arc of fire
arc of fire
Vad är det egentligen för arc of fire för vapen på fordon som inte är specificerade som sponson/turret/Hull mounted ?
Jag tänker på eldar/Dark eldar fordon. Underslung weapons och raiders/ravagers lansar som ser ut som en slags sponson och Splintercannons ?
Det enda jag hittar är 180 grader enligt ETC rules clarifications från 2013. Finns det med i Swefaq ?
Jag tänker på eldar/Dark eldar fordon. Underslung weapons och raiders/ravagers lansar som ser ut som en slags sponson och Splintercannons ?
Det enda jag hittar är 180 grader enligt ETC rules clarifications från 2013. Finns det med i Swefaq ?
- Pappersbåt
Re: arc of fire
Jag brukar köra 180 grader på alla mina dark eldar fordon förutom den undre splinterkannonen på venomen, den kör jag på 45 grader.
Det finns ju inte mycket att stödja sig på för den bedömningen men jag tycker det känns rätt. Jag kan tänka mig att om de kan hänga på fordonen så kan de nog luta sig lite för att få 180 graders vinkel när de skjuter.
Det är ingen som har klagat än så länge i alla fall
Det borde nog kanske noteras i Swefaq! Som med frågan om raiderns nos räknas för line of sight eller inte.
Det finns ju inte mycket att stödja sig på för den bedömningen men jag tycker det känns rätt. Jag kan tänka mig att om de kan hänga på fordonen så kan de nog luta sig lite för att få 180 graders vinkel när de skjuter.
Det är ingen som har klagat än så länge i alla fall
Det borde nog kanske noteras i Swefaq! Som med frågan om raiderns nos räknas för line of sight eller inte.
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.
Vad jag såg i ETC dokumentet ovan så skrev dom att bägge splintercannons på Venoms har 180 grader, troligtvis för att inte splinter cannon är beskrivet som hull mounted...
- Pappersbåt
Absolut, jag hade inte argumenterat mot dig om vi spelade en match. Det verkar inte finnas en konsensus i frågan, det närmaste vi kommer är nog ETCs ruling eller liknande dokument.
Jag tycker dock för min del att den undre kannonen ser ut att sitta där den sitter så att säga så jag spelar den med 45 grader.
Jag tycker dock för min del att den undre kannonen ser ut att sitta där den sitter så att säga så jag spelar den med 45 grader.
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.
Jo, det är så jag har spelat också i tron på att den är hull mounted, men det kan ju spela roll de gånger man är immobilised !
Men i ETC dokumentet så nämnder dom att alla underslung Eldar vapen har 180 graders fire arc och då vore det konstigt om DE underslung vapen har endast 45 grader.
GW hade verkligen kunnat vara mer tydliga i reglerna..
Så det vore gött om Swefaq gruppen eller liknande uttalar sig i frågan så det blir mer officiellt. Sen kan man ju alltid spela som man känner för om motståndaren håller med.
Det lär ju inte vara någon som klagar om du spelar 45 grader istället för 180
Men i ETC dokumentet så nämnder dom att alla underslung Eldar vapen har 180 graders fire arc och då vore det konstigt om DE underslung vapen har endast 45 grader.
GW hade verkligen kunnat vara mer tydliga i reglerna..
Så det vore gött om Swefaq gruppen eller liknande uttalar sig i frågan så det blir mer officiellt. Sen kan man ju alltid spela som man känner för om motståndaren håller med.
Det lär ju inte vara någon som klagar om du spelar 45 grader istället för 180
Det är väl bara att kolla på modellen. Sitter den fast är den hull mounted, går den att snurra är det turret, går den att vrida 180 grader så får den skjuta 180 grader.
Förstår inte problemet?
Förstår inte problemet?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Ja, det låter ju enkelt !Det är väl bara att kolla på modellen
Men i vissa fall är det inte helt uppenbart. Vissa limmar ju sina vapen och då blir den fixerad och kan endast skjuta rakt fram enligt ditt resonemang ..trots att man kan se på modellen att den borde kunna svänga typ 180 grader.
T.e.x. så kan den extra splintercannon till Venom fästas med en del som gör att du kan vrida den 360 grader om du inte monterar dit en gunner. Ska man kunna skjuta 360 grader då ?
Limmar man dit gunnern så går det inte att svänga så mycket, men man kan ju limma fast gunnern i vapnet eller välja att inte sätta fast sin gunner. Det beror helt enkelt på hur du monterar modellen. Jag använder magneter till många vapen och då kan man ofta snurra typ 360 grader.
Alla kanske inte vill vrida sina sk. vapentorn till max så att man riskerar att ta sönder modellen (läs Ravager vapen) som ser att vara sponson, men inte är det enligt reglerna då det inte är beskrivet.
Det är ju enklare att se på IG/SM fordon givetvis..
Det spelar inte så stor roll vad som bestäms bara man slipper bråka om det på turneringar odyl !
Jag tror flogger menar originalmodellen, inte de specifika modellerna som spelarna har satt ihop. Eldarvapnen går att vrida i originalskick, faktiskt 360 grader men eftersom det är en nedvinkling av fordonskroppen strax bakom så kan man tänka sig att den har 180 grader. Man skulle kunna argumentera för att det är någonstans runt 220 grader med tanke på modellens faktiska vinklar men 180 grader är enklare och det är ändå bara blodigt allvar vi sysslar med.
/en eldarspelare med typ tio falconhulls.
/en eldarspelare med typ tio falconhulls.
Ja' än't bittä'!
Jag syftar på GWs officiella Venoms med splintercannon upgrade !
Som det är nu så limmar de flesta dit den och dess arc blir en tolkningsfråga eftersom det inte är uppenbart vilken arc den har i olimmat läge.
Jag vet att Eldarfordonen har vridbara shuricenvapen undertill, men om man byter ut den till Shuricen cannon så är väl den inte vridbar vad jag minns. Blir den hull mounted då (max 45 grader) ?
Det verkar också tokigt..
Det här är ju bara ett problem för vissa raser och vissa fordon. Tills vidare så kör jag på ETCs regelförklaringar och sen är det väl upp till domare på turneringar att avgöra annat.
Jag hade dock helst sluppit diskussioner om detta på turneringar...
Som det är nu så limmar de flesta dit den och dess arc blir en tolkningsfråga eftersom det inte är uppenbart vilken arc den har i olimmat läge.
Jag vet att Eldarfordonen har vridbara shuricenvapen undertill, men om man byter ut den till Shuricen cannon så är väl den inte vridbar vad jag minns. Blir den hull mounted då (max 45 grader) ?
Det verkar också tokigt..
Det här är ju bara ett problem för vissa raser och vissa fordon. Tills vidare så kör jag på ETCs regelförklaringar och sen är det väl upp till domare på turneringar att avgöra annat.
Jag hade dock helst sluppit diskussioner om detta på turneringar...