Fateweavers omrull från reserve?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av DHettNeck »

kombat skrev:
DHettNeck skrev:Det är ju precis tvärt om. Man MÅSTE vara på bordet för att modellens regler skall räknas om det inte står annorlunda.
och var hittar du det regelstödet?
Jag behöver inget stöd, det är ni som säger att saker funkar utanför bordet som måste hitta stöd för det, då reglerna säger vad man FÅR göra, inte vad man inte får göra.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Ja. Kairos är i min armé. Han ger mig en re-roll per player turn. Glasklart i hans regler.

Det är du som hittar på saker om "på bordet". Det är DU som behöver hitta regelstöd. Gör det så kan vi fortsätta diskussionen sen.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Ja. Kairos är i min armé. Han ger mig en re-roll per player turn. Glasklart i hans regler.

Det är du som hittar på saker om "på bordet". Det är DU som behöver hitta regelstöd. Gör det så kan vi fortsätta diskussionen sen.
Ok. Ska man ha det på ditt sätt så borde man kunna aktivera sin Puretide Engram eurochip som tauspelare även när modellen är i reserv. Mej veterligen har ingen kört så. Eller gamla RoW, ingen har tyckt att den fungerar utanför bordet.

Genom alla editioner har det alltid varit accepterat att regler bara är aktiva när modellen som har den är på bordet. Det finns inget som säger annorlunda numera. På vissa regler står det att man ska vara "alive" för att dom ska fungera, som tex warlord traiten. Detta står inte på staven, har man då alltså även kvar sin reeroll även om fågeln dör? (vilket är typ samma som reserv).

Sen så har du fel angående "burden of proof". Det är du som vill göra något, så det är du som måste hitta stöd för det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

daskad

Inlägg av daskad »

Du får väl gärna aktivera din Puretide, men det hjälper dig inte direkt
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Kan ju lika gärna vara båda fallen som gäller?
Står ingenstans att han måste vara på bordet, men inte heller att han inte behöver vara där.

Men jag lutar åt att hålla med Tröger. Om man kommer undan med detta, hur många andra liknande fall finns det? FAQ ngn... ? Atm får man väl ta det hela med TO.

Hur som så kommer denna disskusion kunna påverka hur fatey spelas i ETC.

@ Daskad, nja. Du väljer puretide i början av movment. Har du killen i reserv så e jag itne säker på att du får använda den då han kommer in först efter att du försökt använda den.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

daskad

Inlägg av daskad »

Det finns ju saker som det står att de måste vara på bordet för att användas. Då känns det som att det borde stå på alla saker som måste vara på bordet om de får användas?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Halvar

Inlägg av Halvar »

Jag har svårt att kolla wording nu men hive tyrants hive commander funkar inte från reserv, liksom gamla autarchförmågan. Enda jag vet som går en konstig väg på den punkten är inperial guards reservmekanik (officer of the fleet?)
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Halvar skrev:Jag har svårt att kolla wording nu men hive tyrants hive commander funkar inte från reserv, liksom gamla autarchförmågan. Enda jag vet som går en konstig väg på den punkten är inperial guards reservmekanik (officer of the fleet?)

Hive Commander funkar absolut om han är i reserv! Det står "while he's alive" och vad jag vet så lever han i reserv då han kommer in levande, inte död.

Gamla Runes of Warding hade wordingen "whilst On The table" vilket är en helt annan sak.
Varför skulle denna wording finnas om det inte antogs att man får använda allt annat även när man är av bordet?

Jag vill gärna se en wording som säger att sådana saker inte funkar i reserv?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

daskad

Inlägg av daskad »

Varför funkar inte Hive Tyranten? Det står endast while the hive tyrant is alive
Felix "Daskad" Thuresson

Halvar

Inlägg av Halvar »

För att faqn säger så. Eller gjorde sist jag kollade.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar