ORK FAQ

Regelfrågor och förslag på husregler
Jocke Rapp
Site Admin

Re: ORK FAQ

Inlägg av Jocke Rapp »

2 DCCW: 3A
3 DCCW: 4A
4 DCCW: 5A

Jag tycker det är tydligt i FAQen och om Jeppa inte tycker det så tycker jag att han har fel.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Tycker tom det är tydligt i codexen där det står two dread close combat weapons och any additional grants +1 A...

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

så tex en chaos marine har 0(1) attack?

Gw suger på att skriva regler.. RAW får dreden fler attacker av add weapon.
Men mortarion har antagligen rätt i att det antagligen inte är så de menat..

Även om det hade varit en smula inkonsekvent av gw att ge orkdreaden 2 attacker i grund, när nästan alla dreads i spelet har en attack mer an killen som sitter i.

Men hur många attacker har en orkdread med ett närstrids vapen?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Framförallt hade det väl varit inkonsekvent av dem att inte räkna in attacken för två vapen i profilen, när de har gjort det på alla andra.

Mutt

Inlägg av Mutt »

En ork-dread med ett vapen har fortfarande 2 attacker. En dread utan vapen har också fortfarande 2 attacker (med inte dubbel styrka och no save). Dreads förlorar attacker om de blir imobilized eller stunned. De kan även förlora de attacker som de har fått extra för att ha fler vapen.

Att ork-dreaden inte har fler attacker än en vanlig ork-gubbe är inte så konstigt. Man får helt enkelt se till vad som har satts in i dreaden.

Space marines = en svårt skadad veteran-marine
Orkdread = en vanlig ork
killakan = grot
Senast redigerad av 1 Mutt, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

hur fungerar samma sak för en defiler eller en penitent?

Mutt

Inlägg av Mutt »

Nefrums skrev:hur fungerar samma sak för en defiler eller en penitent?
Penitent har jag inte codex till så den kan jag inte uttala mig om, men defilern kan jag försöka mig på...

Det blir ju lite knepigt i och med att de skriver "extra attack allready included in profile". Utan det tillägget så hade jag utan tvekan sagt att han inte tappade en attack för att bli av med sitt näst sista CCW. Men nu har han ju det så jag vete fan... Jag tror att om jag fick bestämma skulle han INTE tappa attacken. Det står trots allt 3 i hans profile och jag antar därmed att tillägget bara finns för att man inte ska ge honom en ytterligare attack.

Edit: Hittade någon sorts codex till penitent engines. Där står ju tydligt hur de påverkas. Ingen extra attack för två vapen. Förlorar de ett så får de en attack mindre.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag har alltid sett det som att defilern har 2(3) och tappar en attack om han blir av med ett vapen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jag såg just att Chaos Dreaden tappar en av sina tre "fasta" attacker om han byter bort sitt sista närstridsvapen. Sjukt konsekvent...

Mutt

Inlägg av Mutt »

HeadWar skrev:Jag såg just att Chaos Dreaden tappar en av sina tre "fasta" attacker om han byter bort sitt sista närstridsvapen. Sjukt konsekvent...
I sådana fall måste han ju tappa en attack även om vapnet går sönder. Vilket för oss tillbaka till ork-dreaden...

Arrrggggg, tur att jag inte ska skriva sve-faq.

Skriv svar