Grey knights nytt CODEXET UTE/Tankar?
Re: Grey knights nytt [lPrebooks UPpe 160814 RELEASE 230814]
Skulle säga att councilen är mer brutna än SR. Men kan ju vara partisk.
Verkar som att nya GK listan kommer vara 3 NDK, massa termies och kanske nån purifyer som skjuter cleansing flame in i combat. Jäkligt trist på psybolts, men man får testa nya metoder. Nice att techmarines inte tar upp HQ slots längre, samt att libby är väldigt billig. Tror att min standard HQ loadout kommer vara en GM och en Lib.
Trist på psyfledread men det kommer inte finnas plats för dom ändå nu när NDK är auto include
Trist på psyfledread men det kommer inte finnas plats för dom ändå nu när NDK är auto include
-
Elevatorlake
Jo, får nog bli en eller två NDKs till om det är såhär det ska vara, då räcker ju inte min enda som jag kört med hittills.Klurig skrev:Verkar som att nya GK listan kommer vara 3 NDK, massa termies och kanske nån purifyer som skjuter cleansing flame in i combat. Jäkligt trist på psybolts, men man får testa nya metoder. Nice att techmarines inte tar upp HQ slots längre, samt att libby är väldigt billig. Tror att min standard HQ loadout kommer vara en GM och en Lib.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Valerian borta på Bolter&Chainsword väger för- och nackdelar;
Gains
Nice new Detachment (Nemesis Strike Force)
Decent Formation (Grey Knight Brotherhood)
Nice selection of Relics of Titan
Warlord Traits based on The Grand Strategy
New Faction-specific Tactical Objectives
Techmarines don't really take up FOC slots (HQ choice, but don't take a slot per each other HQ choice taken)
Cheaper base-cost Terminators
Much cheaper base-cost Librarians, with cheap ML3 upgrade cost
Grand Masters now come with ML2
Psilencers are ranged 'Force' weapons
Incinerators gained 'Soul Blaze'
Much cheaper upgrade options for Nemesis Dreadknights
Crowe gained Independent Character Status
Brotherhood Champtions ganied a Wound
Both Crowe and Brotherhood Champions gained base Attacks stat and special Challenge-advantages (reroll Saves or a Smash attack)
Much cheaper Apothecary upgrade
Cheaper Venerable upgrade for Dreadnoughts
Purifiers' melee attacks have 'Soul Blaze'
Nice new 'Nemesis Banner' option for Paladins
Can throw Psykout Grenades for a mindstrike effect now
The Titansword is now S+3 AP2
Land Raiders as Dedicated Transports for Paladins and Terminators
Teleport Homers are now available for almost every character (Justicars and up)
Losses
Inquisitorial units in Codex Inquisition
Temple Assassins now in a Dataslate
Lost Grand Master Mordrak
Lost Justicar Anval Thawn
No more The Grand Strategy (moved to Warlord Traits)
No more Psychic Pilot vehicles, except the Dreadnoughts
Crowe lost Rending
No more Psybolts
No more specialty grenades (e.g. Psychotrope and Rad, etc.)
Psycannons became Salvo weapons
Nemesis Force Swords lost +1 to Invulnerable Save
Nemesis Force Halberds went from +2 Initiative to +1 Strength, but price reduced
Nemesis Warding Stave lost the 2++ Invulnerable Save in CC, but price drastically reduced.
No more Mindstrike Missiles on Stormravens
Nemesis Doomfists are now just Power Fists (Dreadnoughts and Dreadknights)
Brotherhood Champions lost 'Herald of Titan' special rule
Nemesis Greatsword now just grants Master-crafter to the Dreadknight, but price drastically reduced.
Kaldor Draigo now just base S4 and T4
Dreadnoughts now just have regular Aegis (no more Reinforced)
-------------------------------------
I'm sure that there are bits that I've overlooked, and of course, perspective and context matter. I'll update this as we continue to get new information.
Gains
Nice new Detachment (Nemesis Strike Force)
Decent Formation (Grey Knight Brotherhood)
Nice selection of Relics of Titan
Warlord Traits based on The Grand Strategy
New Faction-specific Tactical Objectives
Techmarines don't really take up FOC slots (HQ choice, but don't take a slot per each other HQ choice taken)
Cheaper base-cost Terminators
Much cheaper base-cost Librarians, with cheap ML3 upgrade cost
Grand Masters now come with ML2
Psilencers are ranged 'Force' weapons
Incinerators gained 'Soul Blaze'
Much cheaper upgrade options for Nemesis Dreadknights
Crowe gained Independent Character Status
Brotherhood Champtions ganied a Wound
Both Crowe and Brotherhood Champions gained base Attacks stat and special Challenge-advantages (reroll Saves or a Smash attack)
Much cheaper Apothecary upgrade
Cheaper Venerable upgrade for Dreadnoughts
Purifiers' melee attacks have 'Soul Blaze'
Nice new 'Nemesis Banner' option for Paladins
Can throw Psykout Grenades for a mindstrike effect now
The Titansword is now S+3 AP2
Land Raiders as Dedicated Transports for Paladins and Terminators
Teleport Homers are now available for almost every character (Justicars and up)
Losses
Inquisitorial units in Codex Inquisition
Temple Assassins now in a Dataslate
Lost Grand Master Mordrak
Lost Justicar Anval Thawn
No more The Grand Strategy (moved to Warlord Traits)
No more Psychic Pilot vehicles, except the Dreadnoughts
Crowe lost Rending
No more Psybolts
No more specialty grenades (e.g. Psychotrope and Rad, etc.)
Psycannons became Salvo weapons
Nemesis Force Swords lost +1 to Invulnerable Save
Nemesis Force Halberds went from +2 Initiative to +1 Strength, but price reduced
Nemesis Warding Stave lost the 2++ Invulnerable Save in CC, but price drastically reduced.
No more Mindstrike Missiles on Stormravens
Nemesis Doomfists are now just Power Fists (Dreadnoughts and Dreadknights)
Brotherhood Champions lost 'Herald of Titan' special rule
Nemesis Greatsword now just grants Master-crafter to the Dreadknight, but price drastically reduced.
Kaldor Draigo now just base S4 and T4
Dreadnoughts now just have regular Aegis (no more Reinforced)
-------------------------------------
I'm sure that there are bits that I've overlooked, and of course, perspective and context matter. I'll update this as we continue to get new information.
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!
Tycker de verkar bli nice! Nästan...nästan...så man blir lite...lite...lite...sugen.. 
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Det verkar verkligen inte bli vidare nice. Lyckligvis har jag redan 2 dreadknights konverterade och klara, det lär bli aktuellt med ytterligare en. Ens dreads kan man ju glatt förpassa till spelhyllan för alltid, där kan de få stå och mysa med Mordrak och hans spöken.
Som någon postade tidigare, terminators och dreadknights kommer vara det man lirar, svårt att se vad man gör med vanliga grey knights när Psycannons blir salvo-vapen. :S
Som någon postade tidigare, terminators och dreadknights kommer vara det man lirar, svårt att se vad man gör med vanliga grey knights när Psycannons blir salvo-vapen. :S
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Tycker tyvärr att detta verkar bli precis som SW blev "slätt och tråkigt". Det verkar försvinna mycket som gjorde dom unika (precis som för SW) och det som finns kvar är på tok för likt vanliga marines.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Tycker de känns mer som daemonhunters, deras gamla codex, vilket var sjukt mycket bättre än deras senaste. Det senaste var verkligen bara "space Marines fast tusen gånger bättre". Nu känns de mer vettiga på något sätt 
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Vad är TGS?Flogger skrev:Saker som inte längre finns:TGS (MASSIVE!!!)
Skytte-Force låter rätt stört om Force Weapon fortfarande är instant death på ett lyckat Ld-test? Var så länge sen jag mötte såna. Tyranid Warriors lär inte bry sig där dom står på hyllan med dom andra T4-gubbarna, dom känner ingen skillnad på S8 Psyfleman instadeath och DK Psilencer instadeathFlogger skrev:Däremot psilencers, skytte-force weapons är halvkul för mina daemons och nids
S4 Ap- Heavy 6. Kommer verkligen behöva lära mig slå 3+ saves på mina monster
Men framför allt är den ju helt mongo mot typ flesh hounds, tyranid warriors, fiends o.s.v. då den woundar på fyror där
Slår GK-spelaren ett test per icke sevjat wound eller är det ett Ldtest för hela skytteomgången?
Men för vad, 200 poäng får man en DK med Gatlingpsi och heavy incinerator.
Psilencer-spam verkar vara vägen fram iallafall. Men kanske inte det självklara valet mot alla arméer?
Force är numer en Psychic power. Aktiveras med hjälp av warp charges i psychic phase precis innan skyttefasen. Sen gäller det alla attacker med vapen som har Force fram till början på nästa psychic phase.NIB skrev:Vad är TGS?Flogger skrev:Saker som inte längre finns:TGS (MASSIVE!!!)
Skytte-Force låter rätt stört om Force Weapon fortfarande är instant death på ett lyckat Ld-test? Var så länge sen jag mötte såna. Tyranid Warriors lär inte bry sig där dom står på hyllan med dom andra T4-gubbarna, dom känner ingen skillnad på S8 Psyfleman instadeath och DK Psilencer instadeathFlogger skrev:Däremot psilencers, skytte-force weapons är halvkul för mina daemons och nids
S4 Ap- Heavy 6. Kommer verkligen behöva lära mig slå 3+ saves på mina monster
Men framför allt är den ju helt mongo mot typ flesh hounds, tyranid warriors, fiends o.s.v. då den woundar på fyror där![]()
Slår GK-spelaren ett test per icke sevjat wound eller är det ett Ldtest för hela skytteomgången?
Men för vad, 200 poäng får man en DK med Gatlingpsi och heavy incinerator.
Psilencer-spam verkar vara vägen fram iallafall. Men kanske inte det självklara valet mot alla arméer?