Jump Monstrous Creature och difficult terrain
Jump Monstrous Creature och difficult terrain
Kort fråga
Reduceras ett Jump Monstrous Creature initiativ då den gör en charge genom difficult terrain (om samtidigt använder sig av sin jump pack). Spelar det någon roll om charge förflyttningen sker bara genom difficult terrain eller om monstret hamnar mitt i difficult terrain?
Tackar för svar!
Reduceras ett Jump Monstrous Creature initiativ då den gör en charge genom difficult terrain (om samtidigt använder sig av sin jump pack). Spelar det någon roll om charge förflyttningen sker bara genom difficult terrain eller om monstret hamnar mitt i difficult terrain?
Tackar för svar!
Re: Jump Monstrous Creature och difficult terrain
Att använda sin jump pack i asdault ger inget ignorerande av terrängen, det ger bara fleet och hammer of wrath.
Ja' än't bittä'!
Någon som har brytt sig om och läsa regelboken som vill svara mig? (@Halvar; läs stycket under SKYBORNE)
Från regelboks-FAQn:
Q: Do models that ignore difficult terrain when moving or charging still fight at Initiative step 1 if they charge through difficult terrain? (p22)
A: Yes.
Så sålänge som du tar ett dangerous terrain test så får du I1.
Edit: Dålig generalisering då den inte gäller för MCs. Men om du startar eller landar i difficult så får du I1.
Q: Do models that ignore difficult terrain when moving or charging still fight at Initiative step 1 if they charge through difficult terrain? (p22)
A: Yes.
Så sålänge som du tar ett dangerous terrain test så får du I1.
Edit: Dålig generalisering då den inte gäller för MCs. Men om du startar eller landar i difficult så får du I1.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Använder du jump pack eller motsvarande på charge flyttar du fritt över all terräng tack vare Skyborne, men om du slutar eller börjar i diff slår du dangerous test istället, men det lyckas auto med monstrous (move through cover).
Dessutom får du inte fleet, du får re-rolla charge distance. Det är lite skillnad.
Däremot är det egentligen inget som säger att du ignorerar Initiativ 1 regeln för charging through difficult terrain, bara själva reglerna om normalt förkortad förflyttning.
Dessutom får du inte fleet, du får re-rolla charge distance. Det är lite skillnad.
Däremot är det egentligen inget som säger att du ignorerar Initiativ 1 regeln för charging through difficult terrain, bara själva reglerna om normalt förkortad förflyttning.
Det var just därför jag postade denna frågan och det är just detta jag vill ha svar på!Ancalagon skrev:Däremot är det egentligen inget som säger att du ignorerar Initiativ 1 regeln för charging through difficult terrain, bara själva reglerna om normalt förkortad förflyttning.
Så vad säger folk/ hur brukar man spela?
Står det inte att de ignorerar I1-regeln, så ignorerar de inte I1-regeln.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Hur är det med beasts? Det står ju att de inte är "slowed down by difficult terrain, even when charging". Är det slowed down som i att deras I inte är sänkt eller bara movement?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Bara movement. De har fortfarande chargat in i terräng. Sen att de inte blir nedsaktade eller tar d.test är andra regler.
Svarade ju som en kratta, menar att beast bara har skydd från diff och dangerous. De slår fortfarande på I1.