TOK37 - 9e mars

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Apocswe

Re: TOK37 - 9e mars

Inlägg av Apocswe »

Oscar.. Detta är för Varbergs turneringen, inte Jönköping :D

keiko76

Inlägg av keiko76 »

Det jag menar är att nästa gång jag åker på turnering blir den till jönköping.
Rock on.

Apocswe

Inlägg av Apocswe »

Aah... Youll be missed when we go downtown.. :P

jockelinde
Kontakt:

Inlägg av jockelinde »

Jag missade ju tyvärr turneringen, men jag är mycket nyfiken på hur den TOK-iga kompen funkade. Jag tycker att det lät som ett alldeles lysande upplägg, men skulle gärna vilja höra vad ni som faktiskt spelade tyckte.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Det är ett system som gynnar erfarna spelare som kan allt i alla codexar och kan på så sätt få överhanden i kompdiskutionerna och har ett stort övertag om man byter lista.

Men annars var det ett riktigt bra system, det kräver mer av spelarna, men avlastar mycket från arrangörerna. Jag skulle mycket väl kunna se en större turnering med detta kompsystemet. Man kanske kan lägga till något som hjälper de mer oerfarna spelarna, kanske en arrangör som kan gå runt och ge lite tips och råd.
Alexander Merinen

Doc Sniksnak

Inlägg av Doc Sniksnak »

Jag tycker att upplägget var en bra ide, men jag tror inte att det fungerade optimalt. Om man inte kan armeerna väldigt bra så tycker jag i alla fall det är svårt att kompa. Jag spelade två matcher utan kompskillnad, en då jag gav bort 0.5p och en då jag fick 2p. Jag tror att detta var typiskt. Det är svårt att sätta stora kompskillnader för man tror inte att ens arme är så bra (eller dålig) jämfört med motståndarens. Och även om man tror det så vågar man kanske inte byta arme om man inte kan den andra codexen.

Det var också första 6th-turneringen för mig. Kanske gör uppdragen plus inga vp att det blir större skillnad i matchpoängen mot 5th. Jag tyckte i alla fall att jag spelade 4 jämna matcher som till sist slutade med ganska ojämna resultat.

Tack till arrangörerna för en trevlig avslappnad tillställning och tack till mina motspelare som gav mig fyra roliga och spännande matcher.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Precis som många upptäckt så kan detta system gynna erfarna spelare om de vill jävlas. Nu var detta lite mer mys och också träning inför GC så det kanske inte var hela världen. Jag tror precis som Zurken säger att man kan ha det om spelarna har möjlighet att ta hjälp från arrangör.

Min avsikt var att spelarna faktiskt skulle se hur bra sina listor var. Många klagar på att de får för låg komp men när man riskerar att få byta lista så ser man nog lite mer nyktert (objektivt) på det hela.

En andra sak som jag tycker är klart mer intressant är att jag tror att kompen ger för dåligt utslag. En riktigt bra lista kommer att vinna relativt stort mot en sämre lista. Jag mötte Joppes CSM som var galet snälla sånär på en inallierad Blood Crusher enhet. Joppe skulle sätta kompen och tycker att han skall få sno 4p av mig. Jag kan ju ta detta rätt av (dvs 8 i komp skillnad) men väljer att diskutera fram att Joppe istället skall få 6p (dvs 12 i kompskillnad!) och att jag inte byter. Kan verka fel av mig (tävlingsmässigt JA!) men jag ville ha det mer rättvist samt spela min lista. Jag vinner 20-0....

Jag skulle vilja att kompade turneringar offrar möjligheten att alla skall kunna möta alla och istället gör att man max kan mötas om kompen skiljer med säg 10 steg. Detta för att arrangörer skall våga ge större kompskillnad i listor (som jag tror det skall vara) samt att få jämnare matcher och att argumentet att en komp 1-3 lista inte kan vinna en turnering för den tappar för mycket. Visst de två som har mest poäng inför sista matchen kanske inte får mötas i "Final" men något måste offras och jag tycker att vinsten är större än förlusten i detta fall.

Ursäkta att det blev lite kompdiskussion ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Hylander skrev: Jag skulle vilja att kompade turneringar offrar möjligheten att alla skall kunna möta alla och istället gör att man max kan mötas om kompen skiljer med säg 10 steg. Detta för att arrangörer skall våga ge större kompskillnad i listor (som jag tror det skall vara) samt att få jämnare matcher och att argumentet att en komp 1-3 lista inte kan vinna en turnering för den tappar för mycket. Visst de två som har mest poäng inför sista matchen kanske inte får mötas i "Final" men något måste offras och jag tycker att vinsten är större än förlusten i detta fall.

Ursäkta att det blev lite kompdiskussion ;)
Detta utlovades på gothcon för 2 år sen att man först skulle få möta en med max 3 skillnad sen 6 sen 9 eller nått sånt men det haverera ju totalt i match 4 när jag som hade typ sämst komp med komp 0 och fick spela på nåder (blir så när man tar en jeppa lista) och fick möta den med högst komp som hade komp 18 han skulle få 9 poäng helt enkelt. Jag kunde max få 11 poäng och då var jag tvungen att totalt massakrera honom. Jag lyckades att massakrera honom, men den matchen fick mig senare att hoppa av turneringen då jag fick helt avsmak på att vara tvungen att vara lite jävlig vara hård med reglerna och vara ganska dålig sportman för att kunna kriga till mig en lika.

Jag är lite kompmotståndare och föredrar spel mot det lite hårdare stuket men det hör inte hit här nu. Jag köper att folk vill ha komp för att stävja listorna lite. Dock så tycker jag inte att kompens påverkan skall vara så stor att den blir mer viktig än själva spelandet. Jag tror snarare att man kan inför ett maxtak hur mycket kompen kan påverka dvs max 10 poäng skillnad dvs man kan justera resultatet med max 5 poäng. Jag tror man skulle få bort den absolut mesta kompoptningen och det skulle nog göra att folk gör mer balanserade listor.

Dock tror jag mest på att frångå 20-0 systemet som premierar tråkiga och effektiva listor mot binära missions som premierar balanserade listor (men det är en annan diskussion)

Iaf jag tror din idé är god Hylander men jag vet inte om den egentligen främjar tävlingen och jag tror man hittar en bättre balans genom att tänka lite i nya banor. Man kanske skall titta på missions och turneringssystem för att främja balansen istället för på kompens inverkan.
Färdig rantat :)

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Jag vet att vi tänker lite olika när det kommer till hur listor ser ut. Jag vill att det skall kunna finnas en spridning på listornas hårdhet (alltså alla val skall kunna tas) och ändå tävla i samma turnering. Precis som du säger så är det inte kul för varken dig eller motståndaren om ni möts med den diffen i komp. Att sätta tak på hur mycket poäng man kan max justera med hjälper lågkomparen men inte högkomparen. Jag ser det som ända möjligheten att de helt enkelt inte möts.

Och 20-0 eller Binärt är som sagt en annan diskussion men jag hade alltid försökt komma med den hårdaste listan i de sammanhangen.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Fördelen jag ser med binära missions är att den svagare listan har mycket mer chans att hävda sig. Dvs det beror mindre på listan mer på skicklighet och tur. Om man sen lägger på komppoäng påslag där max kompen kanske genererar 1-2 matchers poäng så kommer ju kompen fortfarande ha inverkan man får jämnare och roligare matcher. Vad aktiv komp egentligen misslyckas med är att den gör inte matchen i sig roligare det gör bara resultatet jämnare. Och vad jag menar är att istället för att dela in turneringen i 2 olika komp lag för att folk ska kunna spela jämna matcher. Så låter man missions se till att matchen blir jämn.

Skriv svar