Har inte codexen framför mic men står det inte på twc en not att bonusen redan är tillagd till profilen?LillePer skrev:En vanlig TWC har ju s5 i profilen medans en karaktär får +1 i S. Förra codexen hade en FAQ som beskrev att även karaktärer får s10 med Fist. Vårt resonemang kretsar kring gamla tolkningar/FAQ och RAI som är ganska solklar i detta fallet.
Thunderwolf S8/S10?
Re: Sv: Thunderwolf S8/S10?
- Lottomannen
Re: Thunderwolf S8/S10?
IMHO så kan en paralell dras till när man frångick att sätta T-mod från bikes och liknande i parantes på statsen. När man slutade med "true toughness" så innebar det ju att en space marine på en bike inte råkade ut för Instant Death vid S8 (som ju var korrekt med T4) utan istället på S10. Dvs, med modifieringen av hans mount inräknad i profilen. Samma tankegång har iaf jag haft vid dubblingen av styrkan. Och lär väl hålla fast vid tills det kommer en FAQ/någon ger mig bättre argument mot.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
Står på TWM Increases their .... characteristics by 1. Vilket är skilnaden mot om man får +1 från tex furios charge.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Absolut på TWC är det inkluderat, även på t.ex. Canis och Harald som kommer med mountet från början. Men fallet gäller t.ex. en Wolf Lord som köper till det som en uppgradering. Då är det inte inkluderat. (precis som en bikes extra toughness inte är inkluderat i t.ex. en Space Marine Captains profil)
@Newyn, det är en viss skillnad. Framför allt när man tar TWC,befintliga karaktärer (som har S o T 5 i profil) och gamla FAQer i beaktning. Som du påpekar är vår tolkning "fel" RAW, men RAI är det som sagt ingen tvekan enligt oss i Swe-Faq.
@Newyn, det är en viss skillnad. Framför allt när man tar TWC,befintliga karaktärer (som har S o T 5 i profil) och gamla FAQer i beaktning. Som du påpekar är vår tolkning "fel" RAW, men RAI är det som sagt ingen tvekan enligt oss i Swe-Faq.
- Lottomannen
Fast det har väl aldrig diskuterats om ID skulle gälla karatärer på modifierad T men inte "grunts"?LillePer skrev:Absolut på TWC är det inkluderat, även på t.ex. Canis och Harald som kommer med mountet från början. Men fallet gäller t.ex. en Wolf Lord som köper till det som en uppgradering. Då är det inte inkluderat. (precis som en bikes extra toughness inte är inkluderat i t.ex. en Space Marine Captains profil)
Eller ja, jag inser väl att det mesta säkert har diskuterats, men har det varit en stor debatt om det?
S.O.R.K
S.O.R.K
Det står på ID att modifierad toughness används så där är det solklart.
@LillePer Då har ni ju koll på läget
visar sig om det kommer en FAQ i framtiden som säger nåt i saken.
@LillePer Då har ni ju koll på läget
Som jag läser det så får man S10 med PF/TH eftersom det är modellens S som dubleras. Om man har Furios Charge får man S12 eftersom Furios charge också ger +1 på stats den turn man gör en charge.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Re: Sv: Thunderwolf S8/S10?
Attacks and Wounds are the only characteristics that can be raised above 10.Newyn skrev:Som jag läser det så får man S10 med PF/TH eftersom det är modellens S som dubleras. Om man har Furios Charge får man S12 eftersom Furios charge också ger +1 på stats den turn man gör en charge.
Från Modifiers i första kapitlet i regelboken. Så s10 blir det.
Dessutom görs multipliceringar först och därefter + och - så en modell med s4, en power fist och FC får s9.
- Lottomannen
Ah, då är jag med.LillePer skrev:Nej det var mest för att göra skillnad på FC och TWC.
S.O.R.K
S.O.R.K