Tre regelfrågor
Re: Tre regelfrågor
Om regeln är löjlig ska den SWE-FaQ:as annars får man spela med löjliga regler, annars blir det argas vid bordet får bestämma.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
-
Gonka Koff
Bra där, det borde väl klarlägga den regeldiskussion som jag gissar har legat bakom frågan. Dock är jag tveksam till den sista detaljen, att modeller i bas med fordon snurrar med runt när det pivoterar. Jag läser det mer som att man bara skall flytta modellerna litet åt sidan så att man kan snurra, och sedan trycka in gubbarna mot fordonet igen. (Även om det iockförsig skulle vara litet skoj att kunna snurra runt högen med stealers till en plats där jag kan nå dom med mina heavy flamers!)egge skrev:1. Jag tycker det är tydligt att du får backa. Tank shock sker dock genom att du först vänder på fordonet och sedan tank shockar. Ett fordon som är omringat måste tank shocka sig ut. Om fordonet är omringat änder du helt enkelt på fordonet och tank shockar sedan. Du får, enligt reglerna, pivota på samma ställe utan att göra tank shock (även om omringad) men då ställs alla modeller som var i bas till bas på samma position bas i bas till fordonet. De svänger alltså med.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Jag tolkar också det som gonka koff
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Jag har för övrigt fortfarande inte sett något som entydigt säger att fordon inte får flytta i sidled.
Jag försöker komma underfund om när det kan göra skillnad då alla ändå spelar så att fordon inte kan tvingas att antingen köra akt fram eller bak när de har ena sidan mot en vägg men kommer verkligen inte på någon situation.
@Gonka och Nefrum: Jag kan nog också vara med på den tolkningen.
@Gonka och Nefrum: Jag kan nog också vara med på den tolkningen.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
I exakt sådana situationer, och jo, jag har sett folk vara griniga med sånt, om än ganska sällan.egge skrev:Jag försöker komma underfund om när det kan göra skillnad då alla ändå spelar så att fordon inte kan tvingas att antingen köra akt fram eller bak när de har ena sidan mot en vägg men kommer verkligen inte på någon situation.
Jag har också sett det. Så det ska vara, egentligen
En bild säger mer än 1000 kaniner
Jag har för övrigt sett folk köra in fordon "på tvären" från Reserves, för att sedan vrida upp dem, och därmed tjäna en tum eller så. Det känns betydligt mindre ok än att ta sig loss från en vägg.
Jag tycker att det står rätt klart att fordon bara kan åka framlänges eller baklänges, inte i sidled. Vill man göra nåt annat än rakt fram eller rakt bak så pivotar man. Nåt annat kan jag inte se att man kan göra.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Vad baserar du det på? Hittar inget om det i reglerna (det enda jag hittar är stycket där det står att pivot inte räcker för en Tank Shock).egge skrev:1. Jag tycker det är tydligt att du får backa. Tank shock sker dock genom att du först vänder på fordonet och sedan tank shockar. Ett fordon som är omringat måste tank shocka sig ut. Om fordonet är omringat änder du helt enkelt på fordonet och tank shockar sedan. Du får, enligt reglerna, pivota på samma ställe utan att göra tank shock (även om omringad) men då ställs alla modeller som var i bas till bas på samma position bas i bas till fordonet. De svänger alltså med.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"