Diskussion kring kompens inverkan på turneringsresultat
Re: DefCon
instämmer.. tycker också att VP-boost som "komp"-ensation
låter som en vettig idé.
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.
Modiferieras VP så kommer man antagligen inte kunna få 20-0 med den hårdarelistan ändå, eftersom den snällare listan får bonus i VP och antagligen skrapar ihop nåt BP på det. Alltså: Sak sammaNefrums skrev:Min högst personliga åsikt är att man ska kunna få mellan 0-20p på en match oavsett komp. Dvs det är bättre att modifiera VP istället...
En bild säger mer än 1000 kaniner
-
Booogeyman
Skillnaden är att jag får garanterade TP med modifiering. Medans bonus VP ger mig en fördel i matchen som jag måste försvara. Typ leda med 2-0 i ishockey innan matchen börjar.imp skrev:Modiferieras VP så kommer man antagligen inte kunna få 20-0 med den hårdarelistan ändå, eftersom den snällare listan får bonus i VP och antagligen skrapar ihop nåt BP på det. Alltså: Sak sammaNefrums skrev:Min högst personliga åsikt är att man ska kunna få mellan 0-20p på en match oavsett komp. Dvs det är bättre att modifiera VP istället...
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
Hur många steg är det på kompen? Hur svårt verkar det vara att maxa poängen per uppdrag?Katarsis skrev:Skall bli oerhört spännande att se resultatet utav QFA nästa helg, där får man 75 VP per kompsteg man har högre än sin motståndare, samt ett gammalt vanligt komppåslag efter sista matchen. Håller tummarna för att det är ett bra system som 40k kan sno.Argos skrev:Väl talat.Nefrums skrev:Min högst personliga åsikt är att man ska kunna få mellan 0-20p på en match oavsett komp. Dvs det är bättre att modifiera VP istället...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Det är Fantasy om det inte framkom. Ett Kompsteg enligt WPS-mallen är 200 VP, man måste dock vara lite insatt i den mallen för att förstå hur mycket 200 VP egentligen är. Uppdragen är näst intill obefintliga, så det är det vanliga 100 VP för quarter, general och flaggor, och lite till har jag för mig. Så det är svårt att jämföra med 40k, man får ta sig en rejäl funderare för att komma på hur många VP varje kompsteg skall vara värt.egge skrev:Hur många steg är det på kompen? Hur svårt verkar det vara att maxa poängen per uppdrag?
Detta kan nog tas som en egen tråd om admin så känner.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten
Bröt ut de delar som inte handlade om DefCon.
//Moderator-HeadWar
//Moderator-HeadWar
Om VPn skall modifieras så får vi nog se över hela upplägget på uppdrag. En listas hårdhet torde även påverka möjligheten till att hålla objektiv. Så om objektivsdelen och VP delen är separerade så måste en ändring till där med. Vill påpeka att jag förordar en uppdelning mellan objektiv och VP.Katarsis skrev:Det är Fantasy om det inte framkom. Ett Kompsteg enligt WPS-mallen är 200 VP, man måste dock vara lite insatt i den mallen för att förstå hur mycket 200 VP egentligen är. Uppdragen är näst intill obefintliga, så det är det vanliga 100 VP för quarter, general och flaggor, och lite till har jag för mig. Så det är svårt att jämföra med 40k, man får ta sig en rejäl funderare för att komma på hur många VP varje kompsteg skall vara värt.egge skrev:Hur många steg är det på kompen? Hur svårt verkar det vara att maxa poängen per uppdrag?
Detta kan nog tas som en egen tråd om admin så känner.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten
Låter rörigt, ska man modifiera VP direkt så får man nog "gå tillbaka" till att varje objektiv på något sätt ger VP, istället för att man får separata TurneringsPoäng (Ska vi komma överens om att kalla dem TP? Eller BattlePoints, BP?) för VP och för objektiv.
Det vore förvisso intressant med två separata komp-poäng, en för hur bra listan är på att utföra objektiv och en för hur bra listan är på att ta VP, men om man har Kill Points-uppdrag med så tror jag inte att det ens är möjligt, för att inte tala om vilken enorm huvudvärk det blir för kompbedömarna.
Det vore förvisso intressant med två separata komp-poäng, en för hur bra listan är på att utföra objektiv och en för hur bra listan är på att ta VP, men om man har Kill Points-uppdrag med så tror jag inte att det ens är möjligt, för att inte tala om vilken enorm huvudvärk det blir för kompbedömarna.
-
Gonka Koff
Nu fattar jag inte längre vad vi snackar om (min förvirring började med Nefrums post). Det spelar väl ingen roll vilken del av resultatet som justeras?Hylander skrev:Om VPn skall modifieras så får vi nog se över hela upplägget på uppdrag. En listas hårdhet torde även påverka möjligheten till att hålla objektiv. Så om objektivsdelen och VP delen är separerade så måste en ändring till där med. Vill påpeka att jag förordar en uppdelning mellan objektiv och VP.
Att justera VP med två steg torde bli samma slutsiffra som att justera totala resultatet med två steg?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
För det mesta är det nog ingen större skillnad, men har du lägre komp än din motståndare är det inte möjligt att få 20-0 om du modifierar TP istället för VP.Gonka Koff skrev:Nu fattar jag inte längre vad vi snackar om (min förvirring började med Nefrums post). Det spelar väl ingen roll vilken del av resultatet som justeras?
Att justera VP med två steg torde bli samma slutsiffra som att justera totala resultatet med två steg?