mäta i 2 eller 3d
mäta i 2 eller 3d
Godkväll en fråga som ja undrat på som vår spelgrupp inte kunde ge mig ett bra svar på är om man mäter i 2 eller 3d framförallt i frågan om en suit kan hoppa upp på ett hus som är mer än 6" högt, att han kan hoppa över och förbi det var vi ganska överens om, men det är kanske fel.
//Björn
//Björn
Re: mäta i 2 eller 3d
Jag ska inte säga att jag är helt hundra och orkar inte kolla upp det just nu men jag är iaf hyffsat säker på att man förflyttar sig lika högt som långt. Så har man 6" hopp så kan man röra sig upp till 6" fram och landra på 3e våningen i gw's plastruiner
Reglerna går inte på det här så mycket. Det står typ bara hur långt du får flytta och att flygiga saker får flytta över annat men inte hur man mäter. Det mest logiska är att man mäter hela banan en modell flyttar. I praktiken är detta omständligt och många mäter bara i horisontalplanet.
Men egentligen vill jag hävda att när en jump infantry-modell ska hoppa över ett hus så ska man mäta hela vägen upp och sen hela vägen ner på andra sidan.
Men egentligen vill jag hävda att när en jump infantry-modell ska hoppa över ett hus så ska man mäta hela vägen upp och sen hela vägen ner på andra sidan.
Vad händer då om en suit står uppe på en byggnad och vill hoppa ner säg sex tum i assaultfasen men bara slår 5?
-
Doc Sniksnak
Nu finns regler för att hoppa ner från byggnader (och ta skada).
Jump infantry störs inte av terräng som befinner sig mellan start och slutpunkten för sin förflyttning, så länge man använder sig av att "hoppa" istället för att förflytta sig normalt. Att mäta horisontellt dvs 2D är helt enligt reglerna.
(Detta kan tolkas som att gubbarna hoppar så pass högt eller att de helt sonika teleporterar sig rakt igenom objektet.)
Om man däremot har en startpunkt eller slutpunkt som är på en annan nivå, så förlorar man det antal tum i förflyttningen horisontellt som man rör sig vertikalt.
(Detta kan tolkas som att gubbarna hoppar så pass högt eller att de helt sonika teleporterar sig rakt igenom objektet.)
Om man däremot har en startpunkt eller slutpunkt som är på en annan nivå, så förlorar man det antal tum i förflyttningen horisontellt som man rör sig vertikalt.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
de klarar sitt dangerous terrain test om de slår en femma. men alla individer måste slå en egen tärning.Ogglas skrev:Vad händer då om en suit står uppe på en byggnad och vill hoppa ner säg sex tum i assaultfasen men bara slår 5?
Ja' än't bittä'!
Jag menade om det nu är så att jet pack infantry måste mäta 3D och ska hoppa ner för en byggnad och inte slår tillräckligt högt på sina 2d6 så kommer dom alltså stänga av sina jet packs mitt i luften och falla handlöst till marken..
- guildmaster
- Kontakt:
Om orkspelare ser jag inget konstigt med det. De däringa raketpaketen e skoj men lite opålitliga.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Jet- / jump- enheter som hoppar till och från höjder mäter i 3D. Dvs. Står du på 2:a våningen och vill hoppa till en plats på marken en bit bort så mäter du från basen på din modell och i 3d mot den plats där du vill landa. Har du inte tillräckligt med förflyttning för att nå till denna plats kan du 'hoppa' ned(natures own force(eller vad det nu heter)) som Doc Snicksnack var inne på. Men då tar du elakare dangerous.
Så i ditt fall, om ditt jet-hopp inte ger dig det avstånd som behövs för att nå marken kan du inte komma dit utan får stå kvar eller hoppa enligt hopp-regler(tror de står bland relger för ruins).
Vanliga infanterister måste gå till den plats där de vill "klättra" upp eller ned i 2D, sedan gå rakt upp/ned och sedan fortsätta på denna våning i 2D.
Så i ditt fall, om ditt jet-hopp inte ger dig det avstånd som behövs för att nå marken kan du inte komma dit utan får stå kvar eller hoppa enligt hopp-regler(tror de står bland relger för ruins).
Vanliga infanterister måste gå till den plats där de vill "klättra" upp eller ned i 2D, sedan gå rakt upp/ned och sedan fortsätta på denna våning i 2D.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!