Crimson sluagther allie?
Crimson sluagther allie?
Får Crimson slaughter alliera sig som Chaos? Eller bara med Chaos?
Re: Crimson sluagther allie?
Battle Brothers med CSM. Thats it tyvärr.
Va? Är det någon mer som tolkar det så? Som jag ser det är ju Crimson Slaughter som CSM fast med extraregler. En utav dessa extraregler är att de får alliera som BB med vanliga CSM. Eller skulle t.ex. Sentinels of Terra inte kunna alliera sig med några alls?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Om det är ett codex supplement så borde de ha samma alliematris som "huvudcodexen". Så tänker jag iaf.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Precis, de får alliera sig med CSM, och inga andra, för det är det enda som står under Allies.
"ALLIES
A Crimson Slaughter detachment can ally with a Codex: Chaos Space Marines
detachment as Battle Brothers (and vice versa)."
Det står inget om att de räknas som CSM när det kommer till allies. Till skillnad från Farsight Enclaves:
"ALLIES
In addition to following the Allies Matrix for Codex: Tau Empire, Farsight Enclaves
detachments and Codex: Tau Empire detachments may ally together as Battle Brothers."
eller Black Legion
"ALLIES
In addition to following the Allies Matrix for Codex: Chaos
Space Marines, Black Legion detachments and Codex: Chaos
Space Marines detachments may ally together, treating each
other as Battle Brothers."
Iyanden är annorlunda. De har ingen text om allies. Jag antar att det är för att de är en vanlig Eldar armé med lite specialregler. De behöver inte alliera sig med Eldar, de är Eldar. Sentinels of Terra är ett eget detachment, men verkar räknas som vanliga SM. De behöver alltså inte heller alliera sig med SM, eftersom de redan är SM.
Fråga mig inte varför, men jag tycker absolut (tyvärr) det ser ut som Allies reglerna för just Crimson Slaughter begränsar dem mer än andra. Detta baserar jag absolut inte på vad jag själv tycker, utan helt enkelt vad som står skrivet.
"ALLIES
A Crimson Slaughter detachment can ally with a Codex: Chaos Space Marines
detachment as Battle Brothers (and vice versa)."
Det står inget om att de räknas som CSM när det kommer till allies. Till skillnad från Farsight Enclaves:
"ALLIES
In addition to following the Allies Matrix for Codex: Tau Empire, Farsight Enclaves
detachments and Codex: Tau Empire detachments may ally together as Battle Brothers."
eller Black Legion
"ALLIES
In addition to following the Allies Matrix for Codex: Chaos
Space Marines, Black Legion detachments and Codex: Chaos
Space Marines detachments may ally together, treating each
other as Battle Brothers."
Iyanden är annorlunda. De har ingen text om allies. Jag antar att det är för att de är en vanlig Eldar armé med lite specialregler. De behöver inte alliera sig med Eldar, de är Eldar. Sentinels of Terra är ett eget detachment, men verkar räknas som vanliga SM. De behöver alltså inte heller alliera sig med SM, eftersom de redan är SM.
Fråga mig inte varför, men jag tycker absolut (tyvärr) det ser ut som Allies reglerna för just Crimson Slaughter begränsar dem mer än andra. Detta baserar jag absolut inte på vad jag själv tycker, utan helt enkelt vad som står skrivet.
Men om inte texten fins med till iyanden så får ju inte dom alliera sig med någon. Du kan inte bara byta inställning helt plötsligt.
För mig är det självklart att eftersom det är ett supplement så följer man samma Matrix som grund armen. Texten är bara till för att säga att dom kan alliera med sig själva OCKSÅ. Ett supplement är bara ett supplement, inte ett eget Codex.
För mig är det självklart att eftersom det är ett supplement så följer man samma Matrix som grund armen. Texten är bara till för att säga att dom kan alliera med sig själva OCKSÅ. Ett supplement är bara ett supplement, inte ett eget Codex.
För mig är det också självklart, men varför skiljer de sig ändå åt undrar jag, och ska försöka bena ut hur jag tänker nu:
Bristen på texten tyder för mig på att det inte görs några ändringar mot codexens regler. Crimson Slaughter, Black Legion och Farsight Enclaves har speciella tillägg om Allies.
Kontentan borde bli:
Sentinels of Terra kan alliera med andra SM enbart tack vare regeln om detta i codex SM. De följer alltså SMs matris.
Iyanden kan inte alliera med Eldar eftersom de använder Codex Eldar och följer Eldars Matris.
Farsight kan alliera med Tau Empire och samtidigt följer de Tau Empires matris.
Black Legion fungerar på precis samma sätt som Farsight.
Crimson Slaughter är CSM och följer deras matris. Normalt får de inte vara allierade med det egna codexet, men enligt deras allies tillägg får de det.
Då är det rimligt att anta att även om texten som står på black legion och farsight skiljer sig för Crimson Slaughter bör själva effekten egentligen bli densamma som för dem.
Bristen på texten tyder för mig på att det inte görs några ändringar mot codexens regler. Crimson Slaughter, Black Legion och Farsight Enclaves har speciella tillägg om Allies.
Kontentan borde bli:
Sentinels of Terra kan alliera med andra SM enbart tack vare regeln om detta i codex SM. De följer alltså SMs matris.
Iyanden kan inte alliera med Eldar eftersom de använder Codex Eldar och följer Eldars Matris.
Farsight kan alliera med Tau Empire och samtidigt följer de Tau Empires matris.
Black Legion fungerar på precis samma sätt som Farsight.
Crimson Slaughter är CSM och följer deras matris. Normalt får de inte vara allierade med det egna codexet, men enligt deras allies tillägg får de det.
Då är det rimligt att anta att även om texten som står på black legion och farsight skiljer sig för Crimson Slaughter bör själva effekten egentligen bli densamma som för dem.
Det är så jag ser det. GW är bara dåliga på att skriva lika dant och följa en linje. Bara för att ett supplement ger en extra regel så ser inte jag att man tar bort alla andra regler för ett supplement. Det är som att säga att Chaos marins inte längre får köpa close combat weapons, för det står inte i supplementet att dom får det.
Ancalagon skrev:de får alliera sig med CSM, och inga andra
Nu hänger jag inte med.Ancalagon skrev:Crimson Slaughter är CSM och följer deras matris.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"