Defensive grenades vs Counter Attack
Funkar granaterna då eller inte, meningarna som beskriver de båda kan vrängas till den som läsers fördel, vad sägs?
Funkar granaterna då eller inte, meningarna som beskriver de båda kan vrängas till den som läsers fördel, vad sägs?
Re: Defensive grenades vs Counter Attack
Hmm. Lurigt faktiskt. Formuleringen "all models in the unit get the +1 assault bonus to their attacks, exactly as if they too had assaulted that turn" kontra "Models assaulting against units equipped with defensive grenades gain no Assault Bonus attacks."
Rent regeltekniskt tycker jag nog att det där "exactly" väger över till att man inte får några bonusattacker, men fluffmässigt känns det ganska fånigt.
Rent regeltekniskt tycker jag nog att det där "exactly" väger över till att man inte får några bonusattacker, men fluffmässigt känns det ganska fånigt.
Att få en bonus som från en assault är inte detsamma som att faktiskt göra en assault.
Så nej, defensive grenades funkar inte när man själv gör assault.
Så nej, defensive grenades funkar inte när man själv gör assault.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Jag tycker definitivt att defensive grenades funkar mot counter-attack. Counter-attack ger chargebonus men defensive grenades tar bort chargebonusen.
Jo det är ju det som gör det lite knepigt eftersom formuleringen för det så man kan tolka det lite som man vill, för att slå 4+ går ju inte alltid 
Jag har alltid kört att granaterna funkar mot counter-attack. Eller alltid och alltid, dom två gångerna frågan uppståt.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Counter attack: all models in the unit get the +1 assault
bonus to their attacks, exactly as if they too had
assaulted that turn.
Granater: Models assaulting against units
equipped with defensive grenades gain no Assault
Bonus attacks
Alltså får man ingen bonus attack, eftersom man får attack som om man hade anfallit.
assaulted that turn.
Bonus attacks
Alltså får man ingen bonus attack, eftersom man får attack som om man hade anfallit.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Counter attack: all models in the unit get the +1 assault
assaulted that turn.
Bonus attacks
Alltså får man bonus attack, eftersom man inte assaultar den andra enheten.
assaulted that turn.
Bonus attacks
Alltså får man bonus attack, eftersom man inte assaultar den andra enheten.
Då defensive grenades bara funkar när man blir assaultad så går det inte att ta bort en counter-charges extra attack då det inte går att göra en assault i motståndarens fas.
Man får inte heller initiera en assault när man är locked vilket är ett krav för att motståndarens defensive grenades skall funka.
Assault:
Får inte göras om man är locked.
Om motståndaren står i skydd slår han först.
Du kan använda frag grenades.
Motståndaren får göra en defenders react.
Du gör det i egen runda.
Du får göra det mot flera fiender.
Du får bonus attack vid charge
Counter-charge
Du får bonus attack som vid en charge.
Jag tycker inte att countercharge lät som en assault. Jag ser definitiva skillnader mellan dem. Countercharge ger en extra attack, precis som vid en assault. Det betyder inte att det faktiskt är en assault. Jag ser det som att om counter-charge skulle vara en charge i motståndarens runda så skulle det stått bättre än att man får en enda fördel som vid en assault.
Så jag ser inte hur defensive grenades funkar mot counter-charge. Jag ser det som en pile in som ger en extra attack om man klarar sitt ld slag. Inte att man gör en assault om man klarar ett ld-slag.
Man får inte heller initiera en assault när man är locked vilket är ett krav för att motståndarens defensive grenades skall funka.
Assault:
Får inte göras om man är locked.
Om motståndaren står i skydd slår han först.
Du kan använda frag grenades.
Motståndaren får göra en defenders react.
Du gör det i egen runda.
Du får göra det mot flera fiender.
Du får bonus attack vid charge
Counter-charge
Du får bonus attack som vid en charge.
Jag tycker inte att countercharge lät som en assault. Jag ser definitiva skillnader mellan dem. Countercharge ger en extra attack, precis som vid en assault. Det betyder inte att det faktiskt är en assault. Jag ser det som att om counter-charge skulle vara en charge i motståndarens runda så skulle det stått bättre än att man får en enda fördel som vid en assault.
Så jag ser inte hur defensive grenades funkar mot counter-charge. Jag ser det som en pile in som ger en extra attack om man klarar sitt ld slag. Inte att man gör en assault om man klarar ett ld-slag.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Det här är mycket tvetydigt beskrivet i reglerna, (oväntat att GW skriver tvetydiga regler).
"all models in the unit get the +1 assault bonus to their attacks, exactly as if they too had assaulted that turn."
Som jag ser det så säger den första sattsen att de får extra attack och den andra satsen att de inte får det. Bara att bestämma sig för om man tycker att den första eller den andra satsen är vicktigast....
"all models in the unit get the +1 assault bonus to their attacks, exactly as if they too had assaulted that turn."
Som jag ser det så säger den första sattsen att de får extra attack och den andra satsen att de inte får det. Bara att bestämma sig för om man tycker att den första eller den andra satsen är vicktigast....
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!