Antal attacker på en kroot?
Antal attacker på en kroot?
Säkert en mycket enkel fråga att besvara..
I Tau codexen står det att en Kroot är beväpnad med Kroot-rifle.
Sen står det något om att det räknas som ett extra cc-vapen ( orkar inte rota fram codexen just nu för exakt beskrivning).
Men han har ju inget CC-vapen från början?
Har han 1 eller 2 attacker?
I Tau codexen står det att en Kroot är beväpnad med Kroot-rifle.
Sen står det något om att det räknas som ett extra cc-vapen ( orkar inte rota fram codexen just nu för exakt beskrivning).
Men han har ju inget CC-vapen från början?
Har han 1 eller 2 attacker?
- Jimmy Johansson
Re: Antal attacker på en kroot?
Rätt säker på att dom har 2 attacker, count as having an additional close combat= en extra attack. Sedan om man ser till vapnet så har det ju knivar på bägge sidor så jag antar att det är där logiken ligger.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte![]()
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Ja så måste det ju vara även om det är klumpigt formulerat av GW.
En vän som är ganska nybörjare spelar Tau och lirade sina kroots. Han var jätte missnöjd då jag skrämde bort dom med Nork med 1W och ledaren med 1W och då var dom nog runt 20 st.
Han tolkade det som de hade endast en attack men jag ansåg att så inte var fallet. Hur som helst fick de inte slå så värst mycket och åkte på däng och sen vägrade han ha dom i sin armé.
Då vi bara kör friendly games tycker jag det är lite roligare med lite blandade squads, inte enbart massvis med äckliga fire warriors som skjuter ner allt o sen dör direkt när man nuddar dom.
Förhoppningsvis så ger han dem en ny chans nu, tack =)
En vän som är ganska nybörjare spelar Tau och lirade sina kroots. Han var jätte missnöjd då jag skrämde bort dom med Nork med 1W och ledaren med 1W och då var dom nog runt 20 st.
Han tolkade det som de hade endast en attack men jag ansåg att så inte var fallet. Hur som helst fick de inte slå så värst mycket och åkte på däng och sen vägrade han ha dom i sin armé.
Då vi bara kör friendly games tycker jag det är lite roligare med lite blandade squads, inte enbart massvis med äckliga fire warriors som skjuter ner allt o sen dör direkt när man nuddar dom.
Förhoppningsvis så ger han dem en ny chans nu, tack =)
Det är förtydligat i FAQn på GWs hemsida.
Det är väl t.o.m. en sån sak som de ska ha ändrat om man har en nyare upplaga av Codexen.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den
Administrativt ansvarig för LBK
Administrativt ansvarig för LBK
Det beror nog på när senaste updaten kom. Tror min väns codex är 3-5 mån gammal.
Vill inte snacka skit om Wizard-Games men sen GW satte allt på mailorder så är deras utbud gammalt och de verkar inte satsa så hårt på GW:s produkter längre. Han kanske råkade köpa ett gammalt exemplar.
Vill inte snacka skit om Wizard-Games men sen GW satte allt på mailorder så är deras utbud gammalt och de verkar inte satsa så hårt på GW:s produkter längre. Han kanske råkade köpa ett gammalt exemplar.
Nej, eftersom dom inte reprintar codexar med alla regeländringar som skulle behövas varje gång en ny edition kommer ut.Yabob skrev:Det är väl t.o.m. en sån sak som de ska ha ändrat om man har en nyare upplaga av Codexen.
Tau Empire-codexen skrevs när 4th ed gällde, och alltså är också all text däri anpassad till hur 4th ed funkade (jag antar att alla hade ett ccw i grunden så därför räckte det att skriva att kroot rifle räknades som ett extra).
@Falkman: Det där stämmer inte riktigt. GW har vid ett flertal tillfällen gjort "re-prints" utav sina codexar, ibland för att ändra skrivfel, syftningsfel och liknande men ibland också för att ändra reglerna, och det mest irriterande är att de inte informerar om det. Necrons är ett utmärkt exempel då Monolithen har fått helt nya regler i secons printing (som dessutom går emot FAQn som är skriven för first printing).
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Jag vet att dom oftast korrigerar småfel från first print i senare prints, men det brukar ske ganska omgående, och dom gör det definitivt inte bara för att en ny edition ändrar reglerna i boken, det var det jag syftade på.