Vad kan vi göra bättre?

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
Hylander

Vad kan vi göra bättre?

Inlägg av Hylander »

Hoppas alla hade kul i helgen åtminstone de som var i Varberg och lirade.

Vi arrangerade själva hela kalaset denna gången så för en gång skull var vi nybörjare igen. Vi har själva några punkter vi vill förbättra men ni kanske har några att tillägga.

Det vi främst tänker på:

* Lite större LoS-blockers på de bord vi byggt ny terräng till. Vi byggde för lite stora pjäser helt enkelt.

* Karta över vart att ta vägen. Detta kommer iofs lösa sig till nästa år då de flesta vet vart de skall ta vägen... ;)

* Fixa lite mer hjälp. 5 pers är lite lite men det gick ju ok.

* Belysningen och fläktarna måste ställas om till att det är folk i byggnaden. Vi tänkte inte på det och inte kommunen heller men det går att fixa.

Kommer ni på något mer som vi faktiskt klarar av att fixa?

Tackar på förhand.
/Hylander
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Mutt

Re: Vad kan vi göra bättre?

Inlägg av Mutt »

Mer varierande bord inom de 4 som tillhör samma grupp. Ta tillfället i akt att bygga knepiga set-ups när det för en gångs skull är en del av tävlingsmomentet att hamna på rätt bord med rätt lista.

Max

Inlägg av Max »

Håller med Mutt, kollade bara borden en gång, sen fick folk plocka vad dom ville när vi matchade, de var alldeles för lika. Tror det gynnade demoner, som redan är rätt najs, att det var extremt lite impassable, tror jag hade två sammanlagt på borden jag spelade på på hela turneringen.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Först och främst ett stort tack för en riktigt bra turnering!

De få saker som jag tycker kan förbättras är:
- Belysningen, som ni har sagt. I det andra rummet var riktigt dålig på vissa ställen. Även vid Best painted var belysningen lite ojämn, men inte lika farligt. I det stora rummet var belysningen bra.
- Ostnivån. Jag förstår att ni inte orkade kompa 124 listor "manuellt", men det var många riktigt hårda listor som inte var speciellt roliga. Så gärna mer komp i fortsättningen.
- Terrängen kunde blir bättre på vissa bord, men nästan alla bord var åtminstone spelbara, vilket var bra. Det jag tycker skulle förbättre terrängen mest vore nog lite mer variation. Nu var väldigt många bord grönt underlag med gråbruna kullar och ruiner. Jag hade gärna sett lite mer olika visuella teman.

Sen vill jag även ta upp några saker jag tyckte var riktigt bra och som jag hoppas är kvar i fortsättningen:
- Det kändes som om man var väl omhändertagen hela tiden. Saker som frukost, gratis kaffe/te, lättillgängliga arrangörer och liknande gör väldigt mycket för känslan. Stort plus!
- I den stora salen var lokalerna bra. Tillräckligt mycket utrymme för att luften inte skulle bli dålig. Bra ljus. Tillgång brickor att ha arméerna på och stolar att sitta på.
- Datorsystemet var väl iofs ungefär samma som tidigare, men det är helt sjukt bra. Riktigt bra att kunna gå in och kolla ställningen, lottning och folks listor direkt i mobilen.
- Bra med tid för mat.

jeppeapan

Inlägg av jeppeapan »

Gillade starkt idén om straff för matcher som går till time. Ni gick ju ut med att detta var ett test, men i framtiden tror jag att det måste kicka in mycket snabbare och hårdare. Och kanske att man på något sätt kan lista ut vems fel det var. Ett sätt kanske skulle vara att när en spelare når gränsen för matcher till time så suddas "time-pricken" ut för hans tidigare motståndare, ett grovt förslag iaf.

Håller med om att mer varierade bord inom grupperna hade gjort lottningen intressantare.

En annan grej vi funderade på var att sätta ett tak för hur mycket poäng ett lag kan vinna. Blir ju ofta knasigt när superseriösa lag möter mindre tävlingsinriktade och cashar in ca !78! poäng på ren bashing.

Tycker i övrigt att turneringen är sjukt najs som omväxling och att gratis kaffe+frukost aldrig sitter fel. Ni verkar ha en inställning till turneringsspelande som jag uppskattar väldigt mycket. Att våga testa saker som straff för att gå till time är mycket nyttigt för 40k.

Användarvisningsbild
bearbullet

Inlägg av bearbullet »

Hej! Och tack för en roilig turnering :)

Finns mycket positivt att säga om helgen! Men i punktform blir det nog:

# Lokaler!, jättebra med utrymme och luft, lite småvarmt lördakvällen men det gick bra. Belysningen va bra i större salen och det funkade i mindre, spelade iof bara där på lördag förmiddag så ja vet inte hur det va för folket på kvällen.

# Mat, trevligt med mackor som mellanmål, och smart!

# Avstånd, närliggande sovsal och inte för långt till maten, uppskattat! Snyggt planerat med med parkeringsplattser och info om allt.

# Informationen som tidigare nämnt har varit riktigt bra under turneringen.

Det lilla negativa då:

# Begränsning av regler, att man inte får använda fortifikations och allied forces.. lite synd att ni stänger ute den möjligheten som är jätterolig att leka med. Plus att den ger armeer som inte har så mycket AA vapen (läs inga) möjligheten att komma åt flygare och liknande.

# Komp, aldrig gillat det konceptet helt, inte heller nu när det känns som om det va anpassat efter 5:th edition och lite haffsigt inslängt att flygare ska va dyra. Fanns ganska många stora missar i det om man nu måste köra med komp. Ex demoner.
Om ni ska köra med komp ( vilket ja gissar på att ni kommer fortsätta med ) se till så den är balanserad.

# Info om just IASL/komp på startsidan för turneringen, nu va de ju synd att vi missade den till en början men det va en labyrint att komma till den. Att helt enkelt bara skrivar det på anmälnings-sidan så dom som åker på sin första turnering inte behöver leta igenom ett helt forum för att hitta regler. Man tar liksom för givet att all nödvändig info finns på förstasidan.

Men annars, helt underbar turnering och motspelare :)
Space Wolfs, 6000 pts
Tau, 2500 pts

"Vill du ha brie med dendär?"

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Jag tyckte allt var jävligt gött och efter 15 år i allehanda lokaler, så ligger de här nog i topp.
Jag ska inte klaga på saker ni inte kan rå för och redan identifierat som saker att åtgärda nästa år.

+Gillade IASL-mallen som första steg. Sen kommer det självklart ske en massa förändringar nu när den första riktigt stora turneringen kört sjätte editionen och man upptäckt de absolut värsta hålen.
Ser fram mot ännu en "kompförstörd" edition. Jag vet att ett par gringossar från sovjetslätten gråter över det, men det gör det ännu bättre.

+ Att ni vågade testa effekterna av att köra utan allierade (nåt man bör skita i när det gäller lagturneringar) och fortifications. Det drabbade vissa mer än andra, vilket är lite sådär kanske. Men, nån måste testa det praktiska mot det teoretiska. Och för att ni vågade testa andra småsaker som på sikt kommer förbättra framtida arrangemang avsevärt. Sånt gillar jag.

+ Tydligt med allt.

- Lite otydligt med information om tider på plats. Jag vet, det fanns på hemsidan och det fanns alltid nån av arrangörerna på plats för att svara på den frågan. Men nån lapp lite här och där med fet text gällande tider hade varit väldigt fint. Eller så var jag så arrogant och struntade i att se andra lappar än de som handlade om att kejsaren sitter ner när han kissar.

@Bearbullet:
Men, det står ju på förstasidan när man går in på http://tok.sverok.net/teamtournament/index.php
Jag förstår inte hur följande rad, som kommer direkt efter saker som hur man hittar dit, vilka tider som gäller och hur man registrerar sig kan missförstås för någon som inte läser jättesnabbt eller inte alls:
Composition

Teams are only allowed to have one army from each codex*.

* We might bend this rule if you come up with something cool. Like playing all daemons with each list purely dedicated to each god.

Lists are awarded composition points according to a set list of penalties (and a few bonuses) for each army.
You can find more about this here.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Skulle gärna sett ett tak på typ 60p för vinnande lag, förlorande lag ska fortfarande kunna få 0p.

Personligen så skulle jag gärna vilja ha ett schema med mindre luft. Det blir så jobbigt att hitta ett vettigt ställe att äta på när man börjar leta vid 22. Eftersom att det är så pass många timmars resa till Varberg (att bo nära är ingen ursäkt för att ha kort restid) skulle man lika gärna kunna börja lite tidigare, var ändå tvungen att åka kl 10. :roll:
En bild säger mer än 1000 kaniner

egge

Inlägg av egge »

Bra:
+Terräng. Bra mängd.
+Uppdragens tydlighet.
+Schemat - när jag väl var förberedd (brast här på grund utav min idioti) så tyckte jag det var riktigt nice att vara hemma vid 16 istället för 20 på söndagen.
+Straff för förseningar. Men jag tror vi inte får ut något utav statistiken. Ring en klocka när det är en kvart kvar, se vilka som inte är klara och alla som inte kan visa upp ett tärningsslag att spelet tar slut eller visar att de är i runda 7 bör räknas som försenade. Mer straff för försening men försök hitta ett system för de som fuskar och kommer överens om att spelet är klart.

-Komp eller brist på komp. Gudar vad dåligt balanserat spelet är!
-Vi som blev lottade på trelagsmatcher fick 20% mindre chans att få en röst för sportsmanship.
-20-0 vid whipe. Dum regel. Vinst , visst. 12-8 är en vinst. Om Arnold skall skynda sig fram för att ge information till andra sidan planeten inom en viss tid annars exploderar en bomb så stoppas inte explosionen bara för att han dödar alla inom någa kilometers omkrets. Den regeln är ologisk, tråkig, spelförstarande vid jämna matcher och gynnar obalansen i spelet.
-40k6. För mycket småregler som glöms bort för att dem inte bidrar med något, för mycket oblans och helt enkelt för krångligt att spela på ett kul sätt. För mycket slump som är extremt spelavgörande och nu diffar man 100% i terräng (med random charge) istället för 25% som innan.
-Ingen riktig swiss. Kör swissen första omgången så att man kan få möta 5 lag som är mer jämna spelmässigt och att man kan få spela till sig toppen istället.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

egge skrev:-Ingen riktig swiss. Kör swissen första omgången så att man kan få möta 5 lag som är mer jämna spelmässigt och att man kan få spela till sig toppen istället.
Menar du att lotta efter typ ranking i första matchen istället för att slumpa ?

Normalt sett brukar det gå efter komp, men eftersom det inte riktigt fanns just nu så slumpades det.

Skriv svar