Kände vi kunde lyfta ut målningen ur förra tråden nu.Asplund
Mall är jag personligen emot, även att spelarna bedömer varandra.
Jag håller helt med om Trögers kritik. Vet inte om det beror på allies, men många armeer var verkligen på gränsen för vad jag anser ok att spela med. Om t.ex. huvudarmen är TT+, men allies knappt är basade har två färger och inga highlights är det TT-- i min värld.
Samt att jag även hörde om spelare som körde med helt omålade modeller. Omålade modeller hade inte gett målningsminus, utan skulle "bara" räknats som döda.
Har inte diskuterat detta med någon ännu. Men en fundering jag har till nästa år (och nu kommer jag säga emot mig själv) är:
* Ändra gratispoängen vi gav ut, till 21, eller kanske 20, som TT faktiskt ska vara.
* Behålla systemet för att anmäla sig för extra bedömning.
* Själva markera armeer vi känner borde granskas för eventuella minus, och där använda mall... Subjektivt komma överens om hur ball/snygg en arme är görbart, komma överens hur ful/oklar en arme är blir svårare. Denna mall skulle kunna likna våra tidigare mallar, fast bara innehålla negativa värden.
Utkast:
Baser: -1 till -2
Highlights: -1 till -2 (samma system som ovan). Många hade fått -2 i år.
Skuggor: -1 (Ser inte det som lika stort problem)
WYSIWYG: -1 till -2
Skavanker: -1 till -2 Saknade armar, luckor, krokigt limmat m.m.
-2 får man om många modeller har samma fel. -1 om man har en enstaka omålad bas t.ex..
Samtidigt tycker jag om att vi nästan enbart främjade snygga armeer i år och inte slog folk på fingrarna som inte är lika intresserade av målning.
Kanske skulle man kunna cappa mängden minus man kan få. Men ett tydligt incitament för att ha en jämnsnygg arme saknades i år, tyvärr.
Tröger
Jag tycker inte riktigt målningsbedömningenhöll måttet i år faktiskt. Jag kollade igenom listan, och det lägsta som delades ut var 21p. Dock såg jag flera arméer på GC som inte var i närheten av TT eller ens färdigmålade. Skall målningspoängen sporra folk att måla klart (vilket är den absolut viktigaste rollen den har) så måste arméer som inte är färdigmålade/målade med 2-3 färburkar få mindre poäng än TT/TT+ arméer.
Fanni
En väldigt vettig kritik +1, och jag förstår den.
Hade jag och Johan sett de omålade figurerna så hade vi, som Johan skrev, sagt åt honom att de inte kommer räknas under turneringen. Men, det är väl rätt lätt att smyga ner lite ofärdiga figurer när bedömarna kommer.
Vi skulle kunna ha ett notissystem där motspelaren anmäler, men det lär ge en rätt dålig stämning, och hade inte använts. Om det inte är två personer som känner varandra och vill jävlas sinsemellan.
Sen måste jag själv erkänna att det är fan helt vansinnigt att målningsstandarden i den här hobbyn har sjunkit som den gjort. För fyra år sedan hade det inte varit på tal om att komma med en omålad armé, om det inte var någon av de beryktade mongona som spelade, och dessutom hade alla (oavsett förmåga) ansträngt sig för att måla så bra de kan. Nu blev jag glad att, efter 8 bord i rad, äntligen se någon som hade orkat göra highlights, även om de inte var svinsnygga.
Kanske är jag gammal och sur, men mängden arméer som såg ut som något som min 4-åriga dotter målat, var rätt många. Jag kan inte tro att det finns så många människor som är 20+ som inte har utvecklat sin öga-handkoordination eller försöker göra lite bättre än tidigare.
Peder
Själva bedömningen tyckte jag var bra! Just med det faktum att man själv fick avgöra om man ville ha mer än TT (TT standard är ju extrem subjektiv och vissa vill/kan eller har inte tid att måla så mycket som andra) Själv tycker jag det är försöket till att måla räknas högre än själva resultatet men det går ju såklart inte att bedöma! Därför tyckte jag årets system fungerade bra mot alla parter! En bra utgångspunkt för egenkontroll om en figur är TT eller inte är att behöver du fråga så är den inte TT....
Dock så ska ju sägas att dyka upp med omålade eller obasade figurer kan ju inte vara ok! För mig är det här en visuell hobby och orkar man inte ens måla sin gubbar förstår jag inte varför man spelar ett spel som i min mening har ganska dåliga regler jämfört med mängder av andra bräd- figurspel där man inte behöver måla nånting?
Sen kan jag inte mer än helhjärtat hålla med Silversixx om standarden på målningen och dess kvalitet! Så jäkla svårt är det inte att måla en TT armé!
/målningsmongo....
Jag och Johan som arrade i år är förutom långsamma spelare som gillar snälla listor även målningsmongon båda två.
Samt att Gothcon har alltid stått för dessa attribut (utom kanske långsamma spelare, men det går lite in i att Gothcon brukar vara nybörjarvänlig).
Så hur kombinerar man att höja målningskvaliteten på Sveriges största singelturnering, utan att vådaskjuta de nybörjare/oregelbundna spelare vi också vill locka till turneringen?
Förslag mottages tacksamt.
Målningspoängen som läggs på slutresultatet är ett sätt, men det bidrog i år bara på ena sidan TT standarden.
Jag är alltid för morot istället för piska. Så EGENTLIGEN gillade jag årets smala målningsskala, som enbart gladde några, utan att såra alla andra.
Men om vi vill ha TT som lägsta-nivå kan vi inte använda samma system nästa år är jag rädd.
Skulle en enkel mall kunna hjälpa?
Så vår bedömning skulle kunna se ut såhär:
-Hej.
-Kan du visa att du har highlights, skuggor, tre färger, WYSIWYG & konsekvent basat. På ALLT får du TT (=20 poäng).
-Saknas något av detta får du TT- (=18) och en snabb kommentar på vad som behöver fixas.
-Tycker du din målning är TT+ på HELA armen får du en extra bedömning (såsom i år).
-Tack och ursäkta att vi störde matchen.