VSK/TTT Allhelgonahelgen

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Re: VSK/TTT Allhelgonahelgen

Inlägg av refabricated »

DHettNeck skrev:
refabricated skrev:Får väl ringa Daniel då da. Han har bra koll på vad som är bra och dålig komp.

Sen är han en jävel på att räkna odds på tärning med :D
Hahhah, snacka om "en blind leder en blind" ;)
Kanske därför han och jag kommer så bra överens :D
Ingen av oss kan regler, men vi kan låta/verka väldigt självsäkra i regeldisskusioner. Vi hatar båda komp och anser båda att vi är bäst i världen på detta spelet :D
(och för er som inte känner lukten av själv-ironin i dessa rader så får ni väl umgås lite mer med mig, ta gärna med öl!)

@Kombat
Du får iaf läsa igenom reglerna och spela ett par matcher inför turneringen, du e ju med i mitt lag :D
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Självklart tröskelkomp! Aktiv komp eller subkomp tycker jag inte passar på denna turneringen. Håller faktiskt med Olof.

Däremot restriktioner av någon sort är nog nödvändigt, men det ska påverka listbyggandey, inte matcherna.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

refabricated skrev: @Kombat
Du får iaf läsa igenom reglerna och spela ett par matcher inför turneringen, du e ju med i mitt lag :D
Ok får väl bli att jag läser regler och tittar på summerfight och tar några matcher i höst.

Kaikeno

Inlägg av Kaikeno »

Är det spelet (30k) ens balanserat/gjort för att implementeras i 40k?
Enligt forgeworld så är det fungerbart så länge man inte har med 30k Lords of war och Primarchs
Q: Are the armies and units in the Horus Heresy books by Forge World meant to be used in
games against regular Codex armies, such as say Grey Knights or Orks?

A: While Forge World’s on-going range of Horus Heresy books and their game content are all
designed to use and be compatible with the Warhammer 40,000 rules, they have been fine-tuned and
focused on playing battles in the milieu of the Horus Heresy rather than in conjunction with the
Codexes representing warfare in the 41st Millennium, and this will remain the case.

In terms of using Lords of War and the Primarchs, however, these are definitely not intended to be
used in standard Warhammer 40,000 games, but only in games where both sides use the Age of
Darkness Force Organisation chart, and the specific provisions within, and in games of 2,000 points
or greater.

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

Det här är nästan det jag älskar mest av 40k-communityn (efter att bli uppsmekt våldsamt i brygga av någon som hittat ett hål i valfri kompmall): att man kan alltid lita på att hur man än vrider och vänder på sig så är rumpan ändå där bak :lol:

Subkomp har vi inte ens diskuterat, känns oerhört tidskrävande och på så många listor så kommer det att bli felkompat på en mängd ställen. Men vilken sorts komp det blir det vet bara vi än så länge.

Datumet för allhelgona är väl i år 1-2 november, v.44? Jo, en snabb googling säger mig att så är fallet.

Och vad gäller 30k marines ska vi diskutera saken idag eller imorgon. Jag hade dock inte räknat med det...
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

refabricated skrev:@generellt
Mitt största problem med komp är att alla listor blir likadana(och rätt fantasilösa). Skall bli kul att ser hur fantasifullt Summerfight kommer bli...
Jag brukar hålla hyfsat med det du skriver, Olof, men på just denna punkten förstår jag ingenting. Har läst igenom ETC listor nu och om det är någonting som karaktäriserar dem är det just att de är likadana. Ta exempelvis Eldar listorna som ju du bland annat spelar. Minimala Dire Avengers, samtliga i Wave Serpent, eller Windriders samt Wraithknights finns i exakt alla Eldar listor och utöver det endast någon enstaka Warlock enhet, något flygplan, någon artilleri enhet och sen är det inte mycket mer. Jag har alltid haft uppfattningen att kompfritt likriktar listorna något enormt eftersom alla väljer att spela med det bästa, och bara det bästa.

Så har det aldrig sett ut på de kompade turneringar jag spelat eller läst listor ifrån. Där spelar olika spelare med massa olika saker och inga listor jag noterat ser likadana ut på ett sätt som listorna i ETC gör. Du får gärna förklara hur du menar mer, för jag läser ovan nämnda argument då och då på forumet och jag fattar aldrig någonting. Det är ju just komp restriktionerna som gör att jag överväger att spela en massa andra saker än det som finns i ETC listorna. Känner inte alls igen mig i att listorna skulle vara fantasilösa under komp. Tvärtom :)
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

SamuelB

Inlägg av SamuelB »

Håller faktiskt med Olof helst helt okompat.

Att göra en bra kompmall nu är skitsvårt... Ny edition och GW bajsar ut codexar snabbare än vad man hinner ens spela en match mot varje.
Jag kan bara göra en kort jämförelse: Lincon (Inget ont mot lincon, hade det skitkul) och Ulricehamn

Lincon var i förra editionen med en väl testad mall men ändå så rann saker och ting igenom tyvärr.
Hade man en vettig lista så kunde man fullständigt krossa motståndaren för att dom tog fel kompstraff.
Ulricehamn var det jämnaste turneringen rent listmässigt som jag har spelat på riktigt länge.

Det är ju faktiskt samma spel fast med olika gubbar om man ska vara ärlig.

Användarvisningsbild
testuser

Inlägg av testuser »

Nån form av komp vill iallafall jag se på TTT!

Gullberg

Inlägg av Gullberg »

Får ställa mig bakom Samuel och Olof kring att okompat är att föredra just av de anledningar som redan har luftats här, nämligen GWs tempo på sistone (som är superkul för den delen) gör att det är extremt svårt att göra en mall som tar med allt nytt och även håller koll på synergier effekterna som de får med gamla saker.
Sedan skulle man kunna göra enklare generella restriktioner såsom antal CAD och om det är några LoW som inte borde få vara med vilket man styr delvis genom poängsumman på turneringen.

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Jag ställer mig på kompsidan här. Tror att intresset för turneringen inte blir lika stort om det är okompat.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Skriv svar