Uppdatering av första posten. Detta då det kommit lite frågor kring mallen och semantik verkar ytterst viktigt.Komp:
LBK-Mallen (Vid tvetydigheter i mallen så fråga lbk-gruppen alternativt arrangörerna så det inte blir konstigheter. Vad medveten om att alla listor publiceras innan och om du "tolkar" regler till din fördel så kan du få göra om din lista eftersom arrangörerna/lbk-gruppen inte tolkar som du)
Tröskelkomp 1
TOK 40 - Endagars inför lagturneringen. 19/10
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander
Re: TOK 40 - Endagars inför lagturneringen. 19/10
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Joakim Engström anmäler sig!
Hur tar man poäng i meatgrinder? Man får intrycket att man kan ta poäng i både sin egen och motståndarens runda då det står turn, dvs player turn.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Mer frågor om Meatgrinder:
Meatgrinder: In order to score points you need to have a scoring unit within 6” of the centre of the table while your opponent lacks a denial unit within 6”. Each turn after the first you score 2VP
- Behöver hela uniten vara inom 6''? Japp, det är en dum fråga men för formalians skull...
- Behöver en hel modell vara inom 6''(som med linebreaker) eller räcker det med en fot(som cover i area)?
E det player turn så e det sjukt bra att gå etta. Yay! gratispoäng.
E det game-turn så kan det vara rätt bra att kontesta / skjuta bort det som denyar och sedan boosta in e bike eller 2.
Personligen så tycker jag missionet e rätt skevt, vilket e bra
Meatgrinder: In order to score points you need to have a scoring unit within 6” of the centre of the table while your opponent lacks a denial unit within 6”. Each turn after the first you score 2VP
- Behöver hela uniten vara inom 6''? Japp, det är en dum fråga men för formalians skull...
- Behöver en hel modell vara inom 6''(som med linebreaker) eller räcker det med en fot(som cover i area)?
E det game-turn så kan det vara rätt bra att kontesta / skjuta bort det som denyar och sedan boosta in e bike eller 2.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Jag skall fixa till reglerna i uppdraget men jag kan lika gärna svara nu.refabricated skrev:Mer frågor om Meatgrinder:
Som lärare måste jag säga att det inte finns några dumma frågor- Behöver hela uniten vara inom 6''? Japp, det är en dum fråga men för formalians skull...
- Se det som ett objektiv. Det räcker alltså med en del av en enda bas ur enheten. Detta besvarar även fråga två.
Jag har för mig att det står i regelboken att turn=player turn men jag kan missta mig. Min tanke på detta mission, snott lite från flabber, är att går man först och skickar in en enhet för att hålla mitten så kommer den troligen att pangas bort och man tappar killpoints. Sedan skickar den som går tvåa in en och så håller det på. Jag ville ha något som driver killpointsen framåt så att det dödas lite (Mycket!) istället för fegande som rena killpoints uppdrag tenderar att ge.
Att gå först vete fasiken om det är toppen att gå först. Alla kommer ha samma antal möjligheter att ta sig in och scora. Att ta first kill är ibland svårt då det är Hammer&Anvil deploy vilket inte ger lika bra skyttevinklar. Jaja det återstår att se..
Självfallet skall jag vara tydligare och skriva playerturn.
Fixar asap!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Scorarar man i både sin egen player turn och motståndarens? Säg att man tex skulle parkera en paladinstjärna där (nu går ju det inte på komp 1, men bara som ett exempel), kan man då tanka 4vp varje gameturn?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
På flabber så var det slutet på varje game turn som gällde med start tur 2. Bara som en notis.
Det är ett bättre mission med player turn enligt mig.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Man kan ju köra med att man endast får i slutet på sin egen player turn. Att få i bådas är lite konstigt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Du har aldrig spelat warmachine/hordes med steamroller missions va. Det är inte alls konstigt och fungerar utmärkt.DHettNeck skrev:Man kan ju köra med att man endast får i slutet på sin egen player turn. Att få i bådas är lite konstigt.