Tre regelfrågor
Re: Tre regelfrågor
Som ovan skrivet så är det rätt osäkert om man flyttar in modellerna in i bas til bas igen eller om de följer med fordonet när de svänger men man förlorar inte sin bas till bas-status p g a att fordonet pivotar.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
GW slår till igen. Under Vehicles and Assault kan man läsa "Note: when assessing how far a vehicle has moved, only take into account the actual distance covered from its original position. Moving backwards and forwards or driving around in circles does not help!". Här tycker jag det klargörs att fordon kan backa.
Men om all movement beräknas fågelvägen blir det spelmässigt skumt:
+ Man kan inte köra snabbt stilla, varken för nästrid, flatout eller turboboost.
+/- Man kan genom "pivot-fickparkering" köra sidled. Och stå en millimeter från en vägg och kunna komma loss.
- Vilken punkt av fordonet ska man mäta från-till?
- Man rundar terräng som en gud, även för icke-skimmers.
Om fågelmätningen inte gäller jämt blir det också skumt:
+/- Fordonets mittpunkt kommer inte längre än 12", men man kan vinna tum på att pivota.
+/- Ställa sig mot vägg sker genom att köra en bit in i terrängen, slå dangerous och sen pivota på plats vid väggen. Alternativt räkna ut hur många tum det tar att fickparkera sig på plats. Skimmers hovrar dock ned på plats.
- Man kan köra snabbt stillastående för flatout, men inte för assault och turboboost. Men vilken punkt ska mätas?
Buhu, failad RAW
Mellanting:
+ Man kan inte köra snabbt stilla, varken för nästrid, flatout eller turboboost.
Rundar man terräng känns det "logiskt" att allt pivotande gör en sårbar.
+/- Fordonets mittpunkt kommer inte längre än 12", men man kan vinna tum på att pivota.
Gay med pivotoptning, men den kan man komma åt med stillastående pivot, så varför inte körandes?
+/- Ställa sig mot vägg sker genom att köra en bit in i terrängen, slå dangerous och sen pivota på plats vid väggen. Alternativt räkna ut hur många tum det tar att fickparkera sig på plats. Skimmers hovrar dock ned på plats.
Känns vettigt, men kan bli tidskrävande.
Punkten? Rört sig längst eller kortast kan bli missvisande pga pivot, mäta hur mittpunkten rört sig är ärligast och troligen enklast att hålla koll på. Känns som det kommer bli en del bråk om var fordonet stod innan dock.
Flytta omringande modeller vid pivot innan tankschock hittar jag inget alls om.
Men om all movement beräknas fågelvägen blir det spelmässigt skumt:
+/- Man kan genom "pivot-fickparkering" köra sidled. Och stå en millimeter från en vägg och kunna komma loss.
- Vilken punkt av fordonet ska man mäta från-till?
- Man rundar terräng som en gud, även för icke-skimmers.
Om fågelmätningen inte gäller jämt blir det också skumt:
- Man kan köra snabbt stillastående för flatout, men inte för assault och turboboost. Men vilken punkt ska mätas?
Buhu, failad RAW
Mellanting:
Rundar man terräng känns det "logiskt" att allt pivotande gör en sårbar.
Gay med pivotoptning, men den kan man komma åt med stillastående pivot, så varför inte körandes?
Känns vettigt, men kan bli tidskrävande.
Punkten? Rört sig längst eller kortast kan bli missvisande pga pivot, mäta hur mittpunkten rört sig är ärligast och troligen enklast att hålla koll på. Känns som det kommer bli en del bråk om var fordonet stod innan dock.
Flytta omringande modeller vid pivot innan tankschock hittar jag inget alls om.
S. 63, andra stycker under "Successive turns"Katarsis skrev:Vad baserar du det på? Hittar inget om det i reglerna (det enda jag hittar är stycket där det står att pivot inte räcker för en Tank Shock).egge skrev:1. Jag tycker det är tydligt att du får backa. Tank shock sker dock genom att du först vänder på fordonet och sedan tank shockar. Ett fordon som är omringat måste tank shocka sig ut. Om fordonet är omringat änder du helt enkelt på fordonet och tank shockar sedan. Du får, enligt reglerna, pivota på samma ställe utan att göra tank shock (även om omringad) men då ställs alla modeller som var i bas till bas på samma position bas i bas till fordonet. De svänger alltså med.
Fast det står att modellerna flyttas bort och sätts tillbaka i baskontakt med fordonet, inte att de flyttas med runt
En bild säger mer än 1000 kaniner
"Actual distance covered" kan och bör tolkas som den sträcka fordonet åkt från punkt A till punkt B. Om bilen åker runt någonting så har den ju åkt den sträckan. Det skulle bli rätt fånigt annars, eftersom att alla fordon skulle börja teleportera sig då.Norrland skrev:GW slår till igen. Under Vehicles and Assault kan man läsa "Note: when assessing how far a vehicle has moved, only take into account the actual distance covered from its original position. Moving backwards and forwards or driving around in circles does not help!". Här tycker jag det klargörs att fordon kan backa.
Det står inte att man ska mäta fågelvägen.
Jag tycker att det är ganska uppenbart att de menar att man ska mäta kostaste sträckan. Om den sen går runt saker så blir den längre än fågelvägen.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Det här köper jag.Nefrums skrev:Jag tycker att det är ganska uppenbart att de menar att man ska mäta kostaste sträckan. Om den sen går runt saker så blir den längre än fågelvägen.
En sak som dök upp på Skånecupen för mig var hur man mäter förflyttningar. Jag har alltid kört att ingen punkt på fordonet får åka längre än max förflyttning. Men flera jag mötte körde att endast någon punkt på fordonet behöver flytta lika långt eller mindre än max förflyttning. Då kan man genom att köra 12" och sedan vrida fordonet runt fronten komma en fordonslängd längre fram.
Hur är det egentligen? Pivot ska väl vara runt mittpunkten och inte runt t.ex. ett hörn?
Hur är det egentligen? Pivot ska väl vara runt mittpunkten och inte runt t.ex. ett hörn?
Helt riktigt.Joppe skrev:Hur är det egentligen? Pivot ska väl vara runt mittpunkten och inte runt t.ex. ett hörn?
Inte riktigt. Pivot som du tänkt dig, runt mittpunkten. Vilket innebär följande:Joppe skrev:En sak som dök upp på Skånecupen för mig var hur man mäter förflyttningar. Jag har alltid kört att ingen punkt på fordonet får åka längre än max förflyttning. Men flera jag mötte körde att endast någon punkt på fordonet behöver flytta lika långt eller mindre än max förflyttning. Då kan man genom att köra 12" och sedan vrida fordonet runt fronten komma en fordonslängd längre fram.
Om fordondet står med sidan mot den riktning det vill åka från början så pivotar det och tjänar då (längden-bredden)/2. På en rhino blir det lite mindre än en tum (om jag kommer ihåg rätt). Inte i närheten av en fordonslängd alltså