Nya Expansions på ingång, Escalation och Stronghold Assault

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
Kaptenen

Nya Expansions på ingång, Escalation och Stronghold Assault

Inlägg av Kaptenen »

Mycket rykten florerar och jag har inte stenkoll på hur det ska fungera, men vad jag förstår så ska Escalation addera en "Lord of War" slot i FOCen och därmed tillåta Superheavys och Gargantuan Creatures i vanliga 40k-slag.

Det ligger ju helt i linje med det allt tajtare samarbetet mellan GW och FW som pågår, där det snart verkar vara officiellt att FW-modeller bara är att tuta och köra i vanligt 40k, men jag fattar ändå inte.

Om det är en expansion, i stil med City Fight eller Planet Strike, då är det ju ett helt eget förbestämt scenario, och då tycker jag inte det kan sägas att Superheavys kommer att användas i vanligt 40k.

Är det någon som har bättre koll på läget?

Men på ämnet, vad händer?
Nog för att det har varit obalanserat sedan.. alltid, men det har funnits en röd tråd i att nyast codex vinner och att din arme har begränsade möjligheter att ta med för många av något ap-bra.
Men nu?
Allies, Chapter Tactics, Inqusition ovanpå allies, och då ryktesmässigt Super heavys ovanpå det?
Roligt att inte alls kunna veta vad för sorts armé som motståndaren kan ha bara för att du vet vilken ras det är, men min åsikt är att det kommer att finnas helt för många sätt att bygga ihop brutna units och arméer och att det kommer att missbrukas värre än Red Bull på en högstadieskola.

Ancalagon

Re: Nya Expansions på ingång, Escalation och Stronghold Assa

Inlägg av Ancalagon »

40k som spel har aldrig någonsin haft som mål att skapa balans mellan arméer och listor, och kommer aldrig ha. De försöker skapa variation och fler valmöjligheter.

Det är vi som försöker klämma ihop regler och armélistor till en rättvis turneringsscen som alltid lyckas göra raka motsatsen till vad GW själva har tänkt med spelet i sig. Tävlingsspelandet i just 40k har gjort att det nu mer handlar om listor, senaste-armé-osten-slår-allt-annat tänk och liknande som blandas in när själva vinnandet blir viktigare än spelandet.

Jag säger inte att det är fel i sig, men en del av mig tänker att det är jävligt synd att hela tänket "jag spelar min coola armé för att jag tycker att den är cool, har varit kul att bygga och måla, och gillar att möta den här snubben, för han har en armé han känner likadant inför" mer eller mindre helt har försvunnit från turneringsscenen.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Ancalagon skrev: en del av mig tänker att det är jävligt synd att hela tänket "jag spelar min coola armé för att jag tycker att den är cool, har varit kul att bygga och måla, och gillar att möta den här snubben, för han har en armé han känner likadant inför" mer eller mindre helt har försvunnit från turneringsscenen.
Precis därför lirar jag bara hemmavid, i en liten grupp spelare där alla har den inställningen.
Vi skulle nog åka på 0-20 fem gånger om ute på turneringar med våra listor, men vi har jäkligt roligt och det är bara fullmålat som används, på fina bord med fin terräng.

På ämnet, jo, du har nog rätt. GW har inte turneringsarrangörers önskemål i åtanke, som de själva säger så är de först och främst ett företag som gör modeller, och därefter ett som gör regler.
När de river murarna som begränsat spelare tidigare så kommer de att sälja mer, att det ska finnas någon balans ute i stugorna kommer långt ner på listan i den företagsekonomiska delen av GW, som är de som bestämmer.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Captaingallas skrev: På ämnet, jo, du har nog rätt. GW har inte turneringsarrangörers önskemål i åtanke, som de själva säger så är de först och främst ett företag som gör modeller, och därefter ett som gör regler.
När de river murarna som begränsat spelare tidigare så kommer de att sälja mer, att det ska finnas någon balans ute i stugorna kommer långt ner på listan i den företagsekonomiska delen av GW, som är de som bestämmer.
Precis så är det.

Det är vi som vill tävlingsspela som måste anpassa oss. Det jag märkt under väldigt lång tid inom hobbyn är att svenskar i största allmänhet är väldigt rädda för föränding. "OMG, ny edition, nya regler, jag fattar ingenting??!?½ /ragequit", "Nyaste arméboken är så jävla fuskig, och här sitter jag nu med vad som fram tills igår var bäst, men nu bara är #2?!! /Rage-starta-ny-armé".

Att man utökar spelet med nya valmöjligheter och möjliga kombinationer kan mycket väl påverka spelet väldigt mycket, men det man samtidigt måste tänka på är det är vi själva som skapar behovet av att hela tiden köpa nya bättre grejer. Man måste inte ta med en super-heavy bara för att man nu kanske får det. "OMG, jag måste ha en super-heavy nu så jag har en chans, vänta, jag tar 2" mentaliteten kommer som vanligt triggas igång :)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Det är väl ganska naturlig reaktion ifall man har ambition att placera sig på turneringar :roll: .

Men jag förstår var ni menar, GW gör coola modeller och sen efterhand gör regler som "passar". Lite jobbigt när man själv vill spela ett roligt spel i första hand och sen ser de coola modellerna som en bonus istället för en nödvändighet. Dock är vi ju uppfinningsrika och fyller själva i de luckor GW skapat med komp och regeltolkningar, vilket är tur :).
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Personligen tycker jag detta låter toppen, men jag förstår om det skapar frustration hos "spela40Ksomomdetvoreschacklägret". Mer variation är bara kul imho, men jag växte ju upp spelandes Rogue Trader så....
Tycker det är lite synd att de flesta 40K-fighter dessa dagar är "ta med 1500pts så kör vi en match" och inte; "på söndag spelar vi luftlandsättningen i Voight-Kampf kratern i ett försök att störta de korrupta Tech-adepterna på Ix". Jag vet att jag tillhör en pytteliten minoritet som spelar 40K på det sistnämnda viset men vi finns faktiskt fortfarande!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Ismeno skrev: Tycker det är lite synd att de flesta 40K-fighter dessa dagar är "ta med 1500pts så kör vi en match" och inte; "på söndag spelar vi luftlandsättningen i Voight-Kampf kratern i ett försök att störta de korrupta Tech-adepterna på Ix". Jag vet att jag tillhör en pytteliten minoritet som spelar 40K på det sistnämnda viset men vi finns faktiskt fortfarande!
Hear Hear!
Jag är med dig! När vi spelar är vi oftast taktiskt dåliga i en del avgörande beslut, för att det känns mer rätt att spela efter arméns karaktär än efter det taktiskt klokaste. Exempelvis så tackar inte en Ork Warboss nej till en Challenge, Space Marines undviker inte Monstrous Creatures och Tyranider kampar inte på ett objective om det finns färsk mat en liten bit bort.
Det funkar, eftersom vi har samma inställning till spelet.

Men skulle jag komma med en fluffig styrka och spela efter arméns karaktär mot någon som får ut det mesta av allt nytt som tillåts, spelar för att vinna och dessutom parkerar en Baneblade framför mig, då skulle det vara över snabbt. Som att ge en pistol till en av boxarna i en match. :D

Användarvisningsbild
Denkan
Kontakt:

Inlägg av Denkan »

Ismeno skrev:Personligen tycker jag detta låter toppen, men jag förstår om det skapar frustration hos "spela40Ksomomdetvoreschacklägret". Mer variation är bara kul imho, men jag växte ju upp spelandes Rogue Trader så....
Tycker det är lite synd att de flesta 40K-fighter dessa dagar är "ta med 1500pts så kör vi en match" och inte; "på söndag spelar vi luftlandsättningen i Voight-Kampf kratern i ett försök att störta de korrupta Tech-adepterna på Ix". Jag vet att jag tillhör en pytteliten minoritet som spelar 40K på det sistnämnda viset men vi finns faktiskt fortfarande!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag tror att det gömmer sig många där ute som egentligen vill spela som du skriver det ;)
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Vi kanske borde dra ihop ett Apocalypticon? 50.000-100.000 poäng Imperiet VS Xenos och se hur många vi blir, med super heavies och hela köret. Den sortens 40k tror jag är väldigt rolig, som Matt på MWG sa "if you're not taking models off the board by the boxload, you're doing something wrong" :D
Senast redigerad av 1 Flogger, redigerad totalt 22 gånger.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Rashia

Inlägg av Rashia »

Flogger skrev:Vi kanske borde dra ihop ett Apocalypticon? 50.000-100.000 poäng Imperiet VS Xenos och se hur många vi blir, med super heavies och hela köret. Den sortens 40k tror jag är väldigt rolig, som Matt på MWG sa "if you're not taking models of the board by the boxload, you're doing something wrong" :D
Nu har jag bara en 8000 poäng Chaos Marines, men det skulle vara skitkul o dra iväg på nått apocalyspe event.

Skriv svar