Har bestämt mig för att ta tag i något som jag har varit sugen på ett bra tag, nämligen att göra min tolkning av ”Mortifactors”. Har varit sugen på detta ändå sedan jag läste ”Warriors of Ultramar” för över ett år sen, där Mortifactors allieras med Ultramarines mot Tyranider. Jag tänker inte spoila boken, utan bara säga att Mortifactors i den verkligen får Ultramarines att framstå som ganska stela och trista...vilket när jag tänker efter kan vara ganska intetsägande, eftersom den enda rättvisa tolkningen Ultramarines fått är "Know no fear"...men i alla fall!:
För er som inte har en aning om vilka dessa grabbar är så kommer lite information:
- -Ett Chapter som i princip dyrkar döden, balsamerar alla sina döda bröder och ställer ut dem i sitt stjärnfort, och liknande. Även en hel del skumma ritualer, lite lagom över gränsen för vad som är lämpligt.
-Kannibaler
-2:nd founding till Ultramarines
-Följer Codex Astartes lite lagom mycket, men känner sig inte bundna av den.
-http://wh40k.lexicanum.com/wiki/Mortifa ... DFUNqCcTr0
Så den känsla jag vill uppnå:
- -Att temat död finns utan att gå över till något ont. Det vill säga att dödskallar finns det mycket av, men det ska inte finnas några huvuden satta på spikar eller liknande. En sorts blandning mellan dystert och heligt. De ska inte heller direkt likna bilden ovanför, utan jag kommer nog genomgående köra dem med kåpor med hjälpa av DA-conversion-spruet. Att hålla looken rejält borta från chaos kommer antagligen bli den största utmaningen, för det är en väldigt fin linje mellan.
-Armén ska vara *kall*, alltså inga varma färger förutom det gula, som fortfarande ska vara långt ifrån varmt. Om eld/glöd ska finnas på några modeller ska det enbart vara glöd, inga flammor. Känslan fienden ska ha är den att liemännen kommit för att skörda.
-Jag kommer inte trycka något alls på kannibaltemat, utan ser det som något de gör efter striden som en ritual över segern, inte att de sliter ut hjärtan och käkar på plats.

Lite personliga mål är också uppsatta. Eftersom jag hittills aldrig målat en (hel) armé riktigt i närheten av vad jag kan, utan ofta gått på snabb-tekniker för att få ett dugligt resultat på spelbrädet, vill jag nu ge denna mitt bästa. Inte för att mitt bästa på något sätt är i närheten av riktigt bra, men för att jag vill kunna vara riktigt nöjd över resultatet. Förutom att målningen ska få ta tid ska jag även lägga energi på följande:
- -Frihandsmålning, tanken är att döskallarna på axlarna ska vara frihandade. Nästan helt nytt område för mig, så kommer kräva mycket övning.
-Att måla gult utan att få det *cartoonish*
-Baser, riktigt väl gjorda sådana. Just nu är tanken en kyrkogård av något slag.
- -Fluffet säger att de ska ha mörk hudfärg. Hur exakt detta går ihop med att de kommer från en värld utan solljus har jag ingen aning om, så jag tänker glatt ignorera det och göra dem väldigt bleka i hyn.
-Liar ska finnas med så klart, förmodligen på sergeanter och andra karaktärer.
-Timglas, ytterligare en klassisk symbol för döden, ska finnas med även det.
-Vilket chapter som kommer användas är just nu osäkert, valet står antagligen mellan C:SM och SW. Anledningen till att köra Space Wolves skulle i så fall vara möjligheterna till TWC, för jag har någon just nu ganska avlägsen tanke om en enhet TWC i form av The four horsemen...men det kommer längre fram, just nu behöver ingenting sådant väljas.
Just nu är jag i valet och kvalet över vissa saker. Dels är det hjälmarna, valet står mellan chapterhouse döskallehuvuden, och Dark angels huvbeklädda.

Samt shoulderpads, där tanken är att den högra ska vara utsmyckad på något sätt. Scibors är läskigt vackra, men kommer se väldigt skumt ut om inte båda sidor är scibor, vilket riskerar att sabba frihanden. Eventuellt att Scibors får vara exklusivt till eventuella terminators. Chapterhouses är mer vanliga, men verkar helt ärligt lida rent kvalitétsmässigt.

Så där, då var första posten klar