Diskussion kring kompens inverkan på turneringsresultat

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Diskussion kring kompens inverkan på turneringsresultat

Inlägg av HeadWar »

sourpus skrev:i kombination med att RT-mall-kompen delas med 5, gör att kompen spelar försvinnande liten roll.
Försvinnande liten? I beg to differ... Två kompsteg är fem turneringspoäng, vilket på t ex SydCon var skillnaden mellan andra och femte plats.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: DefCon

Inlägg av Katarsis »

HeadWar skrev:Två kompsteg är fem turneringspoäng
Hur tänker du nu? Det beror ju helt på vad man möter för komp. Och jag håller med Sourpus om att kompen inte spelar så stor roll. Ta t.ex. komp 28 (komp 6) möter komp 52 (komp 10), komp 6-armén har då en ungefär 50% hårdare armé (enligt en 100-skala) men förlorar endast 2 turneringspoäng på det. Jag kommer definitivt spela med en komp 28-armé.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Det är ju i princip samma system som användes på SydCon och BSK, så jag vet inte varför allt rabalder kommer först nu.

sourpus

Inlägg av sourpus »

rabalder och rabalder.. (vet inte varför jag börjar tänka på rabarber.. kanske borde äta frukost.. :) )
jag ser det mest som ett konstaterande att kompen kommer spela en ytterst liten roll (detta påstående skall förstås som att jag menar att det finns få turneringstekniska incitament för att spela en högkomps-lista. huruvida man tar hänsyn till faktorer som komp, rolighet och dylikt när man skapar sin lista är en helt annan diskussion som inte hör hit just nu).
sedan är det givetvis upp till mig som spelare att acceptera upplägget eller att inte åka på turneringen, vilket är ett lätt val eftersom det ändå för mig mest handlar om att åka bort en helg och dricka öl och spela 40k :L .

ovanstående (förrutom mitt svammel om rabarber) är varför jag propagerar för komp-lottning, men då lottningen är upp till arrangören att bestämma ska jag inte tjata.. så mycket i alla fall.. :)
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Katarsis skrev:
Hur tänker du nu? Det beror ju helt på vad man möter för komp.
Nope. Har du t ex komp 8 istället för komp 6 kommer du få ett poäng mer i justering per slag än du skulle ha fått annars, oavsett vem du möter. Frågan är bara om man tror sig kunna låta bli att tappa det där poänget under själva slaget.
Katarsis skrev:Och jag håller med Sourpus om att kompen inte spelar så stor roll. Ta t.ex. komp 28 (komp 6) möter komp 52 (komp 10), komp 6-armén har då en ungefär 50% hårdare armé (enligt en 100-skala) men förlorar endast 2 turneringspoäng på det.
Så om den hårdare armén tar 50% mer poäng än sin motståndare (kan man verkligen räkna hårdhet på det här sättet?) så blir det 12-8, justerat till 10-10. Kompen fungerar! Hallelujah! :D
Katarsis skrev:Jag kommer definitivt spela med en komp 28-armé.
Låter som ett monumentalt misslyckande för hela kompsystemet om man automatiskt tjänar på att ha en så lågt kompad/hård lista som möjligt. Att döma av tidigare turneringar som har använt exakt det här systemet så är det som tur är inte så.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

HeadWar skrev:
Katarsis skrev:
Hur tänker du nu? Det beror ju helt på vad man möter för komp.
Nope. Har du t ex komp 8 istället för komp 6 kommer du få ett poäng mer i justering per slag än du skulle ha fått annars, oavsett vem du möter. Frågan är bara om man tror sig kunna låta bli att tappa det där poänget under själva slaget.
Katarsis skrev:Och jag håller med Sourpus om att kompen inte spelar så stor roll. Ta t.ex. komp 28 (komp 6) möter komp 52 (komp 10), komp 6-armén har då en ungefär 50% hårdare armé (enligt en 100-skala) men förlorar endast 2 turneringspoäng på det.
Så om den hårdare armén tar 50% mer poäng än sin motståndare (kan man verkligen räkna hårdhet på det här sättet?) så blir det 12-8, justerat till 10-10. Kompen fungerar! Hallelujah! :D
Katarsis skrev:Jag kommer definitivt spela med en komp 28-armé.
Låter som ett monumentalt misslyckande för hela kompsystemet om man automatiskt tjänar på att ha en så lågt kompad/hård lista som möjligt. Att döma av tidigare turneringar som har använt exakt det här systemet så är det som tur är inte så.
Håller med HeadWar, ser inte de stora missarna i det här kompsystemet.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

HeadWar skrev: Låter som ett monumentalt misslyckande för hela kompsystemet om man automatiskt tjänar på att ha en så lågt kompad/hård lista som möjligt. Att döma av tidigare turneringar som har använt exakt det här systemet så är det som tur är inte så.
Det har man nästan alltid gjort på kompade turneringar i Sverige, så det är inget nytt.

När jag började med kompmallen så trodde jag inte att det skulle vara möjligt att spela med så pass lågkompande listor som det nu är tillåtet att spela med (ursprungstanken var ju att kompen skulle vara en procentsats som man modifierade sitt matchresultat med). Men såsom kompsystemet ser ut på t.ex. DeffCon så kommer jag spela efter de förutsättningarna. Men vi får väll komma överens om att vara oense.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Min högst personliga åsikt är att man ska kunna få mellan 0-20p på en match oavsett komp. Dvs det är bättre att modifiera VP istället...
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Argos

Inlägg av Argos »

Nefrums skrev:Min högst personliga åsikt är att man ska kunna få mellan 0-20p på en match oavsett komp. Dvs det är bättre att modifiera VP istället...
Väl talat.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Argos skrev:
Nefrums skrev:Min högst personliga åsikt är att man ska kunna få mellan 0-20p på en match oavsett komp. Dvs det är bättre att modifiera VP istället...
Väl talat.
Skall bli oerhört spännande att se resultatet utav QFA nästa helg, där får man 75 VP per kompsteg man har högre än sin motståndare, samt ett gammalt vanligt komppåslag efter sista matchen. Håller tummarna för att det är ett bra system som 40k kan sno.

Skriv svar