Varför en separat lagturnering från BSK ?
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander
Re: Varför en separat lagturnering från BSK ?
@Zurken: Jag var också inne på att varje codex bara får finnas en gång i laget, oberoende om den var en allied eller inte och jag tycker att det är en bra början på en restriktionskomp.
Angående en restriktionsmall där man får bryta ett visst antal restriktioner så låter det ju lite som danskarnas gamla IASL-mall. Så något i stil med (och nu spånar jag bara):
Orks - 10 IASL-points
-1 each Nobbiker or Warboss on Bike
-2 each unit of more than 20 models
-1 each Battlewagon if KFF is present
-3 Allied Imperial Guards or Tau Empire
Necrons - 8 IASL-points
-2 Imotekh
-2 each Flyer
-2 each unit of Scarabs/Tomb Spyders/Wraiths
-1 each Annihilation Barge/Command Barge
Eldar - 5 IASL-points
-1 each Warlock or Farseer on Jetbike after the 5th
-2 Eldrad
-1 Avatar
Vad jag med det vill säga att man kan göra en mall med väldigt få entries och där varje codex mall bara skall efterspegla det egna codexet och skapa balans inom det. Tanken är också att man med väldigt lätta siffror kan väga val mot varandra inom codexet utan att behöva bry sig om andra codexars val. I mitt exempel t.ex. så hävdar jag inte att två Nobbikers är lika bra som Imotekh eller Eldrad. Utan jag hävdar att 2 Nobbikers gör lika mycket för Orkernas armé på 10 poäng som Imotekh gör för Necronsens 8 eller Eldrad gör för Eldarernas 5. Jag hävdar inte heller att Orker är hälften så bra som Eldar i och med att de får dubbelt så mycket poäng att leka med. Jag ville bara visa på att arméer med färre bra val lättare kommer att kunna kompas med färre poäng då det är väldigt lättöversiktligt hur man bör lägga poängfördelningen.
/Mattias
Edit: Tanken är alltså att man skall göra sig av med alla sina IASL-poäng. IASL-tänket fungerar inte riktigt om man vill ha nyanserade kompsiffror.
Angående en restriktionsmall där man får bryta ett visst antal restriktioner så låter det ju lite som danskarnas gamla IASL-mall. Så något i stil med (och nu spånar jag bara):
Orks - 10 IASL-points
-1 each Nobbiker or Warboss on Bike
-2 each unit of more than 20 models
-1 each Battlewagon if KFF is present
-3 Allied Imperial Guards or Tau Empire
Necrons - 8 IASL-points
-2 Imotekh
-2 each Flyer
-2 each unit of Scarabs/Tomb Spyders/Wraiths
-1 each Annihilation Barge/Command Barge
Eldar - 5 IASL-points
-1 each Warlock or Farseer on Jetbike after the 5th
-2 Eldrad
-1 Avatar
Vad jag med det vill säga att man kan göra en mall med väldigt få entries och där varje codex mall bara skall efterspegla det egna codexet och skapa balans inom det. Tanken är också att man med väldigt lätta siffror kan väga val mot varandra inom codexet utan att behöva bry sig om andra codexars val. I mitt exempel t.ex. så hävdar jag inte att två Nobbikers är lika bra som Imotekh eller Eldrad. Utan jag hävdar att 2 Nobbikers gör lika mycket för Orkernas armé på 10 poäng som Imotekh gör för Necronsens 8 eller Eldrad gör för Eldarernas 5. Jag hävdar inte heller att Orker är hälften så bra som Eldar i och med att de får dubbelt så mycket poäng att leka med. Jag ville bara visa på att arméer med färre bra val lättare kommer att kunna kompas med färre poäng då det är väldigt lättöversiktligt hur man bör lägga poängfördelningen.
/Mattias
Edit: Tanken är alltså att man skall göra sig av med alla sina IASL-poäng. IASL-tänket fungerar inte riktigt om man vill ha nyanserade kompsiffror.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Nu har jag ingen vidare koll på vad som är bra längre, men jag har alltid gillat IASL-mallar. Tycker att de är vettiga och verkar enklare att göra och balansera än tex RT-mallen.
"Dom kallar mig Gud."
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Är det för att du är dansk..?Elrik skrev:Nu har jag ingen vidare koll på vad som är bra längre, men jag har alltid gillat IASL-mallar. Tycker att de är vettiga och verkar enklare att göra och balansera än tex RT-mallen.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tycker att mathias förslag är utmärkt till en lagturnering 
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Jag kommer att ta upp även matthiasförslag i kväll. Kan du tänka dig att pilla på ett IASL regelverkt till lagturneringen om vi skulle välja detta alternativ?
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Jag är helt för att alla i laget måste spela listor från olika codexar, allierade får utgöra max 500p tex så man slipper i princip 4 likadana listor i alla fall. Eller nåt sånt...... Jag har tyckt att det har vart roligast när man måste ta olika codexar i alla fall
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....
Jag gillar oxå IASL typen av mallar... enkla för alla inblandade! 
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/
Som dansker, der har været udsat for IASL kan jeg kun sige at det er særdeles tåbeligt AS system, som har været dødt i de seneste par år i DK.
Der er alt for store huller i det system.
Hvorfor ikke bare holde turneringen uden AS...? Ville det være så slemt?
Der er alt for store huller i det system.
Hvorfor ikke bare holde turneringen uden AS...? Ville det være så slemt?
@Alpharius
Först och främst tror jag det beror på att något ska göras åt flyerspam. Och att starta upp med en kompmall direkt som den förra är inte praktiskt genomförbart. Då kan man gå på restriktioner som vanligt eller köprestriktioner som den ni har använt. Att det kommer vara helt kompfritt kommer nog vara helt otänkbart, särskilt i nuläget.
Alla system är det hål i, naivt att tro något annat. I slutändan handlar det om "The lesser of two evils".
Edit: Nu vet inte jag hur det är med danskkunskaperna för norra Sverige men vi i södra kan danskan rätt bra men ev kan inte de i norr så bra men det kanske bara är i tal och inte i text. Ev att ta det på Engelska.
Först och främst tror jag det beror på att något ska göras åt flyerspam. Och att starta upp med en kompmall direkt som den förra är inte praktiskt genomförbart. Då kan man gå på restriktioner som vanligt eller köprestriktioner som den ni har använt. Att det kommer vara helt kompfritt kommer nog vara helt otänkbart, särskilt i nuläget.
Alla system är det hål i, naivt att tro något annat. I slutändan handlar det om "The lesser of two evils".
Edit: Nu vet inte jag hur det är med danskkunskaperna för norra Sverige men vi i södra kan danskan rätt bra men ev kan inte de i norr så bra men det kanske bara är i tal och inte i text. Ev att ta det på Engelska.
Senast redigerad av 1 Mag-El, redigerad totalt 22 gånger.
Grejen verkar ju vara att det bara är flyers som folk är rädda för (sen kan vi ju diskutera hur bra flyerspamm egentigen är) men om det bara är flyers räcker det väl att man restriktar dem Säg max 4 flyers per lag och max 2 per spelare tex sen anser jag iom att man har tagit bort allies att man behöver justera för mycket. Deathstar enheter likt harliestar, paladiner eller nobbikes är helt klart hanterbara utan större problem med smart spelande.