Rengöring av penslar?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Excessus

Rengöring av penslar?

Inlägg av Excessus »

Penslar...

Ok, jag har problemet att även då jag försöker rengöra dem så gott det går efter användning så blir de efter ett tag antingen spretiga eller så klumpar sig torkad färg nere vid basen på penselhuvudet(heh, heter det nåt särskilt, håret på penseln? Har glömt...) vilket gör penseln stel...

speedfreek skrev att det var aceton som gällde, men hur är det med den "regelbundna" rengöringen under tiden/efter man målar/t? Jag har en bytta med vatten där jag försöker hålla penslarna rena, men jag är sjukt okunnig om sånt här så jag hade behövt lite råd om hur man gör rent praktiskt...

...sålänge får jag nog ge mig ut och köpa lite aceton för att testa med... :P
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Ancalagon

Re: Rengöring av penslar?

Inlägg av Ancalagon »

Det bästa du kan göra är att gå till en konstnärsaffär och fråga om tips. De behöver nog veta vad det är för sorts penslar du använder (hår eller syntetfiber) och vilken sorts bas dina färger består av (akryl, olja etc). Jag vet att det finns speciella rengöringsmedel för penslar i sådana butiker. Panduro kan också ha, men har oftast inte lika insatt och kunnig personal. De kan för övrigt ge dig tips på bra penslar som lämpar sig bra för ändamålet.

Personligen är jag lite av "slit o släng" typen. Köper lite billigare men fortfarande bra penslar och slänger dem eller gör om till drybrushes etc när de blir för slitna :) Jag tvättar mina penslar i vatten när jag målar, och med jämna mellanrum tvättar jag dem lite grundligare. Då med nagellacksborttagning utan Aceton som finns på H&M för 25spänn.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Så länge du vattentvättar penseln var femte eller tionde minut så slipper du problem med fasttorkad färg.

Aceton är inte en lösning.
Det är ett sista försök att rädda en döende pensel.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Glöm acetonet, det kommer att mörda dina penslar.

Vill du köra på något annat än vatten med en skvätt diskmedel (liten, liten skvätt) så är det allra bästa klassisk penseltvål.
Det gör rent penslarna samtidigt som det hjälper att binda dem så de inte spretar så mycket. Bra skit, med andra ord.

Borde finnas i din lokala hobbyhandel. Leta efter butiken som säljer akvarell/akrylfärg. Tvålen i sig är inte speciellt dyr, men kan vara lite svårare att få tag i på mindre orter, då den varar hur länge som helst. Så man köper inte ny så ofta.

Edit: Den används även ibland till sminkpenslar, så fråga i din lokala Kicks/Make Up-store eller liknande. Eller ev. flickvän, fru, mamma.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Xeed

Rengöring av penslar?

Inlägg av Xeed »

Matton har penseltvål. Det går att beställa på nätet kostar typ 60:-

Jonke

Inlägg av Jonke »

Grundläggande är ju också att aldrig doppa penseln mer än halvvägs upp på stråna.

Jag grovrengör mina med diskmedel emellanåt och då är jag rätt våldsam, spretar ordentligt på stråna och så, penseln återhämtar sig sedan.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Vatten räcker. Kom ihåg att tvätta av penseln ofta medan du använder den bara.

Om det blir färgklumpar på toppen av penselskaftet låter det som om du doppar pensel för djupt i färgburken. Det skall bara komma färg längst ut på penseln. Om du menar att det blir färklumpar på den yttersta spetsen av penseln så kan det hända ibland och då får man offra det strå som klumpen sitter på.

xedric

Inlägg av xedric »

Byt vatten i din mugg var 10e minut (ca) och passa på att tvätta av penslarna under rinnande vatten. Bra för ryggen om man sitter och målar länge.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Arbeta alltid med en aning nedvattnad färg och när du sköljt ur penseln så "suger" du helt enkelt till spetsen igen så den håller ihop. Ja, med munnen... Det knepet har jag använt sedan 1986 och det funkar utmärkt.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Tirumbar

Inlägg av Tirumbar »

Röde skrev:Arbeta alltid med en aning nedvattnad färg och när du sköljt ur penseln så "suger" du helt enkelt till spetsen igen så den håller ihop. Ja, med munnen... Det knepet har jag använt sedan 1986 och det funkar utmärkt.
+1

Det är också anledning till att man vet att "Sunburst yellow" var den godast färgen att måla med och "Tin Bitz" var hemsk !
När det begav sig och GW hade färger som var "non-toxic" och färger som det inte stod någon sådan info på.... ^^
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Skriv svar