Deep strike på andra modeller

Regelfrågor och förslag på husregler
Yautja

Re: Deep strike på andra modeller

Inlägg av Yautja »

cadelin skrev:ingen som funderat på att den här specialregel är lite som podens "internal guidance system" och är till för att ett fett monster inte ska behöva dö när den försöker ta sig upp ur marken? Den måste väl fortfarande mishapa om den landar i vanlig omöjlig terräng?
Mawlocen ja. Trygonen nej.
Gonka Koff skrev:När man ställer ut en modell för att visa var man vill deep-strika, så representerar den ju bara en punkt, modellen finns ju inte där på riktigt. Därför tycker inte jag att 1"-regeln gäller här.
Mja. Det finns dock ingenting i regelboken som stödjer denna tolkningen. Det står att du placerar ut en modell i squadden då för man följdaktligen anta att det följer reglerna för placera ut modeller (jag har citerat den exakta wordingen Deep Strike vs placera ut modeller i inlägg ovan)
Gonka Koff skrev:Tänk på att man bara ställer ut EN modell om man vill deep-strika en stor squad. Det finns väl ingen som någonsin krävt att alla modeller i en squad måste "prov-utställas" för att godkänna att enheten inte finns inom 1" från en fiende?
Detta för att det står i reglerna att du placerar ut just EN modell. Resten är täckt av reglerna. Om du har en femmanna Terminator squad får du gärna placera ut första modellen precis 1" ifrån en fiende. Slår du sedan hit så kommer följdaktligen minst en terminator inte kunna ställa ut och då rullar du på mishapan.

Du ställer alltså ut en modell först, som följer alla regler för att ställa ut modeller. Scattrar och ställer sedan ut resten av modellerna. Om DÅ någon av modellerna inte går att placera ut (eller såklart om den första landade i impassable) slår du på mishapen.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

hansson skrev:
Katarsis skrev:Om detta är vad GW tänkt sig är en helt annan sak.
Nu hänger jag inte med i resonemanget. Ska man inte spela spelet som det är tänkt att det ska spelas? Jag tvivlar på att någon skulle säga emot att GW har tänkt att det ska gå att deepa på en enhet (mer så om det visar sig att dom gjorde detta i WD).
Är du 100% säker på det? För det är inte jag, kan mycket väl vara som påpekats att det är en fail-safe mot misshap.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Jacke

Inlägg av Jacke »

Fast då borde de väl ha gjort något liknande som Trygonen? Att man potentiellt gör skada vid en misshap låter som en fair trade i utbyte mot att Trygonen har extra allt i statsen( dubbelt så mycket attacker med reroll to hit osv). Om Mawlocen inte får använda sin specialrule så finns det ingen anledning att ta den istället för Trygonen...

Yautja

Inlägg av Yautja »

Jacke skrev:Om Mawlocen inte får använda sin specialrule så finns det ingen anledning att ta den istället för Trygonen...
Du får det att låta som för att Mawlocen inte får sätta ut sig själv på en fiendeenhet så försvinner hela hans specialregel.

Igen, Mawlocens specialregel triggar när han scattrar på en fiendeenhet. Du har alltså en creature som i princip är säkert att deepstrikea in i fiendeland (Om man bortser från bordskanter och impassable terrain) som dessutom gör skada om den skulle scattra på fiendemodeller (när andra skulle rulla på mishapen)

Så att Mawlocen inte skulle få använda sin specialregel stämmer inte.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Regeln funkar ju, men inte som den "borde". Om man tolkar regeln på det här sättet så finns det inga skäl till att inte ta en Trygon istället, han kan ju inte heller dö om han scattrar in i fiender och är i stort sätt bättre på allt.

Yautja

Inlägg av Yautja »

Jacke skrev:Regeln funkar ju, men inte som den "borde". Om man tolkar regeln på det här sättet så finns det inga skäl till att inte ta en Trygon istället, han kan ju inte heller dö om han scattrar in i fiender och är i stort sätt bättre på allt.
Hur regler "borde" funka är upp för tolkning och inte så självklart som du säger det.

Personligen, även om Mawlocen skulle få Deep Strikea på fiender, ser jag ingen anledning till att ta en Mawloc istället för en Trygon som precis som du säger i stort sätt är bättre på allt. Men den ändrar ju inte hur reglerna fungerar.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Jag ser en Mawloc som (ifall den får deepa på folk) har 33% chans att flytta bort folk från ett objektiv tur 6, det kan inte Trygonen göra. Eller poppa upp och mosa en enhet som står tätt packad bakom cover. Bara de två sakerna gör att jag skulle vilja ha en i min armé.

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Word!
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Jacke skrev:Jag ser en Mawloc som (ifall den får deepa på folk) har 33% chans att flytta bort folk från ett objektiv tur 6, det kan inte Trygonen göra. Eller poppa upp och mosa en enhet som står tätt packad bakom cover. Bara de två sakerna gör att jag skulle vilja ha en i min armé.
Reserver kommer in automatiskt runda 5 dock. Och har ju för det mesta väldigt goda chanser att komma innan dess.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Bengt skrev:
Jacke skrev:Jag ser en Mawloc som (ifall den får deepa på folk) har 33% chans att flytta bort folk från ett objektiv tur 6, det kan inte Trygonen göra. Eller poppa upp och mosa en enhet som står tätt packad bakom cover. Bara de två sakerna gör att jag skulle vilja ha en i min armé.
Reserver kommer in automatiskt runda 5 dock. Och har ju för det mesta väldigt goda chanser att komma innan dess.
Re-burrow?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar