Ännu en Tyranid fråga

Regelfrågor och förslag på husregler
Booogeyman

Re: Ännu en Tyranid fråga

Inlägg av Booogeyman »

Falkman, det är ingen ide att blanda Äpplen och Päron när man vill ha Apelsin. Så jag avstår dina dina bilar mm.

Frågan hur GW skrivit/tänkt angående detta hål?
Alla reserver slå på samma tabell för att se om dom kommer denna runda. Sedan kommer dom in enligt Reserv, Outflank eller Deep. För så står det i regelboken och den gäller som grundregel.
Sedan finns några fjantar som ger +/- till reservslaget eller reroll.
Snikrot har sin specialregel, som gör att han får välja motståndarsida.
T-Codex "... . Any Tyranid infantry units (excluding those with wings) that arrive from reserv in subsequent turns may attempt to utilise this tunnel network and emerge from it instead of arriving as normal. ..."
Så den stora frågan är vad GW menar med "arrive from reserv" ? Dock så hänvisar GW till begreppet "arrive from reserv" i BBB Outflank rad 5.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Falkman

Inlägg av Falkman »

svenska40k-konto skrev: T-Codex "... . Any Tyranid infantry units (excluding those with wings) that arrive from reserv in subsequent turns may attempt to utilise this tunnel network and emerge from it instead of arriving as normal. ..."
Så den stora frågan är vad GW menar med "arrive from reserv" ? Dock så hänvisar GW till begreppet "arrive from reserv" i BBB Outflank rad 5.
Jag fixade ditt citat genom att bolda, kursivera och stryka under den viktiga delen du helt struntade i.
Det handlar om att dom gör det istället för att komma från reserves as normal, varken Deep strikers eller Outflankers kommer som normal, hade du läst mina posts kanske du hade sett det argumentet?
Det faktum att det till och med finns en regeldel som heter just "Arriving from reserves" får iaf mej att tro att det är den delen dom refererar till när dom skriver infantry units that arrive from reserves. Konstigt va?

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Det kommer spruta genestealers ur hålen!! Vänta bara.. GW will make it happen.
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

jag håller med falkman..

Om man deployar sin tunlare och gräver ner den första rundan så kommer den garanterat upp runda två, så då gäller det bara att gensteelers väntar med att komma in..

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Nefrums skrev:Om man deployar sin tunlare och gräver ner den första rundan så kommer den garanterat upp runda två, så då gäller det bara att gensteelers väntar med att komma in..
Tunnlaren får inte gräva ner sig.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Falkman skrev:Jag fixade ditt citat genom att bolda, kursivera och stryka under den viktiga delen du helt struntade i.
Det handlar om att dom gör det istället för att komma från reserves as normal, varken Deep strikers eller Outflankers kommer som normal, hade du läst mina posts kanske du hade sett det argumentet?
Det faktum att det till och med finns en regeldel som heter just "Arriving from reserves" får iaf mej att tro att det är den delen dom refererar till när dom skriver infantry units that arrive from reserves. Konstigt va?
"Arriving from reserve
When a reserve unit arrives, it must move onto the table from the controlling player's own table edge (unless it's deep striking or outflanking)."

Verkar ganska tydligt att deep strikers och outflankers också "arrive from reserves". Om man sedan väljer att tolka "as normal" som "endast de som kommer in från den egna kanten" eller "så som de skulle ha kommit in om de inte kom upp genom hålet" är ju rent godtycke. Du kan tjata tills du blir blå i ansiktet, men det går inte att utläsa vilket det är som avses.

Är tyranidcodexen ovanligt slarvigt skriven, eller går det att hitta så här mycket konstigheter i till exempel SM-codexen också om man bara letar lite?

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

tyranid codexen är extremt dåligt skriven..

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Falkman skrev:
svenska40k-konto skrev: T-Codex "... . Any Tyranid infantry units (excluding those with wings) that arrive from reserv in subsequent turns may attempt to utilise this tunnel network and emerge from it instead of arriving as normal. ..."
Jag fixade ditt citat genom att bolda, kursivera och stryka under den viktiga delen du helt struntade i.
Har läst vad du har skrivit, normalt är normalt är normalt är normalt och bara från egen kant. Plus en massa om övriga verklighetsreferencer.

Eftersom denna regel bryter mot BBB och kan tolkas på olika sätt blir det att vänta på FAQ. Vilket inte gör mig något då jag inte spelar Tyranider. Så jag kommer inte att argumentera om detta mer.

Edit: Tagit bort omotiverad text. Ber om ursäkt.
Senast redigerad av 1 Booogeyman, redigerad totalt 18 gånger.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Lås den här tråden, det här är ju bara fånigt.

Har Svenska40k fått äran att vara det nya troll-foumet eller vafan händer?

Jacke

Inlägg av Jacke »

I själva verket spelar det väl ingen större roll om stealers får komma ur hålet eller ej. De får ju ändå inte charga när de gör det och då försvinner lite av poängen med dem. Visst kan det väl vara skoj om de kommer in sent och trygonhålet ligger nära ett objektiv, men det känns inte som om det kommer hända alltför många gånger.

Lika bra att låsa tråden, och istället vänta in GWs kanske mest efterlängtade/välbehövda FAQ genom tiderna.

Låst