Sittar och tittar och funderar litegranna över vad som verkligen gäller i vissa lägen.
I dessa funderingar har jag utgått ifrån att man följer regler utefter denna "herarkin"
GW-FAQ/Errata>Codex>BBB>SWE FAQ ( eftersom jag antar att SWE FAQ inte vill sätta sig över GW's egna tolkningar )
Det som väckte tankarna var att jag kollade i BBB och läser lite här och var att codex går före BBB, fine..
I 5th edition FAQ från GW ställs frågan om BT dedicated transports får användas av alla enheter eftersom
5th ed BBB konstaterar att det är så dedicated transports funkar nu.
"Q. My Imperial Guard or Black Templar Codex
says that dedicated transports can only be used
by the unit they’ve been bought for. Is that
overruled by the new way dedicated transports
work in 5th Edition?"
"A. No, if a Codex clearly says that dedicated
transports can only be used during the game by
the unit that bought them, that overrules the
general rule in the rulebook, as normal.
Obviously some armies are stricter than others
about transport regulations!"
Här stärks resonemanget att även gamla codexars regler gäller före 5th ed BBB. Vilket i sig borde gälla före SWE FAQ.
Och eftersom jag satt och kikade igenom min demonjägar codex samtidigt så ser jag att DH thunderhammers inte sänker woundade modellers I till 1 utan modellen får inte överhuvudtaget attackera förens nästa assaultfas.
Kollar man i SWEFAQ så står det att man skall använda reglerna från sidan 42 i BBB, men detta gör att det känns som att SWEFAQ sätter sig över GW FAQ, eftersom GW uttryckligen påpekar att det är regler ifrån codex som gäller, oavsett om det är en gammal codex eller flashig ny 5th ed codex.
Detta är ju bara ett exempel av troligtvis många saker, men vill bara bena ut för mig själv hur ni som skapat dokumentet tänkt.
Och Troll kan hålla sig borta