Snabb fråga:
Väljer man riktning eller slår man hur långt man går först?
Hit and run
Hit and run
Alexander Merinen
Re: Hit and run
riktning först.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag skulle säga tvärt om. I texten säger dom först 3d6" och sen any direction. Så jag skulle säga att man väljer riktning sen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Kan vara lite 4e rester hos mig men efter att läst texten är jag inte direkt övertygad om det ena eller det andra.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Det står inget om att man ska välja riktning först, det var i 4th.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Kollade i 4th-reglerna, det står inget sånt där heller.
Kan inte hitta det på Seraphimerna ens. De gör dessutom inte bara en förflyttning, de gör ett regelrätt fall back move, vilket vad jag kan förstå innebär att de skulle kunna bli fångade och förstörda om de slår lågt och står lite konstigt i förhållande till andra fiendeenheter.
Fördelen med Seraphimernas variant är att det redan är definierat i moralreglerna vad som händer om man slår "för kort" för att komma loss, i den "riktiga" Hit and Run är det helt odefinierat.
Kan inte hitta det på Seraphimerna ens. De gör dessutom inte bara en förflyttning, de gör ett regelrätt fall back move, vilket vad jag kan förstå innebär att de skulle kunna bli fångade och förstörda om de slår lågt och står lite konstigt i förhållande till andra fiendeenheter.
Fördelen med Seraphimernas variant är att det redan är definierat i moralreglerna vad som händer om man slår "för kort" för att komma loss, i den "riktiga" Hit and Run är det helt odefinierat.
Då bör hit and run in i sweFAQ för konsekvensen skull. (Förutsatt att vi reder ut hur och om BRBs regel gäller.)
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!
Så du bygger en regeltolkning på en meningsuppbyggnad? Regeln säger varken det ena eller det andra så det är fritt att tolka hursom. Tar upp det med SVFAQ.DHettNeck skrev:Jag skulle säga tvärt om. I texten säger dom först 3d6" och sen any direction. Så jag skulle säga att man väljer riktning sen.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"