VP för vehicle squadrons

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

VP för vehicle squadrons

Inlägg av HeadWar »

I lördags fick jag lära mig att jag (antagligen) brukar räkna fel på VP för vehicle squadrons. Jag har räknat dem som helt vanliga enheter, där man får VP om man har helt förstört minst hälften av modellerna, och att skador inte har någon effekt, men tittar man på sidan 108 i lilla regelboken så verkar fordon vara ett specialfall som inte ska räknas in under enhetsregeln. Istället ska man (antagligen) dela upp dem i separata fordon och räkna VP på dem var och en för sig, med full poäng för förstörd och halv poäng för skadad.

Någon annan som har några åsikter i frågan? (Det är klart att ni har, det är ju Internet.)

Mutt

Re: VP för vehicle squadrons

Inlägg av Mutt »

Förr oss som har riktiga regelboken till 40k, vilket stycke i regelboken talar vi om?

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jag tycker som du, och dessutom är vår regelpåve i Stockholm av samma åsikt.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Sidan 300.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Gonka Koff skrev:Jag tycker som du, och dessutom är vår regelpåve i Stockholm av samma åsikt.
Jag vet iofs inte riktigt vad jag tycker. ;)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Gonka Koff skrev:Jag tycker som du, och dessutom är vår regelpåve i Stockholm av samma åsikt.
Sweet, jag bara raketar mig genom 40k-karriären. Jag tycker, precis som Gonka beskev, att man bör räkna VP separat för varje vehicle i en vehicle squadron. Suardrons är inte vanliga enheter och således bör man inte kunna applicera "hälften döda = VP-regeln", blir för konstigt om man har, säg, två Russar i en squadron, alla vapen borta och de är immobilised men ger inte ifrån sig poäng om de skulle ha gjort om de var två singel-Russar.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Det är väl iofs inte så mycket konstigare än att en enhet med tre Carnifexar där en är död och de två andra har tagit tre wounds var inte ger några VP.

Mutt

Inlägg av Mutt »

I stycket skriver de under units at half strength att enheter är värda halva sin poäng om de förlorat hälften av modellerna, och att poängen inkluderar vehicle-upgrades. Eftersom bara fordon kan ta vehicle upgrades borde väl fordon vara tänkte att räknas med här?

Jag förstår inte vilken del av stycket som skulle tyda på att fordon inte skulle räknas precis som en annan unit?

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

HeadWar skrev:Det är väl iofs inte så mycket konstigare än att en enhet med tre Carnifexar där en är död och de två andra har tagit tre wounds var inte ger några VP.
just carnifexaar kan inte sprida sina wounds..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Mutt

Inlägg av Mutt »

Katarsis skrev:
Sweet, jag bara raketar mig genom 40k-karriären. Jag tycker, precis som Gonka beskev, att man bör räkna VP separat för varje vehicle i en vehicle squadron. Suardrons är inte vanliga enheter och således bör man inte kunna applicera "hälften döda = VP-regeln", blir för konstigt om man har, säg, två Russar i en squadron, alla vapen borta och de är immobilised men ger inte ifrån sig poäng om de skulle ha gjort om de var två singel-Russar.
Kan hålla med om att det blir svårtytt, men jag skulle i alla fall tolka exemplet ovan som att de ger ifrån sig hälten av poängen, eftersom båda är halv-döda. Men hur blir det om man har en imo bilizead och en frisk?

Som tur är så brukar skvadroner med russar antingen klara sig eller båda slås ut, så även om man kan diskutera det i all oändlighet så spelar resultatet man kommer fram till inte så stor roll.

Skriv svar