Daemon Weapon fråga
Daemon Weapon fråga
Så, i nya chaos codexen kommer vi "förmodligen"(eftersom den faktiskt inte är släppt ännu) att ha ett demonvapen som är AP4. Detta kan man ge till demonprinsar som har smash...
...vilket AP tar överhanden? AP2 från prinsen eller AP4 från vapnet?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Re: Daemon Weapon fråga
läs smash reglen i din regelbok så har du svaretExcessus skrev:Så, i nya chaos codexen kommer vi "förmodligen"(eftersom den faktiskt inte är släppt ännu) att ha ett demonvapen som är AP4. Detta kan man ge till demonprinsar som har smash...
Har gjort det såklart, men även då jag läste den biten två gånger minst det gångna dygnet så ligger en liten sak och rycker i bakhuvudet, nämligen "codex > rulebook"...kombat skrev:läs smash reglen i din regelbok så har du svaretExcessus skrev:Så, i nya chaos codexen kommer vi "förmodligen"(eftersom den faktiskt inte är släppt ännu) att ha ett demonvapen som är AP4. Detta kan man ge till demonprinsar som har smash...
...gäller det alls längre eller är jag förlegad?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Jo fast codexen beskriver väl inte hur AP används? Reglerna för hur AP hanteras står helt i regelboken (om inte codex bestämmer för att uttryckligen bryta mot det)
Alexander Merinen
Codex trumfar regelbok om regler står i konflikt men det gör de inte här. Så AP 2 alltså.
Så skönt. Ville ha det bekräftat innan jag sliter av armen på min demonprins...nu ska han få en klubba!
...om jag hittar en lämpligt kaotisk demonprins-klubba att sätta dit förstås!
...om jag hittar en lämpligt kaotisk demonprins-klubba att sätta dit förstås!
fast borde det inte vara ap4 om han väljer att använda vapnet och bara ap2 om man väljer att slå sina vanliga attacker, iom att vapnet har ett eget ap värde?
-
Valrosskorv
Alla attacker från en modell med Smash är AP2, oavsett vapen. Så visst, slår han med vapnet så är han AP4, fast han är AP2 samtidigt, så det spelar ingen roll.Neth_Oni skrev:fast borde det inte vara ap4 om han väljer att använda vapnet och bara ap2 om man väljer att slå sina vanliga attacker, iom att vapnet har ett eget ap värde?