Hur blir det då om 6 inte räcker för en pen/glans? Då borde man slå om alla tärningar, för att sedan slå en D3 på de 6:or man fick på andra slaget.
T.ex thunder wolf cavalry slår mot en Land raider i närstrid.
Rullar alla sina attack och ingen pen/glans men däremot 2 6:or. Men det räcker inte med 6 så de måste slå om även de tärningarna. Efter rerollen får de en 6:a som de får en D3:a extra styrka på.
Jag skulle göra så här.
Rulla alla attacker. På de 2 D6 slå den extra D3 för att se om det räcker. Räcker inte D3 extra styrka slå om den sexan med de andra som inte blev en 6:a.
Troligen inte bra skrivet men lite morgontrött.
Rending och armor penetration rerolls
Re: Rending och armor penetration rerolls
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Jag inser att det många gånger kan vara lättare att bara säga att man inte får slå om sitt APR (armour penetration roll) efter man har slagit en 6:a och därmed får slå en T3. Det finns inget RAW, så man måste gå på RAI och angående det så hittade jag något som stödjer min tes under tank hunter:
"...can choose to re-roll glancing hits, in an attempt to instead get a penetrating hit..."
Det här vittnar om att man väljer inte om man vill slå om förrän man har sett om resultatet har blivit ingenting, glancing eller penetrating, vilket är den enda rimliga anledningen till att man skulle vilja slå om den där T3:an.
Resultatet på T3:an kan vi nog vara överens om att det adderas till resultatet av T6:an och styrkan innan man kontrollerar om det är en glancing eller penetrating hit. Annars skulle ju rending vara helt verkningslöst.
Därför anser jag att RAI är att T3:an är en del av APR och att APR kan bestå olika saker t.ex:
Melta = S + 2T6
Ordnance = S + 2T6(pick highest)
Rending = S + 1T6 (if 6 then + 1T3)
Armourbane = S + 2T6
I samtliga fall slår du om bägge tärningarna om du har tankhunter, twin-linked template eller motsv.
"...can choose to re-roll glancing hits, in an attempt to instead get a penetrating hit..."
Det här vittnar om att man väljer inte om man vill slå om förrän man har sett om resultatet har blivit ingenting, glancing eller penetrating, vilket är den enda rimliga anledningen till att man skulle vilja slå om den där T3:an.
Resultatet på T3:an kan vi nog vara överens om att det adderas till resultatet av T6:an och styrkan innan man kontrollerar om det är en glancing eller penetrating hit. Annars skulle ju rending vara helt verkningslöst.
Därför anser jag att RAI är att T3:an är en del av APR och att APR kan bestå olika saker t.ex:
Melta = S + 2T6
Ordnance = S + 2T6(pick highest)
Rending = S + 1T6 (if 6 then + 1T3)
Armourbane = S + 2T6
I samtliga fall slår du om bägge tärningarna om du har tankhunter, twin-linked template eller motsv.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag förstår hur du tänker, och det kan mycket väl vara som du säger.
Ser man inte D3an som APR, så är det dock ganska klart hur det blir.
1) Du får en rendingträff mot ett fordon
2) Du slår en 6:a, detta är ditt APR
3) Du får nu välja om du slår om den eller inte
4) Väljer du att behålla 6:an lägger du nu till D3 bonusen
Dock tycker jag att det gott kan rulas som du säger för att det är mer konsekvent.
Dock är det väldigt klart att man hur som måste rulla om D6:an om man vill rulla om D3:an.
Ser man inte D3an som APR, så är det dock ganska klart hur det blir.
1) Du får en rendingträff mot ett fordon
2) Du slår en 6:a, detta är ditt APR
3) Du får nu välja om du slår om den eller inte
4) Väljer du att behålla 6:an lägger du nu till D3 bonusen
Dock tycker jag att det gott kan rulas som du säger för att det är mer konsekvent.
Dock är det väldigt klart att man hur som måste rulla om D6:an om man vill rulla om D3:an.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
då kommer det väl typ aldrig hända, för i majoriteten av fallen kommer din d3a försvinna när du slår om. (Och slår 1-5)
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Absolut, men mot AV14 så är ju en chans att lyckas bättre än inget om man bara kom upp i 13.LillePer skrev:då kommer det väl typ aldrig hända, för i majoriteten av fallen kommer din d3a försvinna när du slår om. (Och slår 1-5)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Jag tycker det blir mer krångel om man skulle se hela resultatet som en total. Exempel:
5 hits från ett vapen;
En 6a, resten måste rullas om för att ens ha en chans att få pen/glance
rulla om 4 tärningar, får en 6a till
Sen rullar man 2 extra d3 för de båda 6or man fick. Då får man slutresultatet. Låt oss säga att den första 6an får en total på 15 och pennar, men den andra 6a får en total på 13 och inte ens en glance. Där vill man rulla om hela resultatet för att kunna få en glance/pen även på den andra, men man har ju redan rullat om d6an för att ens kunna få extra d3.
Hänger ni med på vad jag menar?`
I många fall med få attacker kan man absolut slå varje pen roll med D6 och D3 på en gång, och måste rulla om båda om d6an inte är en 6a.
Men det blir inte speciellt smidigt med t.ex Pask som kan rulla 20+ armour pen rolls
5 hits från ett vapen;
En 6a, resten måste rullas om för att ens ha en chans att få pen/glance
rulla om 4 tärningar, får en 6a till
Sen rullar man 2 extra d3 för de båda 6or man fick. Då får man slutresultatet. Låt oss säga att den första 6an får en total på 15 och pennar, men den andra 6a får en total på 13 och inte ens en glance. Där vill man rulla om hela resultatet för att kunna få en glance/pen även på den andra, men man har ju redan rullat om d6an för att ens kunna få extra d3.
Hänger ni med på vad jag menar?`
I många fall med få attacker kan man absolut slå varje pen roll med D6 och D3 på en gång, och måste rulla om båda om d6an inte är en 6a.
Men det blir inte speciellt smidigt med t.ex Pask som kan rulla 20+ armour pen rolls
Visst blir det mer krångel, men re-rolls är alltid krångel.
Enklaste är dock att slå sina ev T3:or innan man slår om någon T6:a. (skulle man glömma detta så får man stå sitt kast och får inte slå om)
1) slå alla T6
2) slå alla ev T3 och jämför mot AV
3) slå om T6:or
4) slå ev T3:or och jämför mot AV
Förslagsvis slår man T3:orna med en annan färg på sin T6, eller på en yta långt ifrån där man slog sina T6:or.
Alternativt använder man faktiska T3 tärningar
(eller "klunsar" dvs sten, sax & påse).
Enklaste är dock att slå sina ev T3:or innan man slår om någon T6:a. (skulle man glömma detta så får man stå sitt kast och får inte slå om)
1) slå alla T6
2) slå alla ev T3 och jämför mot AV
3) slå om T6:or
4) slå ev T3:or och jämför mot AV
Förslagsvis slår man T3:orna med en annan färg på sin T6, eller på en yta långt ifrån där man slog sina T6:or.
Alternativt använder man faktiska T3 tärningar
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó