Diskussion om första formatet till SM
Moderatorer: DHettNeck, GoB40k
Diskussion om första formatet till SM
Första "FörSMturningen" för att testa ett första utkast till SM kan ni finna under:
http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... 86&t=12033
http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... 86&t=12033
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Re: SM2014 - Information
Är det er tanke att köra SM i det formatet ni har på er pre-SM turnering?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Det får vi se efter denrefabricated skrev:Är det er tanke att köra SM i det formatet ni har på er pre-SM turnering?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- refabricated
Det där var inte goda nyheter.Flogger skrev:Det får vi se efter denrefabricated skrev:Är det er tanke att köra SM i det formatet ni har på er pre-SM turnering?
Jag förstår inte varför folk har så jävla mycket problem med nya saker... Särskilt när vi aldrig ens har testat dem. Sluta gnälla och ta emot 7e med öppna armar i stället.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Problemet är ju att SM knappast är rätt forum att testa dessa nya saker på. Men, men, GoB håller sin testturnering och så kan vi utvärdera lite mer efter det.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Håller med. Framförallt tycker jag att turneringen skall representera hur turneringarna i Sverige ser ut, inte hur just GoB-turneringarna ser ut.Katarsis skrev:Problemet är ju att SM knappast är rätt forum att testa dessa nya saker på. Men, men, GoB håller sin testturnering och så kan vi utvärdera lite mer efter det.
Vi får se efter test-turneringen, men jag tycker att det bör frågas deltagarna hurvida man vill ha super heavies och/eller FW på en sån här turnering.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
- refabricated
Mitt problem ligger inte med nya saker eller med 7th. Tvärt om, jag älskar 7th och tycker det är bästa editionen so far.
Det jag inte gillar och har problem med är FW.
- Massa saker utspridda i böcker som är hart när omöjliga att hitta senaste upplagan av.
- Principiellt är det inte GW-produkter och jag ser dem således inte som annat än en fan-dex. Då kan vi lika gärna tillåta mina Olof-marines.
- Prylarna finns inte i någon codex, har massa påhittade regler som inte finns sammanfattade i någon GW-bok.
Jag kan fortsätta men kärnan är väl att det inte finns en GW-stämpel på sakerna och jag anser att man bör göra nån form av avgränsning.
Vidare tycker jag att just SM är en alldelse förträffligt dålig försökskanin att släppa loss allt vansinne på. Eller?
Under info:n om SM finns följande rad:
"The format, comp and missions will reflect the tournament year 2014 in Sweden and will be updated later this year."
Jag har inte varit på en enda turnering som tillåtit super heavies, FW, dataslates osv. Vad jag vet så har det spelats en Gladiator i Jönköping och en lite turnering i Linköping tillät LoW.
Finns säkert turneringar jag missat, men summera de större turneringarna så borde man nog kunna hitta ett mönster.
Det jag inte gillar och har problem med är FW.
- Massa saker utspridda i böcker som är hart när omöjliga att hitta senaste upplagan av.
- Principiellt är det inte GW-produkter och jag ser dem således inte som annat än en fan-dex. Då kan vi lika gärna tillåta mina Olof-marines.
- Prylarna finns inte i någon codex, har massa påhittade regler som inte finns sammanfattade i någon GW-bok.
Jag kan fortsätta men kärnan är väl att det inte finns en GW-stämpel på sakerna och jag anser att man bör göra nån form av avgränsning.
Vidare tycker jag att just SM är en alldelse förträffligt dålig försökskanin att släppa loss allt vansinne på. Eller?
Under info:n om SM finns följande rad:
"The format, comp and missions will reflect the tournament year 2014 in Sweden and will be updated later this year."
Jag har inte varit på en enda turnering som tillåtit super heavies, FW, dataslates osv. Vad jag vet så har det spelats en Gladiator i Jönköping och en lite turnering i Linköping tillät LoW.
Finns säkert turneringar jag missat, men summera de större turneringarna så borde man nog kunna hitta ett mönster.
Vi kommer som sagt utvärdera turneringen som vi skall hålla i helgen innan något koncept spikas.
Det vore bra om så många som möjligt kan komma på denna turneringen så vi kan få en så bra bild som möjligt.
FörSM är alltså bara en testturnering.
Först efter detta skall det i SM-Gruppen spika hur SM-uppläget kommer att vara.
Vi förstår att alla vill veta i god tid och troligtvis så kommer det att vara helt klart till den 12 September.
Det vore bra om så många som möjligt kan komma på denna turneringen så vi kan få en så bra bild som möjligt.
FörSM är alltså bara en testturnering.
Först efter detta skall det i SM-Gruppen spika hur SM-uppläget kommer att vara.
Vi förstår att alla vill veta i god tid och troligtvis så kommer det att vara helt klart till den 12 September.
Dataslates/formations har tillåtits sedan de kom i 6th, de var med i LBK-mallen. Sedan 7th edition har 6/13 turnering tillåtit LoW och 6/13 turneringar tillåtit IA, samma med Imperial Knights. Så ja, det reflekterar turneringsåret. Detta är något vi håller på att diskutera i SM-gruppen här på forumet och vi får se vad som händer efter vår turnering. Så sluta gnäll och ropa varg innan något är spikat.
Formatet kommer att vara spikat den 12e september.
Formatet kommer att vara spikat den 12e september.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen