TOK 40 - Endagars inför lagturneringen. 19/10

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: TOK 40 - Endagars inför lagturneringen. 19/10

Inlägg av DHettNeck »

Gustav skrev:
DHettNeck skrev:Man kan ju köra med att man endast får i slutet på sin egen player turn. Att få i bådas är lite konstigt.
Du har aldrig spelat warmachine/hordes med steamroller missions va. Det är inte alls konstigt och fungerar utmärkt.
Nej, det här är warhammer, inte nåt litet skirmishspel :P
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Håller med gustav on att det är ett bättre uppdrag att få poäng per player turn då är det ganska irrelevant om man går 1:a eller 2:a få det i slutet i sin egen runda funkar med men att ha det som gameturn gör det till ett riktigt obalanserat uppdrag där den som går 2:a har en extremt stor fördel.

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

Användarvisningsbild
Hylander

Re:

Inlägg av Hylander »

kombat skrev:Håller med gustav on att det är ett bättre uppdrag att få poäng per player turn då är det ganska irrelevant om man går 1:a eller 2:a få det i slutet i sin egen runda funkar med men att ha det som gameturn gör det till ett riktigt obalanserat uppdrag där den som går 2:a har en extremt stor fördel.

Osäker på det då häften av poängen är killpoints här. Jag vill att de två delarna skall balansera ut varandra. Killpoints => bra att börja. Meatgrinder => bra att gå tvåa.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Re: Re:

Inlägg av refabricated »

Hylander skrev:
kombat skrev:Håller med gustav on att det är ett bättre uppdrag att få poäng per player turn då är det ganska irrelevant om man går 1:a eller 2:a få det i slutet i sin egen runda funkar med men att ha det som gameturn gör det till ett riktigt obalanserat uppdrag där den som går 2:a har en extremt stor fördel.

Osäker på det då häften av poängen är killpoints här. Jag vill att de två delarna skall balansera ut varandra. Killpoints => bra att börja. Meatgrinder => bra att gå tvåa.
Inte tvunget att de gör det.

Ponera att jag spelar en lista som skjuter dig åt fanders. Jag börjar och sätter upp på sådant sätt att du inte kan närma dig mitten utan att döden-dö. Hur kommer du nära och kontestar?
Eftersom du inte överlever att sätta upp nära mitten kommer du inte heller överleva att ta dig fram och kontesta.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

DHettNeck skrev:Nej, det här är warhammer, inte nåt litet skirmishspel :P
Exakt! Vi vill vinna episkt, inte bara feata, använda 14 synergieffekter och snipa motståndarens boss på 8+ med tre tärningar eftersom han har ställt en gubbe 5 mm fel.

Hyllander, du kan ju alltid sätta första scoringmöjlighet till slutet på fjärde playerturn (dvs slutet av den som går tvåas andra runda) om du är orolig över gåettatvåabalansen (här särskrivs det inte).

Användarvisningsbild
kombat

Re: Re:

Inlägg av kombat »

Hylander skrev:

att gå ett på med killpoints är ganska matchup-beroende en lista utan bra range är ganska lätt att ut-rangea första rundan dvs de kommer aldrig döda nått runda 1 det blir ännu lättare om man kör Hammer & Anvil då kan man göra det mot nästan vilken armé som helst. Fördelen med att gå 2:a i ett uppdrag där du bara scorar i slutet av game turnen är ganska extrem. Spelaren som går etta kan ju bara ställa in sig och hoppas att han inte blir utskjuten. Medans 2:an kan bara gå in och ta poängen utan att det finns någon risk överhuvudtaget. Lite som att veta att ha sista rundan 4ggr på en match. Fördelen att gå etta för att det är ett killpoints uppdrag vägs inte upp på långa vägar.

Luca Davo

Inlägg av Luca Davo »

Kommer man kunna alliera inom codex: space marines? Exempelvis, spela iron hands som primary och ultramarines som allied? Vet att reglerna är att en codex enbart får användas en gång, men att hindra SM-boken att alliera med sig själv är att strypa en av dess stora styrkor, vilket jag gissar inte är motivet till regeln som jag refererar till.

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

öh, jo :P

En av varje codex per lag, vare sig det är allied eller primary

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Uppdragen uppdaterade.

Meatgrinder fixat. Spelaren scorar endast i slutet på sin egna player turn.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Skcuzzlebumm

Inlägg av Skcuzzlebumm »

Neil Kerr vill va med!
refabricated skrev:Och jag som tänkte spela fluff...

Skriv svar