Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Joey_Boy

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Joey_Boy »

Katarsis skrev:Har någon någonsin spelat med Bile? Samma svar som om Lucius.

Kanske inte så mycket en bonus för Bill men en lättnad för enhanced warriors som gör att man tappar sina scoring grejer. Jag håller på med nya CSM och tänkte först göra två squads med enhanced men de fick bli plaugemarines istället för samma poäng och några komp poäng dyrare men kanske 10 gånger bättre i spelet. Finns liksom ingen anledning till att ta dem när de just kostar som plaugemariens när man kittar dom men dör lite random varje match..

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Har funderat lite över HQ i chaos'dexen efter att ha kollat lite på listorna från BSK. Föreslår följande:
Prince:
-8 Wings (denna no-brainer verkade överrepresenterad bland chaoslistor)
-3 MoN (verkade också ganska överrepresenterad med rätta, gör jättemycket för prinsen att palla knaster bättre)

Sorcerer:
Tror han ligger rätt bra.

Lord:
+0, Power Weapon, Singel lightning claw
-1 Pair of Claws
-2 Fist, Slaanesh, Tzench, Khorne
-3 Undivided, Nurgle
-2 MoK

Tror att dessa skillnader skulle göra att vi får se lite lustigare varianter på chaos-HQ.

För övrigt anser jag att preds bör kosta: Pred -4, Sponsons -1, TL-LasLas -1, Havoc Launcher -1
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

kelaino skrev:För övrigt anser jag att preds bör kosta: Pred -4, Sponsons -1, TL-LasLas -1, Havoc Launcher -1
Tycker gott CSM kan få havoc launcher gratis, det är enda fördelen de har mot SM som annars har identiska men billigare preds. Annars verkar det vettigt.
Senast redigerad av 2 fjugin, redigerad totalt 4 gång.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Khorne DW är inte så bra. Ska man ha minus för MoK tycker jag man kan slippa minus för vapnet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Chaoslistan känns inte så jäkla het i klimatet så att öka DP minus är kanske rätt men starten kanske skall ses över...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

kelaino skrev: Prince:
-8 Wings (denna no-brainer verkade överrepresenterad bland chaoslistor)
-3 MoN (verkade också ganska överrepresenterad med rätta, gör jättemycket för prinsen att palla knaster bättre)
För högt på vingar. En prins med wings och warptime kompar då på -14 och det är alldeles för högt för ett MC med Tuffness 5. Den är inte svår att skjuta ner om man ger sig fan på det. Speciellt på 1750 då de flesta arméerna kan ta fram massor med skjutjärn.

Om man ska få in de andra HQ:sarna tror jag rätt väg är att sänka deras komp ganska mycket.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Bruce

Inlägg av Bruce »

Om man jämför med andra MCs så ligger DP ganska bra i komp tex Bloodthirster, Avatar,Hive Tyrant etc.

Ge Chaos Marines en högre startkomp förslagsvis 110.

-2 första prinsen
-4 andra Prinsen
Låt uppgraderingarna vara kvar som dom är.

Sänk Lords minuset till +-0

Chaosdreads utan 2xccw borde ge plus komp.

Tycker för övrigt att DP är ett roligt HQ, men smaken är som baken kom ihåg det.

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Man ska ju inte höja kompen för t ex vingar och MoN bara för att många kör med det. Mallen är ju till för att bedöma hur hårt något är, inte för att folk ska ta roliga val. Om vingprins med MoN är överrepresenterat så beror det på att det är det bästa valet, inte nödvändigtvis att kompen ligger fel.

Prinsar, med eller utan MoN har ju stora problem att överleva som det är så jag tycker det ligger ok i komp, kan t o m tänka mig att gå ner en smula. Warptime bör dock kompas hårt eftersom det gör extremt mycket för effekltiviteten.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Olof skrev:Om vingprins med MoN är överrepresenterat så beror det på att det är det bästa valet, inte nödvändigtvis att kompen ligger fel.
Om någonting är det "bästa valet" i förhållande till pris och komp, då är kompen fel antingen på det valet eller på allting annat. Om kompen vore perfekt satt på allting så skulle det inte finns några "bästa val".

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

HeadWar skrev:
Olof skrev:Om vingprins med MoN är överrepresenterat så beror det på att det är det bästa valet, inte nödvändigtvis att kompen ligger fel.
Om någonting är det "bästa valet" i förhållande till pris och komp, då är kompen fel antingen på det valet eller på allting annat. Om kompen vore perfekt satt på allting så skulle det inte finns några "bästa val".
Kan nog faktiskt vara så att allt annat ligger fel. Jag tycker gott att DP kompminus skall ökas men att börja på 110 är nog inte fel. Chaos är ju inte någon toppenlista som det ser ut nu.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar