hive guards + doom of malantai
hive guards + doom of malantai
Hej alla. Som ni vet har det släppts en ny expansion till Warhammer 40k. Nej jag pratar inte om Planet Strike eller Battle Missions. Jag pratar om Codex Tyranids. Den innehåller 100 helt nya regler. Jag spelade mot dom idag och bland annat detta poppade upp:
1. Kan jag ställa mina fordon så att dom rör varandra (tex. en rhino bakom en landraider) för att få ett cover save mot Hive Guardsen Impaler Cannons? Kan fordon röra vid terräng för att få ett cover? Behöver man bestämma hur stor andel av fordon som syns för att få denna cover?
2. Kan Spirit Leech från doom of malantai användas på gubbar som är embarked i transporter?
to be continued...
1. Kan jag ställa mina fordon så att dom rör varandra (tex. en rhino bakom en landraider) för att få ett cover save mot Hive Guardsen Impaler Cannons? Kan fordon röra vid terräng för att få ett cover? Behöver man bestämma hur stor andel av fordon som syns för att få denna cover?
2. Kan Spirit Leech från doom of malantai användas på gubbar som är embarked i transporter?
to be continued...
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
Re: hive guards + doom of malantai
1. Otroligt dåligt skriven regel, men i grund och botten gör inte Impaler cannons nåt speciellt med terräng, annat än area terrain.n00bn skrev:Hej alla. Som ni vet har det släppts en ny expansion till Warhammer 40k. Nej jag pratar inte om Planet Strike eller Battle Missions. Jag pratar om Codex Tyranids. Den innehåller 100 helt nya regler. Jag spelade mot dom idag och bland annat detta poppade upp:
to be continued...
Tanken bakom det hela var säkert att dom skulle ignorera cover save, men det gör dom inte (läs regelformuleringen så förstår du).
2. Varför skulle den kunna det? Kan du kasta Mind War på en snubbe i transport? Kan du kasta Guide/Doom på killar i transport? Kan du skjuta på killar i transport? Kan du tvinga transportsnubbar att överhuvud taget ta LD-test?
Jag har inte sett det nånstans iaf, så varför skulle Doom-man få göra det?
1. Är det formuleringen ....The target can only count the benefits of cover if they are in or touching if it lies between them and the Hive Guard. du menar? Ville bara kolla så jag är mä.
2. Min motspelare tyckte det var in bra idé + att den tillskillnad från de förmågorna du nämnde inte är en psychic power. Psychic powers står det uttryckligen i FAQ:en att de inte får användas på gubbar i fordon. Likt Mawlocens disputerade Terror from the deep verkar Spirit Leech vara utanför reglerna.
I värsta fall får man se till att skaffa sig the Doom of Doom of Malantai för 5 poäng. At the beginning of every Shooting phase, including the foe's, the owning player of the Doom of Malantai takes 3D6 strength 10 ap 1 Lance hits to his face with no saves allowed of any kind.
/gnäll
2. Min motspelare tyckte det var in bra idé + att den tillskillnad från de förmågorna du nämnde inte är en psychic power. Psychic powers står det uttryckligen i FAQ:en att de inte får användas på gubbar i fordon. Likt Mawlocens disputerade Terror from the deep verkar Spirit Leech vara utanför reglerna.
I värsta fall får man se till att skaffa sig the Doom of Doom of Malantai för 5 poäng. At the beginning of every Shooting phase, including the foe's, the owning player of the Doom of Malantai takes 3D6 strength 10 ap 1 Lance hits to his face with no saves allowed of any kind.
/gnäll
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
Det är den raden ja, men du felciterade den.n00bn skrev:1. Är det formuleringen ....The target can only count the benefits of cover if they are in or touching if it lies between them and the Hive Guard. du menar? Ville bara kolla så jag är mä.
Det står The target can only count the benefits of cover they are in or touching if it lies between them and the Hive Guard.
Så det betyder att du kan bara räkna cover från area terrain on den ligger mellan dej och Hive guard, men den nämner inget om att Hive guard skulle fungera annorlunda mot någon annan sorts cover (barrikader, stå bakom kompisar, smoke launchers, flat out etc), så kör man RAW (vilket man ju borde) så får de flesta fortfarande cover saves mot Impaler cannons, även om jag inte tror att det var GWs tanke.
Doomens förmåga nämner inte att den inte träffar saker i fordon, det är sant, men det nämner inte reglerna för en Boltgun heller, så med den logiken borde jag ju kunna skjuta mina Boltguns på folk inuti fordon.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Jag förstår inte riktigt hur du kommer till den slutsatsen, att det bara appliceras på area men inte på annat cover.
Regeln säger att cover räknas ut på samma sätt som vanligt om man blir beskjuten av impaler cannon, men du får bara räkna cover för sådant som ligger mellan den beskjutna enheten och hive guarden, som den beskjutna enheten dessutom vidrör. Man antar helt enkelt att det enda cover som existerar på spelbordet är sådant enheten står inuti eller i baskontakt med.
Står man i en skog får man cover. Står man 2" bakom ett fordon får man inte cover, men man får cover om man står i baskontakt med det. Ett fordon får cover om det står i baskontakt med en hög klippa, men inte bara för att det står i baskontakt med infanterister eller dylikt som inte täcker halva fordonet, oavsett om hive guarden faktiskt har någon LoS till fordonet.
Vad som däremot behövs är en FAQ-regel som säger att smoke och turboboost fortfarande ger cover.
Regeln säger att cover räknas ut på samma sätt som vanligt om man blir beskjuten av impaler cannon, men du får bara räkna cover för sådant som ligger mellan den beskjutna enheten och hive guarden, som den beskjutna enheten dessutom vidrör. Man antar helt enkelt att det enda cover som existerar på spelbordet är sådant enheten står inuti eller i baskontakt med.
Står man i en skog får man cover. Står man 2" bakom ett fordon får man inte cover, men man får cover om man står i baskontakt med det. Ett fordon får cover om det står i baskontakt med en hög klippa, men inte bara för att det står i baskontakt med infanterister eller dylikt som inte täcker halva fordonet, oavsett om hive guarden faktiskt har någon LoS till fordonet.
Vad som däremot behövs är en FAQ-regel som säger att smoke och turboboost fortfarande ger cover.
2. Jag skulle nog säga att den fungerar även mot enheter i transporter. s66: "If the players need to measure a range involving the embarked unit, this range is measured to or from the vehicle's hull." I 4th ed var det mycket riktigt så att enheter som satt i transporter inte räknades som om de var på bordet, men numera är det ju inte så, de flesta förmågor fungerar ut ur en transport, och då borde de även fungera in i en transport.
Jag kommer till den slutsatsen därför att regeln bara nämner cover som figuren står i/rör vid.
Den nämner inget om andra sorters cover (t ex saker som ligger mellan Hive guard och target).
Den nämner inget om andra sorters cover (t ex saker som ligger mellan Hive guard och target).
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Det skulle ju vara ordet "only", som man kan anta är tänkt att utesluta alla andra former av cover...
1. Problemet är ju som vanligt att GW inte skulle kunna formulera en regel för hur man tar sig ut ur en våt papperspåse...
"The target can only count the benefits of cover they are in or touching if it lies between them and the Hive Guard."
Det går att "fel"-tolka den meningen, men avsikten är givetvis att man inte ska kunna tillgodogöra sig något annat cover än sådant man får av area terrain man är inne i, samt terrain som man är i baskontakt med och som samtidigt är mellan målet och skytten. Om man delar upp och möblerar om lite så blir det tydligare: "The target can only count the benefits of cover they are in, or (if it lies between them and the Hive Guard) cover they are touching."
Smoke Launchers ger inte cover, de gör att fordonet räknas som obscured, så det är inget problem. Samma sak med turbo-boosters, det ger ett 3+ cover save rakt av, vilket inte heller är samma sak som att vara i cover. Men för all del, det gör ju ingen skada att ha det i FAQn.
"The target can only count the benefits of cover they are in or touching if it lies between them and the Hive Guard."
Det går att "fel"-tolka den meningen, men avsikten är givetvis att man inte ska kunna tillgodogöra sig något annat cover än sådant man får av area terrain man är inne i, samt terrain som man är i baskontakt med och som samtidigt är mellan målet och skytten. Om man delar upp och möblerar om lite så blir det tydligare: "The target can only count the benefits of cover they are in, or (if it lies between them and the Hive Guard) cover they are touching."
Smoke Launchers ger inte cover, de gör att fordonet räknas som obscured, så det är inget problem. Samma sak med turbo-boosters, det ger ett 3+ cover save rakt av, vilket inte heller är samma sak som att vara i cover. Men för all del, det gör ju ingen skada att ha det i FAQn.
Problemet är ju dock att meningen inte alls är uppbyggd för att stödja det du säger HeadWar, och Jocke, "only-t" i meningen ligger så att det utesluter nåt helt annat.
Meningen säger följande: "The target can only count the benefits of (cover they are in or touching) if it lies between them and the Hive Guard", paranteserna är mina men dom visar på vad det är "only-t" markerar. Alltså kan dom bara använda cover saven dom får av att vara i terräng om den ligger mellan, men cover save du får av andra saker är opåverkat.
HeadWar har skrivit om meningen helt, och lagt till saker som inte ens insinueras i grundmeningen. Notera att jag är övertygad om att GW hade tänkt att man skulle spela det som HeadWar säger, men så är inte regeln skriven.
(Dock blir jag ju bara glad om folk vill göra mina Hive Guard ännu bättre än vad dom redan är...)
Meningen säger följande: "The target can only count the benefits of (cover they are in or touching) if it lies between them and the Hive Guard", paranteserna är mina men dom visar på vad det är "only-t" markerar. Alltså kan dom bara använda cover saven dom får av att vara i terräng om den ligger mellan, men cover save du får av andra saker är opåverkat.
HeadWar har skrivit om meningen helt, och lagt till saker som inte ens insinueras i grundmeningen. Notera att jag är övertygad om att GW hade tänkt att man skulle spela det som HeadWar säger, men så är inte regeln skriven.
(Dock blir jag ju bara glad om folk vill göra mina Hive Guard ännu bättre än vad dom redan är...)