Fleet, förkorta charge distance

Regelfrågor och förslag på husregler
Ajvar

Fleet, förkorta charge distance

Inlägg av Ajvar »

kan man använda fleet för att få en kortare charge distance? (för att få in mer enheter o power klaws mot nåt stort o elakt :-)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Fleet, förkorta charge distance

Inlägg av DHettNeck »

Ajvar skrev:kan man använda fleet för att få en kortare charge distance? (för att få in mer enheter o power klaws mot nåt stort o elakt :-)
Du får nog förklara lite mer. Fleet gör att du får rulla om valfritt antal tärningar när du chargar, så det kan inte ge en kortare charge sträcka.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Exempel: En enhet spawns och en demonprins will charge:a samma enhet, spawns går först eftersom den charge:ade enheter har ett par grav guns. Spawns slår 5,6 på sin charge vilket kommer omringa den charge:ade enheten så att prinsen inte kommer in.
Kan de mha fleet slå om sin charge i hopp om en kortare charge distance så att prinsen har en chans att komma in?
(Antar att det är ungeför så du tänkt Ajvar, även om situationen är en annan.)

Jag skulle säga ja, regeln säger inget om failed charge eller liknande. Jag tror absolut inte att det är tänkt så, men enligt gammal hederlig RAW ser jag inga problem.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Självklart kan du välja att re-rolla tärningarna i hopp om att slå lägre. Det är inget med fleet eller charge range som säger att du alltid måste försöka få så högt resultat som möjligt. Risken är ju såklart att du slår om och missar chargen helt.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Jag har gjort det hela 6e. Demoner älskar att charga precis så lång som krävs. (Ofta genom terräng så man slår sist, då vill man låta moståndaren slå så lite som möjligt)
Det bästa är ju när ena tärningen+1 är en lyckad charge, då behöver man ju inte ens tänka.

Ajvar

Inlägg av Ajvar »

kelaino skrev:Exempel: En enhet spawns och en demonprins will charge:a samma enhet, spawns går först eftersom den charge:ade enheter har ett par grav guns. Spawns slår 5,6 på sin charge vilket kommer omringa den charge:ade enheten så att prinsen inte kommer in.
Kan de mha fleet slå om sin charge i hopp om en kortare charge distance så att prinsen har en chans att komma in?
(Antar att det är ungeför så du tänkt Ajvar, även om situationen är en annan.)

Jag skulle säga ja, regeln säger inget om failed charge eller liknande. Jag tror absolut inte att det är tänkt så, men enligt gammal hederlig RAW ser jag inga problem.
jo precis en liknande situation jag tänker på. stort tack för svar alla. det är turnering och jag ska försöka ta ner en dreadknight :-)

Skriv svar