Olof Svensson [pre] TTT/VSK [KLAR]

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Re: Olof Svensson [pre] TTT/VSK

Inlägg av refabricated »

Dags att avrunda detta kapitlet.

Match 4 mot M-wolfarna.
Pairings blev ngt i stil med:
(vi vs. dem)
AM* - SM
DA - SW*
CD* - Cron
Eldar** - DC**
(är inte hundra på vem som ställdes först)

Jag skall iaf spela mot min andra demonlista(Miranda). Typ samma som alla andras, flugor, GUO, prins och screamers.
Oscar börjar och ställer upp allt i mitten. Jag svarar med lite båtar till höger och lite till vänster för att inte bli instängd. Vypers och WW delar åsså på sig. WK:n hamnar i mitten för att kunna åka dit flugor åker.
Oscar sätter bra spells med både Iron arm och fnp på prinsen men alla gifts blev meh. Flugor med fnp på dessa ruinstinna bord är inte ball att möta.

r1 cd:
Allt springer/hoppar/flyger frammåt utom grindern som stannar hemma i sin ruin. Av någon anledning så hoppar inte flugorna in i en central ruin utan ställer sig i bas med den(i assault hoppet). Har för mig att spellsen flunkar eller att jag lottar in en deny. Warpstromen dödar av lite spindlar men det är allt vad skyttet gör.
r1 e:
Eftersom flugorna står 'bas-i-bas' med ruinen så frågar jag om de står i eller utanför den, Oscar bekräftar att de står utanför. Jag flyttar runt min prylar för att döda en eller 2 flugor och några screamers. WK:n kan hoppa så att flugorna bara får 4+ cover(nightfight) och allt smatter kommer åka in i screamers. Dödar typ vad jag förtjänar(2 flugor och 3 screamers).
r2 cd:
(spelade 3 matcher mot demoner under turneringen och alla börjar nu nån månad senare flyta samman i minnet. skall försöka återge saker så bra som möjligt men jag kommer blanda ihop händelser.)
Inför andra rundan så inser jag att vi hittils spelat ganska långsamt, så jag börjar skriva ned hur lång tid rundorna tar. Start och slut på varje runda. Detta är ett bra sätt att ransaka sig själv så att man inte efter en match går och beklagar sig "hade han inte spelat så långsamt...", när det i själva verket är en jämn fördelning av tiden som skett. Detta upplevdes kanske som stressande Oscar, isf förlåt.
Anyway...
Demonerna fortsätter frammåt, screamers slashar ned vypers och flugor hoppar nu fram i en skog och säger schack till hela min arme(jag måste charga dem med min wk i nästa runda). De får dessutom fnp... Kul!
Prinsen flyger fram in i central ruin, guo rullar frammåt i sin egen takt och grindern sitter hemma och ruvar på sina ägg. Skytte och storm gör inte så mkt. Tar kanske ett w från min WK.
r2 E:
Skjuter allt in i screamers och dödar dem(eller om jag chargar ned det sista), wk:n hoppar på flugor, dödar en och dör inte.

Viktiga som hänt nu är att jag plockat bort/oskadliggjort alla Oscars mobila enheter och kan nu segla runt med mina båtar och skjuta bäst jag vill. Man skall veta att detta precis gick att genomföra, ett par wounds mindra i nån enhet och allt hade slutat mkt annorlunda. Vidare så står grindern kvar i sin deployment zon och skjuter battlecannon, imo så skall den alltid frammåt och pressa.

r3-4
Flugor dödar i hans runda wk:n och jag dem med skytte i min. Prinsen landra någonstans för att göra nytta, har för mig att den åsså dör såsmåningom. Guo:n tar nått tactical och tittar drömskt efter snabba båtar.
Nästan allt mitt är dött, men likaledes är Oscars. Jag har mina båtar kvar, han har prins, guo och lite bös. Och grindern som sitter hemma.

r5-7
Jag far runt och skjuter och han hoppar efter och jagar. Matchen slutar 20-0 till mig efter att vi fått både runda 6 och 7. Tog det slut tidigare vore det jämnare.

Oscar tappar matchen på 2 misstag enligt mig.
1; flugorna i första rundan stod in i ruinen. Det kostade minst en modell, sannolikt 2. 2+ cover e cp. Det är såååå värt att riska dangerousen!
2; Grindern satt bara hemma. Det var den som fattades i pushen r2-4. Är den med så kan den se till att jag inte kan glida runt med mina båtar som jag vill. Mindre manöverutrymme == döda båtar.
Tricket med eldar är inte att de skjuter jätte mkt mer än alla andra, det är bara det att de kan röra sig snabbt och skjuta helt ok. En kombination som många armeer inte har ngt svar på. Detta får det kanske att kännas som att de skjuter mer än tau. Men mot tau kommer man iaf fram förr eller senare. Eldar bara glider iväg... Så stäng in dem, begränsa dem så skall ni se att de blir lättare att hantera.

En annan sak som är bra att hålla koll på är tiden. Inser man tidigt att det kan bli klabbe att hinna med mathcen inom tidsramen så är det enligt mig helt ok att försöka hitta ett sätt som göra att båda spelar snabbare så man hinner klart. Givetvis MÅSTE man vara finkännslig och inte tjata en massa. Samt inse att vissa moment tar mer tid än andra. Funderar jag på om jag skall committa och pusha så vill jag fundera igenom det beslutet i lugn och ro, men tramsar jag och spelar apa så är det helt ok att säga till mig att fokusera på matchen och snabba på. Sunt förnuft helt enkelt :), säg din åsikt och se till att inte trampa på folks fötter.

Som lag så går det bra över alla bord(62-18). Dagge tappar en del mot putte på att putte har sista rundan och tiden tar slut, men vad skall man göra? Tack för en trevlig och glad match!
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 17 gånger.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Match 5: Claras Förkämpar
Målet nu är 2:a platsen. Om vi vinner jättestort och Papa D mf. klantar till det kan det gå, annars ser det ut som en 3:e plats för oss.

Parings blir som följer:
(vi - de)
Eldar - CD*
AM* - AM
SW - SW*
CD** - SM**
2 Mirrors :) och får ännu en demonlista...

Listan ser ut typ precis som de andra 2. Flugor, screamers, guo, prins, grinder och bös.
Han lägger obj i ruiner, jag lägger mina i det öppna. CD har första rundan och har fått riktigt bra spells(IA och endurance).
Han deployar allt i mitten och jag delar upp mitt i 2 ganska lika delar. En till höger, en till vänster. Vill inte riskera att bli inlåst i ett hörn av arga snabba demoner.
Jag missar siezen.
r1 CD:
Stuffet avancerar, fnp på screamers och sedan bosstar de fram argt(till min vänster 3-4'' från min arme(slashar kanske ngt)). Flugor hoppar in i mitten utom range för min WK. Grinder lullar lite i mitten bak. Prins hoppar/flyger frammåt(antingen med IA och hoppa, eller utan flygande). Frammåt kommer den iaf.
r1 E:
Jag satsar allt på att döda screamers. Skjuter typ hela armen(disembarkar 2*5 DA + autarch) i dem, wk + kanske nån serpent skjuter flugor. Dödar ~hälften av screamersen och nån fluga.
r2 CD:
screamers multichargar WW och 5 da + autarch. Flugor pushar fram i schackläge(får endurance), rätt i knät på mig. Hanterar jag dem inte i min runda så kan de charga vad de vill. Prinsen landar lika hotfullt(denna får Iron arm). Guo vaktar obj, grinder vaktar mitten bak. Bra spridning på enheter, svårt för mig att hitta uppenbara riskfria ytor att jobba på. 10 plaguebearers deepar in argt borta vid screamers.
WW + DA vinner cc mot screamers. Tror min mots. glömmer bort att DA har counter attack, 10 s3 attacker + 5 s4 attacker och 4 s6 blir lite grand trots allt :). Jag gör några wounds, studsar all annan skada på autarchs 3+, tror jag vinner 3w vs 1 glance. Men han klarar instability.
r2 E:
Hoppar undan med WK från flugor, kan inte ge mig på dem med instant deathsvärd och annan skit. Skall de charga honom blir det en 8-9'':are. Bättre blir det inte. Båtar backar undan och jag skjuter i lite blandat bös. Prinsen kan jag inte göra ngt åt, vid närmre eftertanke så flög den nog denna rundan. Spindlar deepar på grinder men flunkar både i skytte och hopp. De kommer dö grinderdöden nästa runda... Screamers dör mot min smutsenheter.
r3 CD:
Flugor sätter sin charge och dödar WK, prins landar argt. Ser rätt ruttet ut för mig... Kan helt enkelt inte döda hans flugor och prins.
r3 E:
Bestämmer mig för att ge upp att döda hans arme(farliga enheter), satsar på att jaga nurglings och plaguebearers. Hoppas på att det tar slut tidigt och att min obj sec vinner mathcen åt mig. Sticker så långt ut på kanter jag kan, bort från flugor, de kommer få en 9:a charge på en båt till höger. Känns ok för då kommer de ha riktigt långt till mina andra enheter. Min förhoppning i detta läget är att han skall jaga mina enheter istället för att sätta sin odödliga enhet på det viktiga objektivet i mitten. Jagar han mig kan jag vinna. Prinsen flaxxar efter sakerna på min vänster fank.
r4 cd:
Flugor sätter charge i min båt, men den överlever :) 4? flugor slår, 4 attacker var ~1.5hullpoints. Fint! Nu har jag flugorna långt nere i ett hörn. Prinsen jagar den andra delen av min arme och chargar ihjäl mina WW(misstag jag bjöd på(8'' charge)).
r4 E:
Jag boostar iväg den skadade båten 30'' upp i brädet längs högerkanten. Nu sitter flugorna i ingenstans och tittar ett tag. Här nånstans har jag dödat typ alla hans obj sec. Ställer upp mig så gott jag kan för att stå på alla obj r5, utan att det skall vara för uppenbart.
r5 CD
Prins / Guo dödar serpenten på vänster flanken. Flugorna hoppar mot mitten.
r5 E
Jag ställer mig på alla knappar och ber till gudarna. Tar det slut blir det 17-3 till mig i en jobbig match. Fortsätter det har jag kanske 14-6 i r6 och i r7 förlorar jag.

Det tar slut. Vinner lite oförtjänt 17-3. Fy fan för flugor och ruiner i kompat... Känns som att man har 1 kanske 2 rundor att hantera dem, annars får man den i prutten om man inte kan boxa ned dem. Och med endurance känns det rätt långt bort...
Som lag så gick vi riktigt bra, 57-23 till oss.

Det viktiga för mig i denna matchen är att tidigt inse att jag inte kommer kunna döda hans arga saker. Detta gör att jag helt kan ignorerar dessa / mata dem med lite prylar medan jag helt koncentrerar mig på objektiven. Men balansgången mellan att mata/delaya FI och att kasta bort för mkt och tokförlora kan vara svår att hitta. Kommer med erfarenhet antar jag... Eller så behöver man bara ha lite tur vid rätt tillfälle.

Till sist kom vi 3:a. ;D
Jag spelade in: ~78pts (20+6+15?+20+17) poäng. Trist att tappa mot dansken, men Andreas e jävla trevlig så det e ok.

Detta avslutar denna turneringen. Next up: Pre-SM i Varberg denna helgen.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:WW + DA vinner cc mot screamers. Tror min mots. glömmer bort att DA har counter attack, 10 s3 attacker + 5 s4 attacker och 4 s6 blir lite grand trots allt :). Jag gör några wounds, studsar all annan skada på autarchs 3+, tror jag vinner 3w vs 1 glance. Men han klarar instability.
Hur får du 5st str4 från autarchen? Du vet att counter attack inte sprider sig va ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Och warwalkers har s5 ;)

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Fuuussskk!! Jag kräver att vi retroaktivt får tredjeplatsen ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Haha!
Blir alltid lite grummligt när man skriver ur minnet från en månad och några matcher tillbaka. Ta inga siffror på fullt allvar :D

@Tröger
Du vet hur det är med mig och regler... Sluta klaga och finansiera en regellektion åt mig. Kan ta nästa ETC som en sådan. Så 10'000 till mitt konto tack!

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:Haha!
Blir alltid lite grummligt när man skriver ur minnet från en månad och några matcher tillbaka. Ta inga siffror på fullt allvar :D

@Tröger
Du vet hur det är med mig och regler... Sluta klaga och finansiera en regellektion åt mig. Kan ta nästa ETC som en sådan. Så 10'000 till mitt konto tack!
Det är nog snarare du som får betala 10 000:- till mig för en lektion ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Skriv svar