Typhus Manreaper

Regelfrågor och förslag på husregler
mindtrix

Typhus Manreaper

Inlägg av mindtrix »

"Treat the Manreaper as a normal Daemon Weapon, and in addition any model wounded but not killed by the Manreaper can be killed by Typhus with a successful Psychic test, following all the rules for a normal force weapon."
Fråga 1:
Så har han ett demonvapen som ger 1+ str och d6 attacker eller har han en Plaguebringer då han faktiskt sitter på mark of Nurgle?
Fråga 2:
Kan jag slå på en trupp med exempelvis 5 terminators och slå psychic för mitt force weapon 1 gång.
Om jag exempelvis delat ut 5 wounds, dör enbart 1 termie på direkten eller dör dom allihopa?

Jag suger på cc-regler och framförallt force weapon, lär mig alltid något nytt...

Upplys mig!

Jacke

Re: Typhus Manreaper

Inlägg av Jacke »

Eftersom han har mark of nurgle så blir det nugles regler han följer.

Forceweapon har ju ingen särskild effekt mot terminators eftersom de bara har 1 wound.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Force weapon gör att om du sätter 1W på en modell med flera W kan du ta ett psycic test för att ta nämna modells resterande wounds. T.ex. Typhus slåss mot 5 terminators och en kapten i terminator armour, han slår, med lite tur, fram 5 extra attacker på sitt demonvapen. Därför lägger han 2 på kaptenen och 6 i terminators. Han träffar 2 på kaptenen (lite tur) och 4 i terminators (genomsnittligt). Han lyckas göra ett wound på kaptenen och 3 terminators (ganska genomsnittligt). Kaptenen har lite otur och failar sin save, typhus tar ett psycic test på sitt Ld10, lyckas på en 8:a och kaptenen dör, dessutom misslyckas 2 terminators med sin save. 3 terminators slår tillbaka och lyckas i slutändan göra 2 wounds på typhus. Typhus vinner striden med 3 då alla kaptenens wounds räknas när han dör instant-döden.

Oj, urspårning, dags att sova märker jag, hoppas det klarade upp något i alla fall :P
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

mindtrix

Inlägg av mindtrix »

Mmm tack!

Var trött när jag skrev det, blev ett konstigt exempel med endast 1W gubbar.

Nu är jag ännu tröttare men nu förstår jag =)

PeterWelzien

Inlägg av PeterWelzien »

Men om han slåss mot tex. ett gäng nobs och gör ett wound på varje nob, tar han då ett psychic test per nob för att se om de dör? Eller bara ett test för en av dem? Han får väl inte använda mer än en psychic power per runda?
/Peter Welzien

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Han får bara använda sitt Force Weapon en gång per player turn men behöver inte slå psychic tests. Dock får han använda en annan power + Force Weapon varje runda.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag undrar fortfarande om den vettiga delen av första frågan.
Har han ett vanligt Daemonweapon (+1S) eller ett Nurgle Daemonweapon (poison?), med "force effect"?

Jacke

Inlägg av Jacke »

Eftersom han har mark of nurgle så är det nurgles deamon weapon regler han följer.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Jacke skrev:Eftersom han har mark of nurgle så är det nurgles deamon weapon regler han följer.
Jupp.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar