VSK/TTT Allhelgonahelgen
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander
Re: VSK/TTT Allhelgonahelgen
Någon form av restriktioner tror jag är nödvändigt. Utveckla Flabbergastmallen till en fullgod restriktionsmall som inte behöver subkomp, då är vi inne på rätt spår.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
-
Silvertejp
Tycker den bästa TTT/BSK turneringen var den sista i 5:e när det var tröskelkomp på 25 i gamla RT-mallen (som då var riktigt välarbetatd). Det släppte igenom det mesta, men bannade det som var riktigt snuskhårt då. Röstar för ett liknande upplägg i år, en enkel restriktionsmall, sen hur hård den ska vara är upp till TOKarna.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
@Flogger
Highlander e väl kul 1-2 ggr, men sedan så kommer folk ha lurat ut vad som är mest prisvärt. Efter det kommer allt se likadant ut och variationen är helt borta. Är det detta vi vill?
@Johannesson
Har inte sagt att okompat föder variation. Min poäng är snarare detta, att komp inte skapar mer variation i listor. Oavsett vad som begränsar dig så kommer folk(som jag med flera) sitta och fundera ut vad som är det bästa(enligt mig/oss) och sedan kommer vi spela det. Det enda komp gör är att låta oss alla välja från ett lite mindre antal enheter.
Nu är det inte helt rätt att kolla etc-listor och se dem som nån form av ultimata 40klistor. De är alla mer eller mindre anpassade för att slå eller ställas. Ställ är anpassade för att spela på vissa typer av bord(ställs du så får du välja bord), slag är anpassade för att slå vissa ställ. Också en typ av komp om man tänker lite kreativt
Man kan sammanfatta min syn på komp och variation i listor att det som händer är att jag kommer fundera ut vad jag tror är bäst, i okompat har jag/vi mer att välja mellan och rent mattematiskt borde divergenser listor emellan vara större. Praktiskt stämmer detta sällan då folk(även jag själv) ibland lyssnar på internets 'kloka' ord om vad man skall spela. I Sverige spelas väldigt lite okompat så fol har inte så mkt erfarenhet av det, alltså läser man på internet om vad som är bra och så ser många listor ut som internet säger att de skall.
Min oro för highlander-mallar är att eftersom det finns så få enhter att spela(bara en av varje) så kommer folk tvingas att spela samma saker, inte så mkt för att de väljer dessa enheter pga. 'de är bäst' utan mer pga att det inte finns annat att välja på.
Mkt text, men jag tycker det känns viktigt att förklara sig när man har en bestämt uttalad kontroversiell åsikt(synd att vissa politiker inte håller på samma linje...).
Vi kan ta ett exempel. Låt oss bygga en ren Eldar arme så får vi se hur nära folk kommer komma den under summerfight.
- Kommer vilja maxa mot Warpcharges eftersom trolleri är rätt bra. Modellen Farseer + Spiritseer + 2 warlocks känns hett 7WC.
- 2 Serpents skall in.
- 2 Enheter jetbikes av förklarliga skäl.
Hq 240pts
Farseer 100pts
- Bästa hq:t om man inte har speciella planer.
Spiritseer 70pts
- Inte illa heller, telepathy mot shrouding eller så tar man battle.
2 Warlocks(jetbikes) 100pts
- Mest med för att ge 2 enheter till Shrouding.
Elite
5 Drakar + Serpent(kanon, holofield) 255pts
- Inte mkt att snacka om, 5 meltor och en vettig transport. Med holo så är den dessutom ett bra hot mot det mesta om den boostas fram och 3+ jinkar.
Troop
2*3 Jetbikes(kanon). 122pts
- Warlocks kommer åka med dessa och ge dem 2+ jink.
5 DA + Serpent(Kanon, Holo) 205pts
20 GD(2 brightlances) 220pts
- Inte självklar men prisvärd. Blir helt ok i terräng med shrouding från spiritseer. Farseern får även ett naturligt ställe att gå på.
5 Rangers() 60pts
- Gillar dessa, anti scout iom infiltrate och så har jag ngt att stoppa i falken.
Fast
10 Spiders 190pts
- Tror ngn att det kommer en enda eldar lista utan dessa?
6 Hökar 96pts
- Personlig preferens, men att kunna ta vilket obj som helst var som helst verkar bra.
2 Vypers(Scatter, Cannon) 140pts
- Lite mer smatter, dör som flugor.... Men 14 skott är 14 skott.
Heavy:
Falcon(holo, scatter, cannon) 160pts
- En transport och lite mer smatter
2 WW(4 BL) 140pts
- Lite anti tank
Prism(holo) 140pts
- Mer antitank och en blast.
Summa: 1998pts Så hökarna försvinner... och sedan ngt litet till.
Vad anser jag då om hur man bygger en highlander lista? Antingen så gör man som jag gjort nu och tar slot för slot och stoppar in så mkt av det bästa som möjligt. Eller så har man en ide innan man bygger lista och så tar man vad som behövs för den iden och sedan tar man best in slot för resten.
Det enda som gör att detta verkar vara varierat är att vi inte är vana att läsa på internet om denna typen av lista. Man kan göra på samma sätt med SM eller vad som helst. Och efter 3 turneringar med sub-komp i snabb föjld så kräks jag av tanken på att spela mmot mer marines... De ser fan i mig alla lika dana ut på den nivån... Lite olika färg på rustningarna bara...
@Mallskapare
Jag älskar att ni lägger ned tid och jobb på mallen och är mkt tacksam för detta. Men jag har mina åsikter om komp och när de kokar inom mig så måste de ut.
Vill ni ha hjälp eller feedback så kommer jag gärna med det. Vill ni jag skall lägga band på mig kan jag även sluta skriva dynga publik och hålla mig till att gnälla till folk privat
Highlander e väl kul 1-2 ggr, men sedan så kommer folk ha lurat ut vad som är mest prisvärt. Efter det kommer allt se likadant ut och variationen är helt borta. Är det detta vi vill?
@Johannesson
Har inte sagt att okompat föder variation. Min poäng är snarare detta, att komp inte skapar mer variation i listor. Oavsett vad som begränsar dig så kommer folk(som jag med flera) sitta och fundera ut vad som är det bästa(enligt mig/oss) och sedan kommer vi spela det. Det enda komp gör är att låta oss alla välja från ett lite mindre antal enheter.
Nu är det inte helt rätt att kolla etc-listor och se dem som nån form av ultimata 40klistor. De är alla mer eller mindre anpassade för att slå eller ställas. Ställ är anpassade för att spela på vissa typer av bord(ställs du så får du välja bord), slag är anpassade för att slå vissa ställ. Också en typ av komp om man tänker lite kreativt
Man kan sammanfatta min syn på komp och variation i listor att det som händer är att jag kommer fundera ut vad jag tror är bäst, i okompat har jag/vi mer att välja mellan och rent mattematiskt borde divergenser listor emellan vara större. Praktiskt stämmer detta sällan då folk(även jag själv) ibland lyssnar på internets 'kloka' ord om vad man skall spela. I Sverige spelas väldigt lite okompat så fol har inte så mkt erfarenhet av det, alltså läser man på internet om vad som är bra och så ser många listor ut som internet säger att de skall.
Min oro för highlander-mallar är att eftersom det finns så få enhter att spela(bara en av varje) så kommer folk tvingas att spela samma saker, inte så mkt för att de väljer dessa enheter pga. 'de är bäst' utan mer pga att det inte finns annat att välja på.
Mkt text, men jag tycker det känns viktigt att förklara sig när man har en bestämt uttalad kontroversiell åsikt(synd att vissa politiker inte håller på samma linje...).
Vi kan ta ett exempel. Låt oss bygga en ren Eldar arme så får vi se hur nära folk kommer komma den under summerfight.
- Kommer vilja maxa mot Warpcharges eftersom trolleri är rätt bra. Modellen Farseer + Spiritseer + 2 warlocks känns hett 7WC.
- 2 Serpents skall in.
- 2 Enheter jetbikes av förklarliga skäl.
Hq 240pts
Farseer 100pts
- Bästa hq:t om man inte har speciella planer.
Spiritseer 70pts
- Inte illa heller, telepathy mot shrouding eller så tar man battle.
2 Warlocks(jetbikes) 100pts
- Mest med för att ge 2 enheter till Shrouding.
Elite
5 Drakar + Serpent(kanon, holofield) 255pts
- Inte mkt att snacka om, 5 meltor och en vettig transport. Med holo så är den dessutom ett bra hot mot det mesta om den boostas fram och 3+ jinkar.
Troop
2*3 Jetbikes(kanon). 122pts
- Warlocks kommer åka med dessa och ge dem 2+ jink.
5 DA + Serpent(Kanon, Holo) 205pts
20 GD(2 brightlances) 220pts
- Inte självklar men prisvärd. Blir helt ok i terräng med shrouding från spiritseer. Farseern får även ett naturligt ställe att gå på.
5 Rangers() 60pts
- Gillar dessa, anti scout iom infiltrate och så har jag ngt att stoppa i falken.
Fast
10 Spiders 190pts
- Tror ngn att det kommer en enda eldar lista utan dessa?
6 Hökar 96pts
- Personlig preferens, men att kunna ta vilket obj som helst var som helst verkar bra.
2 Vypers(Scatter, Cannon) 140pts
- Lite mer smatter, dör som flugor.... Men 14 skott är 14 skott.
Heavy:
Falcon(holo, scatter, cannon) 160pts
- En transport och lite mer smatter
2 WW(4 BL) 140pts
- Lite anti tank
Prism(holo) 140pts
- Mer antitank och en blast.
Summa: 1998pts Så hökarna försvinner... och sedan ngt litet till.
Vad anser jag då om hur man bygger en highlander lista? Antingen så gör man som jag gjort nu och tar slot för slot och stoppar in så mkt av det bästa som möjligt. Eller så har man en ide innan man bygger lista och så tar man vad som behövs för den iden och sedan tar man best in slot för resten.
Det enda som gör att detta verkar vara varierat är att vi inte är vana att läsa på internet om denna typen av lista. Man kan göra på samma sätt med SM eller vad som helst. Och efter 3 turneringar med sub-komp i snabb föjld så kräks jag av tanken på att spela mmot mer marines... De ser fan i mig alla lika dana ut på den nivån... Lite olika färg på rustningarna bara...
@Mallskapare
Jag älskar att ni lägger ned tid och jobb på mallen och är mkt tacksam för detta. Men jag har mina åsikter om komp och när de kokar inom mig så måste de ut.
Vill ni ha hjälp eller feedback så kommer jag gärna med det. Vill ni jag skall lägga band på mig kan jag även sluta skriva dynga publik och hålla mig till att gnälla till folk privat
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Jag håller inte med dig angående komp men det vet du redan. Men uppskattar väldigt mycket att du hittar hål och vågar påpeka dem tidigt. Det är sådant som gör mallarna bättre. För nej de kommer aldrig bli helt perfekta. Men målet är ju att man ska kunna spela med lite andra figurer än vad man tvingas göra i okompat. Samma spel med på andra premisser, för att variation är skoj. (Min syn av det iaf)
Spela bara maelstorm. Det "kompar" listorna automagiskt. Och sen om ni vill lättare restrictioner på FoC och LoW å imperial knights men tror inte ens det behövs för vem vill ha en 900p gubbe när han måste kunna stå på 2 olika objektiv och döda 3 saker i närstrid!
/D
/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Papa D skrev:Spela bara maelstorm. Det "kompar" listorna automagiskt. Och sen om ni vill lättare restrictioner på FoC och LoW å imperial knights men tror inte ens det behövs för vem vill ha en 900p gubbe när han måste kunna stå på 2 olika objektiv och döda 3 saker i närstrid!
/D
Det stämmer lite det som du säger...
Vi har testspelat en hel del till gladiator nu i helgen och jag skulle nog i 9 fall av 10 inte ha med någon LoW. Dom kostar för mycket pts för vad dom gör.
Men jag kan förstå att ni inte vill ha med dom.
@LillePer, Förra året på TT var typ alla Eldarlistorna precis lika. Så jag vet inte om det ger mer variation med komp. Däremot så förstår jag att man vill ha en komp för att hjälpa codexar som annars inte kan vara med o leka. (Detta har dock Allies hjälpt till med lite ändå)
Det är stor skillnad på komp och restriktioner. Kirby nämnde en välarbetad mall som fungerade bra i slutet på 5th. Skillnaden på den tiden var att det släpptes ett codex i halvåret och då fungerar det bra med en kompmall.
Just nu är det nya släpp varje helg och nya codex varje månad. Det går inte att göra en mall på detta, det är högst osannolikt att den skulle vara balanserad utan troligen fylld med hål.
Kör Fantasia restriktionerna annars, rakt av.
Daniels tips om enbart Maelstrom of War missions är bra. För varje VP flyttas skalan med 1, så vinner man med 2p blir det 12-8 o.s.v. (Så ni INTE kör Warcons märkliga tactical objectives skala).
Just nu är det nya släpp varje helg och nya codex varje månad. Det går inte att göra en mall på detta, det är högst osannolikt att den skulle vara balanserad utan troligen fylld med hål.
Kör Fantasia restriktionerna annars, rakt av.
Daniels tips om enbart Maelstrom of War missions är bra. För varje VP flyttas skalan med 1, så vinner man med 2p blir det 12-8 o.s.v. (Så ni INTE kör Warcons märkliga tactical objectives skala).
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
-
Loudhoward
Från en nybörjare:
Ju mer kompat desto mer krävs av listbyggaren för att skapa en bra lista och vid subkomp måste man utöver sin egen codex, andra codex även känna till klimat och bedömare. Tröskelkomp och/eller restriktioner låter rimligt och sållar inte agnar från vete på samma sätt.
Sedan att subkomp tvingar fram Marines gör det bara tråkigare.
Ju mer kompat desto mer krävs av listbyggaren för att skapa en bra lista och vid subkomp måste man utöver sin egen codex, andra codex även känna till klimat och bedömare. Tröskelkomp och/eller restriktioner låter rimligt och sållar inte agnar från vete på samma sätt.
Sedan att subkomp tvingar fram Marines gör det bara tråkigare.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
@Loudhoward
Att subkomp 'tvingar' fram marines stämmer inte riktigt. Mer kanske att de traditionellt sett har setts på med lite väl blida ögon.
Vilket ger att listiga spelar insett detta och spelat dem i större utsträckning. Åtminstonde är det min mening, fritt fram att hålla med eller säga emot
Att subkomp 'tvingar' fram marines stämmer inte riktigt. Mer kanske att de traditionellt sett har setts på med lite väl blida ögon.
Vilket ger att listiga spelar insett detta och spelat dem i större utsträckning. Åtminstonde är det min mening, fritt fram att hålla med eller säga emot
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
@svensson. Om komp ger färre val är det då alltså lättare för nybörjare att hitta samma bra saker som veteranerna hittar. Krävs en mycket större insats att själv kamma internet efter bra listor än att kolla i en mall där någon annan redan har sagt vad som är bra.
@tröger. Subkomp är kung, speciellt när man utan problem kan spela centurions med tank på gothcon. Endast jimmy såg dårskapen, men blev tystad.
@tröger. Subkomp är kung, speciellt när man utan problem kan spela centurions med tank på gothcon. Endast jimmy såg dårskapen, men blev tystad.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com