Crash and burn och Deepstrike?

Regelfrågor och förslag på husregler
Newyn

Crash and burn och Deepstrike?

Inlägg av Newyn »

Fråga 1: om en flyer med locked velosity inte kan åka 18" pga enemy modell vart blir Crash and burn?

Fråga 2: Deepstrike med psykisk power som går misshap ongoing reserv hur kommer den enheten in? Deepstrike eller board engelska.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Fenris

Re: Crash and burn och Deepstrike?

Inlägg av Fenris »

2. Deep strike, har du en gång försökt med deepstrike så måste du fortsätta att anlända på samma sätt, eftersom man får inte möblera om i sina reserver.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Fenris skrev:2. Deep strike, har du en gång försökt med deepstrike så måste du fortsätta att anlända på samma sätt, eftersom man får inte möblera om i sina reserver.
Fast enheten är ju inte i reserv när den gör den första Deep striken. Du får gärna backa upp den tolkningen med ett regelcitat.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Fenris

Inlägg av Fenris »

Bra att du fick mig att kolla efter, det verkar ha ändrats i 7th ed, något jag inte hört talas om tidigare.
Här är dock vad jag hittar angående det:

"In order for a unit to be able to Deep Strike, all models in the unit must have the Deep Strike special rule and the unit must start the game in Reserve. When placing the unit in Reserve, you must tell your opponent that it will be arriving by Deep Strike"

Man måste iaf säga om man vill anlända via deep strike eller ej när man placerar dem i ongoing reserves, säger man inget så kan man ändå anta att de försöker anlända på samma sätt.

Det verkar dock ha öppnats upp för att igen välja hur man vill anlända.

@DHettNeck: Man måste vara i reserv för att kunna anlända via deep strike.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Fenris skrev:@DHettNeck: Man måste vara i reserv för att kunna anlända via deep strike.
Nej det behöver man inte, läs på Gate of Infinity, den säger inget om att du hamnar i reserv.

Jag skulle faktiskt säga att om man gatear, misshappar och hamnar i Ongoing reserv så MÅSTE man gå in från kanten (förutsatt att alla modeller i enheten inte har DS i grund) eftersom man bara får deepa om alla modeller har regeln DS.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

1) Där den försöker landa skulle jag säga, dvs 18" framåt och sedan scatter som vanligt.

2) I ongoing deep strike reserves tycker jag. Men det är mer en känsla utan egentligt regelstöd (verkar ju inte finnas något riktigt regelstöd åt endera hållen). Känns som att trollkarlen trollar Gate, spellen går igenom, trollkarlen fuckar upp, tappar koncentrationen och vet inte vart han skall landa, men spellen är ju i effekt så tillslut hittar han nog rätt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Fenris

Inlägg av Fenris »

Gate of infinity:
"...remove the target and his unit from the board. It then immediately arrives anywhere on the board using the rules for Deep Strike."

Deep strike:
"In order for a unit to be able to Deep Strike, all models in the unit must have the Deep Strike special rule and the unit must start the game in Reserve. When placing the unit in Reserve, you must tell your opponent that it will be arriving by Deep Strike"

Gate of infinity upphäver bara:
"all models in the unit must have the Deep Strike special rule and the unit must start the game in Reserve"
delen:
"When placing the unit in Reserve"
appliceras fortfarande, då det finns inget i gate of infinity som upphäver det.

Varifrån utanför bordet kommer gubbarna om inte från reserv?
-The warp? räknas fortfarande som reserv.
-The webway? räknas också som reserv.

Du kan dessutom inte med gate of infinity välja att inte anlända via deep strike.

Enheter som lämnas i "ongoing reserves" efter en misshap på gate of infinity har ju deep strike när de placeras i reserv och kan därför använda den regeln oavsett om de har regeln när de sen väl anländer. Det finns inget under "arriving by deepstrike" som kräver att enheterna ska ha deep strike regeln.

Newyn

Inlägg av Newyn »

Gaten är en blessing så borde ha Deepstrike fram till nästa psykisk phase. Kan man då säger att han tappar Deepstrike om han gör samma sak igen och måste då komma in från tableedge?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Fenris

Inlägg av Fenris »

De behöver bara ha regeln deep strike när de sätts i reserv, då man deklarerar att de ska använda deep strike. (gate of infinity ger dock inget val om man vill använda deep strike eller ej)
Det kan teoretiskt sett ta flera rundor innan de kommer in, men om någon medvetet försöker använda sig av detta så riskerar ju personen att förlora enheten.

Skriv svar