Husregler Tau 6e

Regelfrågor och förslag på husregler
Halvar

Re: Husregler Tau 6e

Inlägg av Halvar »

vore det inte lättare att husregla sms att kosta vad den borde?
burst cannons skyddar huvudvapnet från weapon destroyed till viss del, vilket är skillnaden mot att ta gun drones (samt att gun drones kan ge paintokens och den überheta malanthropen en reell chans att få igång sin specialförmåga) annars gör gun drones större nytta. personligen hade jag valt burst cannons över gun drones pga weapon destroyed och över sms eftersom sms är tokfula. det är knappast så att man som tauspelare behöver sms för att få jämna matcher.

angående missilerna tycker jag det verkar knappt att man skulle få välja explosionstyp under spelets gång. är det en nisse som byter ut roboten innan man avfyrar den men han är så senil att han glömt vart han la den andra roboten? sen är det väl en liten del av spelet att man inte alltid bara kan skjuta mot exakt rätt mål hela tiden? vill man slå ut en infanterienhet och känner att en pathfinderenhet skulle kunna märka den för +BS och ignore cover men man lyckas få in fler laserträffar än man väntat sig så kanske man inte behöver få ännu ett vapen som är bra mot just det målet i samma salva? en tactical marine combat squad gråter inte blod för att de får lov att välja om de ska skjuta bolters effektivt eller sin lascannon, det är en taktikgrej som gör spelandet för marinespelaren mer intressant. och dessutom, om du har så nedrans mycket anti-tank så kanske du inte behöver köpa mer?
Ja' än't bittä'!

obak

Inlägg av obak »

Även om sms blev tio päng dyrare (vilket mycket väl kan tänkas, använder dem personligen bara mot fiender med mycket jink och cover) så är drones fortfarande så mycket bättre än burst cannons med de taktiska alternstiv de erbjuder och pinning. Även med poängökningen hade jag dock valt de dyrare sms systemet före BC om inte annat för bättre räckvidd och andra mysiga specialregler, att ett fast vapensystem minimerar riskerna mot två sorters fiender (dark eldar, malanthrope) är en såpass marginell fördel att den ryms i marginalerna.
Vad fulhet behagar så undrar jag själv vad marine spelare har för smak

Missiler vars sprängverkan kan anpassas mellan HEAT eller luftbrisad med en knapptrycknkng finns redan irl.
Handlar om huruvida missilen detonerar vid anslag eller 10m ovanför målet.

Även med de förrändringar jag föreslår så måste seekers jämföras med existerande tau vapen, hammerheadens railgun submunition eller ion cannon pizzatalrikar, vill säga S10 Ap1 H1 /S6 Ap4 large blast eller S7 Ap3 H3 /S8 Ap 3 large blast jmf S8 Ap3/S4 Ap6 blast. Vad gäller ren skada är vanilj vapnen fortfarande överlägsna men med förrändringen så skulle ex, en sky ray erbjuda en roll som bytte skadepotential mot flexibiliteten att kunna droppa små plattor (sex sty ken in alles) på flera mål och fungera som en stalinorgel/kryssningsmissilsplattform. I nuläget är skyrayen skräp, dess roll som luftförsvar sköts billigare och bättre av crisis/broadside med sky fire.

Spelar mest 1999p matcher mot necrons, så minimum två monoliter innebär att det alltid står minst en hammer head med railgun och tre fusion blasters på bordet, vilket hur som hellst inte är poängen med tråden.

Halvar

Inlägg av Halvar »

möter du monoliter? oj, det var länge sedan man såg en sådan på spelbordet (hittar inga begagnade själv så jag kan inte vara en av de där få som vill köra med dem). det där om dark eldar och malanthropen var absolut inte det viktiga utan helt klart var det weapon destroyed som var den stora skillnaden mellan burst Cannon och drönare. själv är jag nid och eldarspelare med lite necrons vid sidan av, men jag tycker ändå marines har bra mycket snyggare saker än sms och som nämndes så behövs inte sms för att äga fienden och man kan därför utan att blinka gå på det estetiska.

jag trodde skyray hade sin fördel i att den inte behöver se sitt mål och kan därför gömma sig helt och hållet. och att den är snyggare än hammarhajen såklart.

visst finns det saker i taudexen som är bättre än andra, precis som för andra codexar. det är därför vissa människor gillar att köra med komp, en sorts husregler. skillnaden är bara att alla regler är intakta och enbart turneringsresultat och/eller armélistbyggandet påverkas.
Ja' än't bittä'!

obak

Inlägg av obak »

Seekers behöver mycket riktigt inte LoS, men reglerna säger att du får skjuta en missil per markerligt på BS5, Ignore Cover.
Skillnaden från tidigare editioner är att ett fordon nu bara får skjuta seekers på ett mål åt gången. Vill jag skjuta på två grupper av fiender eller fler måste jag ha lika många fordon utrustade med seekers.
I tidigare editioner så låg seekers och jäste och väntade på att kallas in vart som helst på slagfältet från en markerlight, en skyray kunde alltså skjuta sina missiler på sex olika mål.
Nytt är dock även att seekers kan avlossas även som vanliga vapen med fordonets egen BS, en taktik man ofta läser om är en skyray som inte flyttar i movement pase och därefter blåser sex missiler, de följande rundorna är skyrayen dock bara plattform för markerlights.

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

seekers behöver inte bli bättre, vare sig med hjälp av att ge dem blastoption eller splitta elden. Jag ser inte problemet med att fordonet måste skjuta på samma mål, även fast de använder en markerlight så är det fortfarande fordonet som avfyrar missilen. Blast passar bara inte, det är inte HE missiler och det är inget som de direkt behöver heller. Spelar själv Tau och ser verkligen inte på vilket sätt det skulle göra spelet vare sig mer balanserat eller roligare.

Burst cannons skulle gärna få gå tillbaka till 2 vapen för totalt 8 skott vilket skulle göra dem helt ok men fortfarande inte för bra då den skulle behöva stå still eller få en massa markerlightsupport för att kunna träffa med dem men ogillar ändå idén med att gå in och ändra på saker. Kolla bara på s.k. Svenska 40k kompmallen (före detta RT mallen) som ändrar poängkostnader på saker istället för att bestraffa starka val och jag har ännu inte sett ngn använda den mallen.

obak

Inlägg av obak »

Ok, tack för all input.

Kan vi gå vidare till frågan om vad förändringen borde kosta?

Vad är en rimlig kostnadsökning på seeker missiles med alt. frag blast template och på individuella burst cannons?

obak

Inlägg av obak »

Efter en 1500p testmatch mot necrons och SoB så kom jag fram till följande.

Satte upp två skyrays på bordet, lade fram mina regelförslag och sa "betalar 150 poäng per skyray, är det ok?", fick ett nickande och ett flin till svar innan lede fi satte två Exorcists på sin sida av bordet.
Under matchen insåg jag att mina stackar skyrays var brutalt underpresterande jämfört exorcisterna som i medel fräste iväg sju missiler i rundan mot mina totalt tolv.
Slutsats, Exorcists är aldeles för bra och måste förbjudas med vite om dödsstraff.

Mot necrons presterade dom föga bättre, två missiler avfyrade mot fiendens doom scythe lyckades inte ens åstakomma en glancing, däremot lyckades tre avfyrade missiler avliva en platta scarabs, seger!
Slutsats, necrons är op och måste förbjudas, måste börja spela mot fiender med lägre A.
Hur som hellst så är 150p för mycket jmf, en railhead.

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

inte för att verka otrevlig eller så, men om du spelar Tau och klagar på att Sisters och Necrons är op så är det inte codexarna som är problemet. Du kanske bör kolla på lite battle reports och/eller läsa taktiktrådar för Tau på forum (som Warseer) för att få bättre förståelse för hur du bör spela med dem

Ogglas

Inlägg av Ogglas »

Är den här tråden seriös?

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Ogglas skrev:Är den här tråden seriös?
Hoppas inte det :roll:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar