Necrons
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Necrons
Jag verkar vara en av väldigt få som spelar Necrons på turneringar så jag tänkte komma med lite förslag.
1. Flayed Ones kan gott få +1 per modell över 4-5 i enheten. Dom är alldeles för dåliga eftersom dom inte är troops.
2. Wraiths kan få ett litet minus för enhet nr tre, kanske -(2-4).
3. Destroyers är på tok för hårt kompade med tanke på hur lätt dom dör. Ta bort -5 för andra enheten och ge tredje enheten -5 istället för -10.
4. Ge första Monolithen -15 istället för -20.
5. Scarab Swarms borde få -1 per Swarm efter nr 5 i enheten. 3-4 Swarms är inte speciellt bra.
1. Flayed Ones kan gott få +1 per modell över 4-5 i enheten. Dom är alldeles för dåliga eftersom dom inte är troops.
3. Destroyers är på tok för hårt kompade med tanke på hur lätt dom dör. Ta bort -5 för andra enheten och ge tredje enheten -5 istället för -10.
5. Scarab Swarms borde få -1 per Swarm efter nr 5 i enheten. 3-4 Swarms är inte speciellt bra.
@Magnus: Tror inte att det är pga kompmallen som få spelar Necrons, men vi ser över dina förslag.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Det tror inte jag heller. Men jag tror att för oss som ändå spelar dom så hade det varit kul om inte kompen gjorde det änu svårare än vad det redan är. Som vi alla vet så lider Necrons riktigt mycket av reglerna i 5th.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Problemet som jag ser det är inte att necrons får för dålig komp utan att dom är för tråkiga för att nån ska spela dom. Bara för att en armé är trist att spela så ska man inte ge den bättre komp en den förtjänar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Jag tycker att många Codexar är tråkiga men det hör inte hemma i komp diskussionen. Det spelar ingen roll vilken Codex som är populärast.
Det handlar om att inte Necrons ska bli sämre än va dom redan är pga kompen. Det är lättare att få en populär Codex att ligga rätt i komp än en mindre populär eftersom den spelas mycket mer. Därför kommer jag med förlag så att även Necrons Codex kan så småningom hamna rätt.
Det handlar om att inte Necrons ska bli sämre än va dom redan är pga kompen. Det är lättare att få en populär Codex att ligga rätt i komp än en mindre populär eftersom den spelas mycket mer. Därför kommer jag med förlag så att även Necrons Codex kan så småningom hamna rätt.
-
ZimmeZitron
Jag håller med. Jag spelade necrons hyffsat mycket på turneringar i 4 ed men när 5 ed kom så blev de så grymt tråkiga att spela så jag la dem på hyllan. Kompmallen har nästan fått mig att vilja testa dem på en turnering igen i 5 ed eftersom jag tycker de får helt OK komp. Så jag tycker inte det är kompen det är fel på.DHettNeck skrev:Problemet som jag ser det är inte att necrons får för dålig komp utan att dom är för tråkiga för att nån ska spela dom. Bara för att en armé är trist att spela så ska man inte ge den bättre komp en den förtjänar.
"When a player is the best in his position in the world and doesn’t play for Real Madrid, you have to consider it a waste."
- Sergio Ramos
- Sergio Ramos
Hehe, ja du har väl förmodligen rätt då . Jag menar du har ju ändå nästan funderat på att spela Necrons på turnering i 5th så du borde ju veta om kompen ligger rätt.ZimmeZitron skrev:Jag håller med. Jag spelade necrons hyffsat mycket på turneringar i 4 ed men när 5 ed kom så blev de så grymt tråkiga att spela så jag la dem på hyllan. Kompmallen har nästan fått mig att vilja testa dem på en turnering igen i 5 ed eftersom jag tycker de får helt OK komp. Så jag tycker inte det är kompen det är fel på.DHettNeck skrev:Problemet som jag ser det är inte att necrons får för dålig komp utan att dom är för tråkiga för att nån ska spela dom. Bara för att en armé är trist att spela så ska man inte ge den bättre komp en den förtjänar.
Jag tror iaf att kompen kan bli bättre för Necrons.
-
ZimmeZitron
Fast det säger ju ingeting om hur mycket jag spelat dem utanför turneringar, så någon liten erfarenhet har jag nog...Magnus skrev:Hehe, ja du har väl förmodligen rätt då . Jag menar du har ju ändå nästan funderat på att spela Necrons på turnering i 5th så du borde ju veta om kompen ligger rätt.ZimmeZitron skrev:Jag håller med. Jag spelade necrons hyffsat mycket på turneringar i 4 ed men när 5 ed kom så blev de så grymt tråkiga att spela så jag la dem på hyllan. Kompmallen har nästan fått mig att vilja testa dem på en turnering igen i 5 ed eftersom jag tycker de får helt OK komp. Så jag tycker inte det är kompen det är fel på.DHettNeck skrev:Problemet som jag ser det är inte att necrons får för dålig komp utan att dom är för tråkiga för att nån ska spela dom. Bara för att en armé är trist att spela så ska man inte ge den bättre komp en den förtjänar.
![]()
Jag tror iaf att kompen kan bli bättre för Necrons.
1. Tyckte också att Flayed Ones borde ge kompplus från början, men man ska nog vara väldigt försiktig med enheter som ger plus i en armé som börjar på hela 115 KP, om de inte är sjuuukt dåliga då. Eventuellt något litet, typ +2 om de är 8 eller fler.Magnus skrev:Jag verkar vara en av väldigt få som spelar Necrons på turneringar så jag tänkte komma med lite förslag.
2. Håller med. 9 wraiths är 369 poäng som inte ger minus i komp, tycker tredje enheten skulle ge minst -3.
3. Håller absolut inte med. Det är ju inga problem att göra en lista med 10 Destroyers och 6 Heavy Destroyers och fortfarande få medelkomp/över medelkomp. De är riktigt bra och förtjänar absolut inte mindre minus, snarare tvärtom.
4. -15 för en Monolith känns ju knappt. Tycker -20 känns helt okej jämfört med annat i listan.
5. Varför uppmuntra till att ta flera små grupper istället för en stor? Är verkligen två små grupper sämre än en stor? Hur? Nackdelarna är väl att de tar upp ett värdefullt FA-val och blir en extra KP, dock används det ju knappt på svenska turneringar ändå. Men det finns också fördelar med två grupper på slagfältet.
"When a player is the best in his position in the world and doesn’t play for Real Madrid, you have to consider it a waste."
- Sergio Ramos
- Sergio Ramos
Jag tycker inte att Necrons har problem att spela "Friendly games" men på turneringar är det svårt.
"1. Tyckte också att Flayed Ones borde ge kompplus från början, men man ska nog vara väldigt försiktig med enheter som ger plus i en armé som börjar på hela 115 KP, om de inte är sjuuukt dåliga då. Eventuellt något litet, typ +2 om de är 8 eller fler.
2. Håller med. 9 wraiths är 369 poäng som inte ger minus i komp, tycker tredje enheten skulle ge minst -3.
3. Håller absolut inte med. Det är ju inga problem att göra en lista med 10 Destroyers och 6 Heavy Destroyers och fortfarande få medelkomp/över medelkomp. De är riktigt bra och förtjänar absolut inte mindre minus, snarare tvärtom.
4. -15 för en Monolith känns ju knappt. Tycker -20 känns helt okej jämfört med annat i listan.
5. Varför uppmuntra till att ta flera små grupper istället för en stor? Är verkligen två små grupper sämre än en stor? Hur? Nackdelarna är väl att de tar upp ett värdefullt FA-val och blir en extra KP, dock används det ju knappt på svenska turneringar ändå. Men det finns också fördelar med två grupper på slagfältet."
1. Flayed Ones är sjukt dåliga.
2.
3. Heavy Destroyers suger. Vanliga Destroyers är bra det håller jag med om men dom är också bara en Necron med T5 för 50p, inte speciellt svårt att döda.
4. Jag tycker -15 för första eftersom den behövs i nästan alla listor och att spela med en är inte så grymt farligt. Den skjuter mycket sämre än många andra tanks, men visst den är svår att döda. (naturligtvis är teleporteringen en grym grej, men med tanke på hur dåliga Warriors är så behöver dom det)
5. 3-4 Scarab Swarms klarar inte av mycket, dom är lätta att skjuta bort och klarar sig inte ens en runda i närstrid (mot vettigt motstånd) så man kan inte uppehålla farliga enheter med dom. Sen tar dom upp en väldigt viktig FA plats eftersom Necrons har mycket bra FA men sämre Eliter tex.

"1. Tyckte också att Flayed Ones borde ge kompplus från början, men man ska nog vara väldigt försiktig med enheter som ger plus i en armé som börjar på hela 115 KP, om de inte är sjuuukt dåliga då. Eventuellt något litet, typ +2 om de är 8 eller fler.
5. Varför uppmuntra till att ta flera små grupper istället för en stor? Är verkligen två små grupper sämre än en stor? Hur? Nackdelarna är väl att de tar upp ett värdefullt FA-val och blir en extra KP, dock används det ju knappt på svenska turneringar ändå. Men det finns också fördelar med två grupper på slagfältet."
1. Flayed Ones är sjukt dåliga.
2.
3. Heavy Destroyers suger. Vanliga Destroyers är bra det håller jag med om men dom är också bara en Necron med T5 för 50p, inte speciellt svårt att döda.
4. Jag tycker -15 för första eftersom den behövs i nästan alla listor och att spela med en är inte så grymt farligt. Den skjuter mycket sämre än många andra tanks, men visst den är svår att döda. (naturligtvis är teleporteringen en grym grej, men med tanke på hur dåliga Warriors är så behöver dom det)
5. 3-4 Scarab Swarms klarar inte av mycket, dom är lätta att skjuta bort och klarar sig inte ens en runda i närstrid (mot vettigt motstånd) så man kan inte uppehålla farliga enheter med dom. Sen tar dom upp en väldigt viktig FA plats eftersom Necrons har mycket bra FA men sämre Eliter tex.
-
ZimmeZitron
Det får stå för dig. För min del är det ingen gigantisk skillnad. Men det beror väl på vem man spelar med etc.Magnus skrev:Jag tycker inte att Necrons har problem att spela "Friendly games" men på turneringar är det svårt.
3. Heavy Destroyers är ju det enda bra långdistans-AT som necrons har. En laserkanon på jetbike suger inte enligt mig. Visst Destroyers kan plocka transporter men mot tyngre saker är Heavy-kusinerna bra.Magnus skrev: 3. Heavy Destroyers suger. Vanliga Destroyers är bra det håller jag med om men dom är också bara en Necron med T5 för 50p, inte speciellt svårt att döda.
4. Det finns ju arméer som knappt kan döda monolithen och den där Power Matrixen är rätt bra, ja. Att säga att den måste vara med i alla listor och därför inte ska ge minus håller inte enligt mig.
- Sergio Ramos
- Sergio Ramos