uppenbar "mappningen" är till originalmodellerna (vapnen kommer in här).
2. Om det görs för att komma billigt undan, som en motpol till att göra det för att få utlopp för sin kreativitet
3. Hur väl genomfört det är tekniskt
4. Humorvärde
5. Hur mycket grimdark det är
6. (Finns säkert fler aspekter...)

Förmildrande omständigheter kan också vara vilka modeller som fanns tillgängliga då reglerna kom (jag tänker på Carnifex på något sätt konverterad som Tervigon), eller om ens modeller kanske försvunnit (jag tänker på Griffon som konverterade till Wyverns enligt ovan).

Som sagt, för mig har det hittills varit ett ickeproblem, då alla arméer jag hittills sett på turnering som gått utanför vanliga ramar, har ofta varit de mest kreativa och välgjorda, där mycket hänsyn har tagits till att få det så tydligt och logiskt för motståndaren som möjligt.

skl

Inlägg av skl »

om storlek, form och beväpning stämmer eller åtminstone är otvetydiga och någorlunda lätta att förstå och komma ihåg så tycker jag att wysiwyg-krav är uppfyllda.
en skokartong-land raider med rätt vapen och storlek är alltså okej ur det hänseendet.

sen är det upp till turneringens målningskrav huruvida den är tillräckligt snygg för att få vara med. vilket jag tycker att den inte borde vara någonsin. om det inte är en sjukt snygg skokartong.

helt enkelt: wysiwyg bör inte bedömas subjektivt överhuvudtaget. nu kommer man självklart se mer genom fingrarna när det gäller en snygg och välgjort armé än om det är schackpjäser med fasthäftmassade vapen, men det slår ju åt rätt håll om man säger så.

för lite fler exempel på counts as: jag gjorde för ett tag sen ett gäng crypteks med kitbashade vapen eftersom jag inte riktigt gillar tanken på skjutande stavar. fick någon kommentar om att det skulle kunna vara klurigt att hålla reda på dem, men med tanke på att alternativet är att alla har stavar så känns det inte som att det gör så stor skillnad. jag vet ärligt talat inte hur man skulle få crypteks att fungera bättre.
jag hade också photoshoppat ihop bilder på alla vapen från "blueprint"-bilderna i codexen, tyvärr hittar jag inte den bilden.
Bild

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Dark angels tacticals som ultra marines? Ravenwing bikers som white scars?

bjorn

Inlägg av bjorn »

Jag tycker att vi har glömt att diskutera något av det viktigaste i denna fråga, nämligen vad är det för skolåda? Lådan till ett par snyggskor, säg ett par Armani eller ett par blanka Barneys tycker jag är mycket mer okey än en låda till ett par beiga sandaler från stadium eller dylikt.

//Björn

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Nurgle skrev:Dark angels tacticals som ultra marines? Ravenwing bikers som white scars?
Inga konstigheter. Finns inga regler om hur saker och ting ska vara målade.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Flogger skrev:
Wihoo *Glädjedansar fånigt med mina små, fina svart/grön/vita vänner*
Då är det bara fortsätta på den inslagna vägen :)

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Haha, ser framför mig hur den där killen i din bild dansar fånigt tillsammans med leksaksgubbar...

Men apropå att spela med chaptermålade marines som fel chapter så får man nog räkna med att irritera sådana av oss med mer fluffkänsliga sinnen en smula. Jag skulle personligen aldrig få för mig att spela mina ultramarinegubbar som något annat chapter men skulle inte bry mig så värst om någon annan gjorde det. Allt handlar om hur man gjort och tänkt. Men om man till exempel spelar en armé där ultramarines och white scars är battle brothers men har blå gubbar som scars och vita med gula blixtar som ultramarines så börjar det bli ohållbart liksom.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

Flogger skrev:
Nurgle skrev:Dark angels tacticals som ultra marines? Ravenwing bikers som white scars?
Däremot skulle det ju kunna påverka hur mycket målningspoäng du får på en turnering om sådant finns.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Hur skulle folk se på Glottkin (utan ryttare) som en Nurgle (imperial) Knight?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Jag bryr mig inte, sålänge du antingen:
-a; har en referensmodell med/att låna.
-b; altid ger motståndare fördel i "the benefit of doubt" när det kommer till cover eller inte cover.

och storlekarna är någorlunda lika.

Cool modell == GOGO!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar