bomb run i samma runda som flygarn flyger av bordet

Regelfrågor och förslag på husregler
Nora

bomb run i samma runda som flygarn flyger av bordet

Inlägg av Nora »

Hej
En kort fråga: Kan man göra en bomb run i samma runda som flygaren lämnar spelbordet?
Tackar för svar

Ancalagon

Re: bomb run i samma runda som flygarn flyger av bordet

Inlägg av Ancalagon »

Det ser ut att gå fint. Enda kravet är att man måste targetta nåt man flyttat över. Inga övriga restriktioner.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Det går fint med Bombing Runs. Vissa andra liknande förmågor säger ju att man skall dra en linje mellan start- och slutposition, och sedan attackera en enhet därunder, och där kan man väl argumentera för att det är svårt om man inte längre är på bordet. Men jag kan inte läsa mig till några konstigheter med Bombing Run, och personligen så tycker jag att linje-problematiken är ganska löjlig.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Nora

Inlägg av Nora »

Tack för svar. Kort följdfråga:
Under bombing runs regeln så står det att "Casualties caused by Bombs are removed as per Barrage weapons". Hur funkar det med cover save från bomber? Är dessa från templatens mitt eller från flygarens slutliga position? Vilken sida på ett fordon träffas?

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Står det Barrage så räknas det från blastens mitt. Och det borde vara sidan på fordonet, iom att det är en Blast.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Lottomannen skrev:Står det Barrage så räknas det från blastens mitt. Och det borde vara sidan på fordonet, iom att det är en Blast.
Typ rätt. Det är bara Barrage som träffar fordon i sidan; vanliga Blasts träffar den sida där skytten står.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar