Ymgarl Genestealers

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
LillePer

Ymgarl Genestealers

Inlägg av LillePer »

Där tror jag du har fel Peter. De delar bara regeln brood telepathy. Enligt mig iaf.

Mortarion

Re: Ymgarl Genestealers

Inlägg av Mortarion »

Håller med om att FAQ:n enbart säger att de har Brood telepathy, inget annat.

Jonas

Inlägg av Jonas »

Tirumbar skrev: Yes in ALL cases som är listade i frågan - JA.
Inte Yes in ALL cases som vi kan komma på som inte står i frågan.

GW FAQ svarar bara PRECIS på vad som frågas, inte att användas som prejudikat eller dyl.
(Om vi nu skall vara sådana här "bokstavsbarn" som det är kul att vara ibland)

Men "yes in all cases" innebär väl även yes på första frågan i stycket och inte bara på exemplena?

Användarvisningsbild
Flogger

Ymgarl Genestealers

Inlägg av Flogger »

Som Felix säger, varför skulle bara vissa saker föras över när frågan är specifik för alla special regler?

Exemplena är just bara det, exempel, frågan bör kunnas svaras på utan exempel, eller? Bara för man tar ett exempel så utesluter det väl inte andra exempel? Samt är exemplet om Brood Telepathy helt onödigt då det i codexet står "Brood telepathy" under Ymgarls special rules.

Frågan är special rules, inte någon specifik sådan.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Flogger skrev:Som Felix säger, varför skulle bara vissa saker föras över när frågan är specifik för alla special regler?
För att samtliga dessa exempel står även i Unit entryn i Army Listen på dessa unika enheter.
På Ymgarls står det Brood telephaty bland specialreglerna, men på deras sida står inte hur regeln fungerar, utan bara en hänvisning till s40 där regeln står för vanliga Genestealers.

Likadant är det med de andra exempeln i FAQen, Deathleapern har tex specialregeln Chameleonic Skin och Doomen har Warp Field, men du måste bläddra till Lictorns respektive Zoanthropens sidor för att se vad specialregeln innebär.

Jag hävdar bestämt att det bara gäller just de exempeln som ges i FAQen, eftersom dessa exempel även står i Entryn till sina units. Förklaringen av dessa specialregler däremot står på deras "moder-units" - vilket jag tycker FAQen förtydligar.

Halvar

Inlägg av Halvar »

man har inte alls nå jävla synapse creature på sin doom.
om man däremot kollar i reglerna för de specialregler som finns för grundflurerna så står det saker som "A warp field grants a zoanthrope a 3+ invulnerable save." och doom har ett warp field. utan FAQn så hade det varit väääldigt onödigt att ge doomen warp field eftersom han inte kan dra nytta av den eftersom han tekniskt sett är en muterad zoanthrope. samma sak gäller för deathleaper, där ger chameleonic skin och pheromone trail specialeffekter till lictors men även deathleapern har dessa förmågor.

så det har inte heller så stor betydelse att själva regeln inte står beskrivet i specialfallens unitentry, för sådant är bara att hänvisa vidare. det är den spcifika wordingen som nämner själva enheten som ligger till grund för FAQ-svaret. och ja, det har frågats flitigt från folk på thetyranidhive innan FAQn kom eftersom folk inte fick använda sig av reglerna på turneringar.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Flogger

Ymgarl Genestealers

Inlägg av Flogger »

Exemplen känns inte som att de bör behövas för regler.

På de turneringar jag varit på har de rulat Doom som synapse då han ÄR en zoanthrope.

Men jag är nöjd så länge vi finner någon form av consensus så jag vet hur jag ska spela och bygga listor :)

Halvar

Inlägg av Halvar »

spelar du det som att doomen har warp blast också?

nejdu, de räknas bara som sin grund-art för att de faktiskt ska kunna ha användning av regler som nämns i exemplen. en doom som har warp field utan att vara en zoanthrope ger absolut ingenting. någonting annat har 3+ invo för att man har en doom på planen, men alla som får det av doomen har det redan.

varför i hela friden har doomen instinctive behaviour - feed om den har synapse? det är juh lite smått jättesjukt eftersom ingenting kan ta bort synaps och man inte kan välja att ignorera att använda den.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Flogger

Ymgarl Genestealers

Inlägg av Flogger »

Halvar skrev:spelar du det som att doomen har warp blast också?

varför i hela friden har doomen instinctive behaviour - feed om den har synapse? det är juh lite smått jättesjukt eftersom ingenting kan ta bort synaps och man inte kan välja att ignorera att använda den.
Nej. Ligger Warp blast under special rules?

Det hade ju inte varit första gången GW FAQade bort något, eller?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Det FAQ-svaret ger INGA regler som modellerna inte har under sitt entry. Y.stealers har på inget sätt inflitrate.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar