Nya ork Codexet-Bra eller anus?
Ork codexet blev liksom pannkaka, det finns några få kombinationer, painboy som HQ med meganobz eller med Nobbikers.
Ingen cybork invo 5+, nu e det 6+ FnP
Ingen KFF som ger 5+ cover till enheter inom 6" nu är det bara ALLA modeller inom 6". Den tillämpas bara på fordonet om han sitter i den. Tack GW, det enda vi hade som kunde ge nån sorts cover fuckade ni upp.
Deffrollan är bara D3 S10 AP 4, alltså nerfad, Battlewagon dyrare.
Shoota boys 1p dyrare =7
Dakkajet skjuter 1!!!! extra skott under Waghh-skit!
Killa kans dyrare 50P, men kan tas som 6 st i enhet, bra eller anus?
Det enda riktiga bra förändringen är att under chargen rerollar man en D6, vilket ger en fördel.
Waghhar man så kan dom springa och sen charga, det kan bli viktig game-changer men orker blir likväl sönderskjutna innan dom kommer fram. Framtiden får utvisa. (Meganobs kan inte springa, alltså verkningslöst för dem)
Boarding plank ger +2 i chargerange, Trukkar billigare men ramschakle omgjort till det sämre, mycket sämre.
Specialformation med ett HQ och 6 enheter boys ger fördelar, GW vill med andra ord sälja oss mer boys så vi spelar massa boys.
På det stora hela ett bedrövligt codex, mina orker kommer inte se mer turneringar tyvärr. Tack GW era j_vla wankers!!!!
Ingen cybork invo 5+, nu e det 6+ FnP
Ingen KFF som ger 5+ cover till enheter inom 6" nu är det bara ALLA modeller inom 6". Den tillämpas bara på fordonet om han sitter i den. Tack GW, det enda vi hade som kunde ge nån sorts cover fuckade ni upp.
Deffrollan är bara D3 S10 AP 4, alltså nerfad, Battlewagon dyrare.
Shoota boys 1p dyrare =7
Dakkajet skjuter 1!!!! extra skott under Waghh-skit!
Killa kans dyrare 50P, men kan tas som 6 st i enhet, bra eller anus?
Det enda riktiga bra förändringen är att under chargen rerollar man en D6, vilket ger en fördel.
Waghhar man så kan dom springa och sen charga, det kan bli viktig game-changer men orker blir likväl sönderskjutna innan dom kommer fram. Framtiden får utvisa. (Meganobs kan inte springa, alltså verkningslöst för dem)
Boarding plank ger +2 i chargerange, Trukkar billigare men ramschakle omgjort till det sämre, mycket sämre.
Specialformation med ett HQ och 6 enheter boys ger fördelar, GW vill med andra ord sälja oss mer boys så vi spelar massa boys.
På det stora hela ett bedrövligt codex, mina orker kommer inte se mer turneringar tyvärr. Tack GW era j_vla wankers!!!!
Re: Nya ork Codexet-Bra eller anus?
Nu har jag inte tillgång till Codex men... Frågan du ställer, är den relevant? Du har ju redan bestämt dig för att svaret är det senare. Finns det inte något skoj? De nya grot-kanonerna? Hur är det med commandos, burnas och andra skojiga enheter?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
-
Gonka Koff
Jag har inte kodexet, men av de saker som du nämner som plus respektive minus, så tycker jag att plussen vinner iallafall. Nya mob rule reglerna tycker jag verkar vara en förbättring för alla utom trukk boys (ifall dom nu måste slå två gånger för både pinning och moral, har inte fattat om det är så än).
Jävligt många Turneringslistor lägger ner otroligt mycket poäng på att buffa upp sina Centurions, vilket är lite poänglöst mot boys. Det kan eventuellt ge en edge i turneringar.
Orkspelare får gärna gnälla, men inte över sämre KFF eller death-rolla
.
Tycker också att shoota boys är värda ett poäng mer än sluggas.
Borde inte en warboss på bike bli jättejobbig med en såndära "lucky stikk"?
Men, vaffan, jag får väl skaffa boken och komma med mer insatta kommentarer längre fram.
Jävligt många Turneringslistor lägger ner otroligt mycket poäng på att buffa upp sina Centurions, vilket är lite poänglöst mot boys. Det kan eventuellt ge en edge i turneringar.
Orkspelare får gärna gnälla, men inte över sämre KFF eller death-rolla
Tycker också att shoota boys är värda ett poäng mer än sluggas.
Borde inte en warboss på bike bli jättejobbig med en såndära "lucky stikk"?
Men, vaffan, jag får väl skaffa boken och komma med mer insatta kommentarer längre fram.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
- guildmaster
- Kontakt:
Jag tycker framför allt att det inte var så mycket nytt. I stort sett samma enheter som förra codexet men med förenklade regler och några favorit ICs borttagna (wazdakka och Zogwort, varför). Weirdboyz är bara tråkiga. Mycket märkligt att de gjorde BWs, burnas och kanz dyrare. Fattar inte alls. Och nu är alla flygplanen halvdåliga. Mob rule har ändrats, ej ökad Ld, inte fearless och risk att fler dör. Riktigt farligt för små enheter med characters. Enda sättet att få invul är KFF.
Jag är också orolig över att bli sönderskjuten innan man kommer fram.
Tragiskt att buggies och mad doc inte fått uppdaterade modeller. Deffkoptas har till och med backat till 3ed-modellen.
Det finns några roligheter i nya codexet. Flashgitz är roliga, måste testa hur de blir på bordet. Painboy som IC kan boosta valfri enhet. Tankbustas är bättre och billigare, yay! Lobbas och kannons är billigare och kan köpas i enheter om fem. Kommandos fick stealth. Lättare att få in KFF. De flesta enheter kan ta trukks. Många enheter är lite billigare. Extra mek characters man kan sprida ut. Stompan är med om man gillar den. Gorka/morkanoughts verkar tuffa.
Jag gillar deras Mork's gifts. Lucky banner därman kan rerolla saves är så klart bäst, men gillar även Thinking cap och 6-skotts shootan. Badrukk är kaxigare.
Jag tror man kan bygga bättre arméer än förra codexet. Men tror det är en bra bit till toppen.
Men nu ska jag sätta på mig Da finking cap, njuta, klura och gnugga händerna. Hur hur.
Jag är också orolig över att bli sönderskjuten innan man kommer fram.
Tragiskt att buggies och mad doc inte fått uppdaterade modeller. Deffkoptas har till och med backat till 3ed-modellen.
Det finns några roligheter i nya codexet. Flashgitz är roliga, måste testa hur de blir på bordet. Painboy som IC kan boosta valfri enhet. Tankbustas är bättre och billigare, yay! Lobbas och kannons är billigare och kan köpas i enheter om fem. Kommandos fick stealth. Lättare att få in KFF. De flesta enheter kan ta trukks. Många enheter är lite billigare. Extra mek characters man kan sprida ut. Stompan är med om man gillar den. Gorka/morkanoughts verkar tuffa.
Jag gillar deras Mork's gifts. Lucky banner därman kan rerolla saves är så klart bäst, men gillar även Thinking cap och 6-skotts shootan. Badrukk är kaxigare.
Jag tror man kan bygga bättre arméer än förra codexet. Men tror det är en bra bit till toppen.
Men nu ska jag sätta på mig Da finking cap, njuta, klura och gnugga händerna. Hur hur.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
- bolterochkniv
bara kollat snabbt men tycker det borde kunna bli stabilt! ska bli spännande att se hur morkanauterna fungerar, även om man får laxa ut en del poäng, men med kff känns den svårstoppad!
Elias Österlund
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Innan bajstormen drar igång på riktigt. Kolla vad 3*30 stormboys som har första turen gör med vilken arme som helst om de har r1.
Nu har jag inte boken än men har jag fel i att de rör sig 12'', springer 2d6'' och sedan chargar 2d6'' med reroll på 1 d6. Så...
12+7+8 == 27'' snitt threat range... Och det på 90 pojkar...
Thinking cap, 2 chaser med rr att få infiltrate på 90 orker + chef. Rätt ok...
Att komma på dessa saker ovan tog säkert 2min utan att äga boken, den som söker ost skall finna osv.
Sluta lipa och gör som Guildmaster och sätt på tankemössan och bli lite kreativa. Jag hatar all negativitet som internet bjuder på. Orker är balla!
Nu har jag inte boken än men har jag fel i att de rör sig 12'', springer 2d6'' och sedan chargar 2d6'' med reroll på 1 d6. Så...
12+7+8 == 27'' snitt threat range... Och det på 90 pojkar...
Thinking cap, 2 chaser med rr att få infiltrate på 90 orker + chef. Rätt ok...
Att komma på dessa saker ovan tog säkert 2min utan att äga boken, den som söker ost skall finna osv.
Sluta lipa och gör som Guildmaster och sätt på tankemössan och bli lite kreativa. Jag hatar all negativitet som internet bjuder på. Orker är balla!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
De kan inte charga runda 1 då man inte får skrika waaagh då.
Skummat igenom codexet i helgen och tycker det verkar helt grymt! Orks are back in town!
Skummat igenom codexet i helgen och tycker det verkar helt grymt! Orks are back in town!
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Jag tycker Orks generellt är tuffa. Finns stora möjligheter i bygge och konvertering. Hade jag inte massa Eldar, Scions och lite Daemons att måla så hade jag lätt kunna tänka mig lite nya plastgrejer.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Verkar finnas många förbättringar och kul saker att testa:
Warbuggies med TL RL endast 25p
Deffkoptas med TL RL endast 30p
Tankbustas kan ta en Trukk, och Glory Hogs är en bonus, inte ett hinder nu
Warbikers endast 18p, 15 st/mob
Stormboys kan vara upp till 30/mob, Rokkit Packs är lite bättre
Flash Gitz är definitivt bättre, kan ta dedicated BW
Mek Gunz, bästa AA i spelet, superbilliga Kannons and Lobbas
Lootas är billigare!
Några riktigt bra Relics och Weirdboy powers
Killa Kans och Dreds är tyvärr inget vidare, men det verkar finnas gott om alternativ för Fast Attack och Heavy Support.
Jag tror att det säkert finns bra combos som kommer att upptäckas efter en del testspelande. Känns som att det faktiskt kommer att gå att få en en del Orks i CC nu, om det är det man vill (annars verkar det finnas gott om dakka). Jag är inte rätt person att avgöra om nya Orks har något att sätta emot hårda tävlingslistor, men spontant känns det som att deras chanser i alla fall har ökat.
Warbuggies med TL RL endast 25p
Deffkoptas med TL RL endast 30p
Tankbustas kan ta en Trukk, och Glory Hogs är en bonus, inte ett hinder nu
Warbikers endast 18p, 15 st/mob
Stormboys kan vara upp till 30/mob, Rokkit Packs är lite bättre
Flash Gitz är definitivt bättre, kan ta dedicated BW
Mek Gunz, bästa AA i spelet, superbilliga Kannons and Lobbas
Lootas är billigare!
Några riktigt bra Relics och Weirdboy powers
Killa Kans och Dreds är tyvärr inget vidare, men det verkar finnas gott om alternativ för Fast Attack och Heavy Support.
Jag tror att det säkert finns bra combos som kommer att upptäckas efter en del testspelande. Känns som att det faktiskt kommer att gå att få en en del Orks i CC nu, om det är det man vill (annars verkar det finnas gott om dakka). Jag är inte rätt person att avgöra om nya Orks har något att sätta emot hårda tävlingslistor, men spontant känns det som att deras chanser i alla fall har ökat.
- guildmaster
- Kontakt:
Visst finns det ost. Da lucky stick - Waaghbanner (+1WS) som gör att modellen kan rerolla to hit, to wound och armour saves. Så länge du inte failar 3 rerolls/runda. 20p tror jag det var. Och där fick även orker 2+ save med reroll. = tråk
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!